Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej, skulle verkligen uppskatta lite hjÀlp hÀr..

SÄ hÀr Àr det, funderar, lr, kommer köpa en sampler...antingen en Boss sp404, MPC 1000 eller Ensoniq ASR-10...

404:an blir det nog antagligen inte, men kanske...stÄr alltsÄ mellan MPC:n och ASR:en...

Jag har NOLL erfarenhet med samplers, e alltsÄ helt ny inom det omrÄdet..MPC:n, vet jag ungefÀr hur den funkar...ASR:en har jag ingen aning om...har dock bara hört bra saker om den. SÄ om nÄn skulle kunna förklara lite för mig hur en sÄn sak fungerar skulle jag vara vÀldigt tacksam. Om den Àr lÀtt att anvÀnda, hur det Àr att koppla till skivspelare, instrument osv...jag ska göra beats pÄ den, hip hop...

om jag köper ASR:en fÄr jag med detta: fullt minne och SCSI kort.

Vad Àr SCSI kort?

kanske Àr lite dumma frÄgor jag kommer med, men skulle verkligen uppskatta om nÄn kunde besvara dom...

ska vÀl tillÀgga ocksÄ, att MPC:n kostar det dubbla, men det vet vÀl ni som har koll...

har iaf, fÄtt tag i en ASR-10a och kan hÀmta den imorgon...det kan ni ocksÄ vÀga in..medans, för MPC:n kommer jag fÄ vÀnta pÄ nÄn mÄnad...

sÄ snÀlla, ge mig lite tips pÄ vad jag ska göra..vÀldigt tacksam..

MVH

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

ASR-10 😛! Dock, vad ska du med sampler till? De sampler som finns som mjukvara till datorn Ă€r helt överlĂ€gsna alla hĂ„rdvaru-sampers som finns!

Allt annat snack Àr bara b.s! Visst det finns hiphoppare som snackar sig varma för MPC men det Àr bara för att dom 1 inte har lÀrt sig en dator eller

2 för att MPC ser coolare ut! Padsen pÄ MPC har visserligen klart anvÀndbar funktion i musikskapande men i sÄ fall kan man istÀllet köpa MPD 16!

Att ha 32- 512 svindyra MB i MPCŽn Àr sÀmre Àn 1-8 billiga GB i datorn! Satsa pÄ sampler i datorn, Àr fantastiskt överlÀgset pÄ alla tÀnkbara sÀtt!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

ASR-10 😛! Dock, vad ska du med sampler till? De sampler som finns som mjukvara till datorn Ă€r helt överlĂ€gsna alla hĂ„rdvaru-sampers som finns!

Allt annat snack Àr bara b.s! Visst det finns hiphoppare som snackar sig varma för MPC men det Àr bara för att dom 1 inte har lÀrt sig en dator eller

2 för att MPC ser coolare ut! Padsen pÄ MPC har visserligen klart anvÀndbar funktion i musikskapande men i sÄ fall kan man istÀllet köpa MPD 16!

Att ha 32- 512 svindyra MB i MPCŽn Àr sÀmre Àn 1-8 billiga GB i datorn! Satsa pÄ sampler i datorn, Àr fantastiskt överlÀgset pÄ alla tÀnkbara sÀtt!

e sÄ otroligt trött pÄ att sitta framför en dator...just dÀrför Àr det en sampler jag vill ha...

tack för att du tog dig tid, uppskattar det!

nÄn som vet hur sequencern Àr i asr-10an? har hört en del negativa saker om den...

Postat
Det dubbla för en MPC1000? Tre-fyra gÄnger sÄ mycket bör den vÀl kosta. ASR-10 har ju över tio Är pÄ nacken.

snackar begagnat...3000-4000 för en asr, mpc1000xl brukar ligga runt 7lax..

Postat (redigerat)

Hej!

ASR-10 Àr som en sampler + 2 st bra multieffekt-enheter! ASR-10 Àr bra som fn, har haft en sjÀlv! Sequensern i ASR-10 Àr den

absolut sÀmsta som nÄgonsin funnits (undantahet EPSŽs sequenser!) Den Àr som en full trummis... som inte ens har taktkÀnsla i

nyktert tillstÄnd! Med enbart den har jag gjort lÄtar som svÀngt bra och för detta borde Hans faktiskt per automatik tilldelats ett

NobelPris i rytmik 😛!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

ASR-10 Àr som en sampler + 2 st bra multieffekt-enheter! ASR-10 Àr bra som fn, har haft en sjÀlv! Sequensern i ASR-10 Àr den

absolut sÀmsta som nÄgonsin funnits (undantahet EPSŽs sequenser!) Den Àr som en full trummis... som inte ens har taktkÀnsla i

nyktert tillstÄnd! Med enbart den har jag gjort lÄtar som svÀngt bra och för detta borde Hans faktiskt per automatik tilldelats ett

NobelPris i rytmik 😛!

allright, du har alltsÄ haft en?

att koppla in vinylspelare antar jag funkar dÄ utan problem...och sampla direkt frÄn vinyl in till den och klippa upp samplingen i asr:en, funkar eller? hur lÀtt funkar det?

