Jump to content
Annons

Det knastrar trots "headroom" i prestanda


suprapappa

Recommended Posts

Tjena!

Nu blir det många frågor på en gång, jag hoppas det passar i Cubase forumet.

Kolla in min datorspecifikation i signaturen nedan. Det är en skapligt kraftig burk som jag byggde i våras och då jag körde Studios test, som följde med tidningen där dom hade ett jämförande test på musikdatorer, så verkade min dator prestera precis lika bra som dessa.

Vad gäller optimering har jag inte gjort några jättegrejer men jag har iaf:

- ställt in "optimerad för bästa prestanda"

- optimerat för bakgrundstjänster

- satt växlingsfilen till 1024mb och satt den på en egen partition

- ingen maskinvaruacceleration för grafiken

- har ingen internet uppkoppling och inget virusprogram eller andra "onödiga" program igång

Jag kör dessutom 2 skärmar vilket väl anstränger grafiken mer än en skärm men det borde inte vara ngt problem. Ljudkortet har dom senaste drivrutinerna.

Idag satt jag med en låt i Cubase SX2 där jag änvände typ 6 audiospår med ganska lite pluggar igång och 4 VSTi varav ett var trumprogrammet BFD.

Av mitt minne på 1gb använder Cubase då ungefär hälften. Om jag trycker ctrl, alt, del och kollar i aktivitetshanteraren så står det längst ner till höger att 937mb är allokerat av 1949mb och att Cubase använder c:a 30% av CPUn

Även prestandamätaren i Cubase visar endast 30-40% då jag kör låten och diskmätaren ger inte ens utslag. Latencyn är satt till 10ms

ÄNDÅ får jag knaster och problem när jag spelar på BFD och det beter sig precis som när man har en ”överansträngd” låt som pressar datorn till det yttersta. När jag startade om datorn gick det lite bättre men inte helt smärtfritt.

- Nu undrar jag, om jag skulle stoppa i dubbelt så mkt RAM-minne, alltså 2gb….blir det mindre ansträngt då?….det borde ju inte ha ngn effekt eftersom hela minnet inte är utnyttjat.

Å andra sidan vet jag inget om Windows minneshantering.

- Eftersom den säger att det dubbla minnet (mot vad Cubase tar upp) är allokerat betyder det då att även det virtuella minnet används? Detta är väl också långsammare? Skulle jag då tjäna på att stänga av det helt?

- Dessutom undrar jag vilka komponenter som det ställs störst krav på då man kör ett VSTi som BFD, i detta fall handlar det ju inte om ngn syntes utan om jag har förstått det rätt så är det väl samplingar som laddas in i minnet?

Jag vet att BFD är riktigt tungdriven men det borde väl inte vara några problem med en så pass kraftig dator.

Är medveten om att det trots inläggets längd är lite knapphänt med info men är tacksam för alla tips jag kan få : )

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att sätta växlingsfilen på en annan partition än Windows-partitionen, kan ge upphov till stabilitetsproblem enligt Microsoft själva. Jag skulle inte rekommendera det - och om den är ställd till att Windows hanterar det automatiskt eller om det är fast, spelar minimal roll, eftersom om virtuellt minne behöver användas, så kommer uppspelningen inte att fungera som den ska. Enda lösningen om det händer, är mer riktigt RAM...

Själv har jag alltid - enligt RME:s rekommendationer - låtit växlingsfilen hanteras automagiskt av Windows - och jag har aldrig råkat ut för några problem med det.

Ingen hårdvaruaccelleration för grafiken? Gällde väl mest för häftiga grafikkort som satt på PCI-plats, som kunde ha en förmåga att köra så många requests, att annat på PCI-bussen stördes ut - men numera rekommenderas att man låter det vara, eftersom man annars riskerar att CPU:n får ta över grafikprocessorns uppgifter.

Har du en separat disk (inte partition på samma disk, alltså) för ljudfilerna? Annars rekommenderar jag verkligen det...

Har du kollat att det inte finns några IRQ-konflikter? Moderkortet är väl så pass nytt, att det stöder ACPI korrekt? Har du kört en normal Windows-installation, eller har du följt något föråldrat råd om att installera som "standard PC"?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen claes

ska testa att göra om växlingsfilen. tyvärr är det som du säger....mina samplingar ligger på samma disk som system och övrigt audio, olika partitioner bara. har inga irq konflikter vad jag känner till och den är inte installerad som standard pc.

just nu sitter jag och gör musik på en annan dator (den som jag frågade om har jag i min studio och så har jag en annan hemma) som förvisso är svagare prestandamässigt, dessutom har den ett gammalt SB-live kort men innan ni skriker högt bör poängteras att den körs med KX-drivrutiner vilka är riktigt bra.

även här har jag problem med sprak och knaster. jag tycker att det borde uppstå först då cpu-mätaren nästan går i taket (har ibland hållt på med låtar där den konstant ligger kring 90% och det har ändå funkat) men nu knastrar det fast den "bara" ligger på 70%......hur ser det ut för er andra? jag kanske inte ska stirra mig blind å cpu-mätaren?

: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp upp latency 10ms på ett SB e lite hårt. Kolla så du inte ligger på 24bitar. SB stöder inte 24bitar utan nersamplar vilket tar kraft(gäller föresten audigy kan inte svära på hur det är med live). Kolla vilka drivrutiner SX kör ibland har SB strul med asio. Lås inte växlingsfilen. får du en peak, och går över total mängd minne, kan inte windows hantera det och crashar. Händer att programbuggar "läcker" till minnet...

Redigerat av Distorted man
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...