Postat (redigerat)

Hej!

Eventuellt Phono-preamp dĂ„ emellan men annars sĂ„ inga problem! Är svĂ„rare sĂ„ Ă€r man trög gĂ„r det nog aldrig att lĂ€ra sig

utan dator men det gÄr inte lÄngsammare efter bara nÄgra veckor och finns Àven fördelar med att tvingas lyssna hela tiden

nÀr man jobbar med sina sampligarna, d.v.s. nÀr du inte bara kan kolla pÄ skÀrmen exakt var du ska klippa och sÄ, sÄ mÄste

du lyssna och nÀr du vÀl mÄste lyssna kan du pÄ samma gÄng komma pÄ massor av andra coola grejor, inspireras till nÄgot helt

annat som ÀndÄ var bÀttre Àn det du fortfarande hade jobbat med ifall du suttit framför datorn, o.s.v. Fn, kanske ocksÄ ska köpa

mig en ASR-10 😛!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

Inga problem! Eventuellt en Phono-preamp dÄ emellan men annras sÄ! Det finns Àven en fördel med att tvingas lyssna hela tiden

nÀr man jobbar med sampligarna, d.v.s. nÀr du inte bara kan kolla pÄ skÀrmen exakt var du ska klippa sÄ mÄste du lyssna och

nÀr du vÀl mÄste lyssna sÄ kan du komma pÄ massor av andra coola grejor pÄ samma gÄng, inspireras till ngt helt annat, o.s.v.!

Fn, jag ska kanske ocksĂ„ köpa en ASR-10 😆!

allright, fan vad nice....verkligen ett stort tack för hjÀlpen...blir nog att man köper en imorgon dÄ...

förresten, Àr den lÀtt att komma igÄng med? jag menar, Àr den avancerade?

tack för hjÀlpen!!

Postat (redigerat)

Hej!

Ja, helt enkel Àr den inte! VÀldigt logiskt och bra uppbygd men Àr mÄnga undermenyer och du har bara tvÄ raders skÀrm att jobba med!

Observera att minnet Àr 16 MB! SÄ att spela instrument pÄ den blir aldrig sÀrskilt bra, som pianon och sÄ Àr ju tÀmligen vÀrdelösa

med dagens mÄtt mÀtt! Det ultimata Àr ju att anvÀnda den som ett komplement till ex Cubase! Tar minnet slut spelar man in det i Cubase

och har samplern helt frÀsch igen! Se till att den har 16 MB annars bör du fÄ den för halva priset, vad ska du betala?

Jag kan ge dig ett tips redan nu förresten! NÀr du vill kolla var du ska klippa en sampling exempelvis starta den sÄ

transponera ned den typ 3/4/5/6 oktaver och dÀrmed kan du höra ganska sÄ exakt var den börjar! Om du vill time-stretcha

gör det i Cubase eller motsvarande! Är otroligt bra i ASR-10 med tanke pĂ„ hur gammal den Ă€r men den tar tid... vi snackat timmar!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

Ja, helt enkel Àr den inte! VÀldigt logiskt och bra uppbygd men Àr mÄnga undermenyer och du har bara tvÄ raders skÀrm att jobba med!

Observera att minnet Àr 16 MB! SÄ att spela instrument pÄ den blir aldrig sÀrskilt bra, som pianon och sÄ Àr ju tÀmligen vÀrdelösa

med dagens mÄtt mÀtt! Det ultimata Àr ju att anvÀnda den som ett komplement till ex Cubase! Tar minnet slÄt spelar man in det i Cubase

och samplern helt frÀsch igen! Se till att den har 16 MB annars bör du fÄ den för halva priset, vad ska du betala förresten?

Yes, Àr 16mb, SCSI kort, och nÄn extern brÀnnare hade han med...3500 skulle han ha, lÄter helt ok, enligt mig...

Mmmm, alltsÄ, jag har ju noll koll pÄ hur lÀnge minnet rÀcker...beats Àr ju ganska simpelt uppbyggda, sÄ allt jag har tÀnkt Àr vÀl typ sÀtta ihop 3-4 loopar, sen ska det vara klart...det borde den vÀl rÀcka till? sen brÀnna ut det, och sen tömma samplern och börja om igen...nÀe, inga instrument ska spelas pÄ den...bara skivspelare och sampla frÄn den...allt uppbyggt pÄ samplingar alltsÄ, trummorna, bas, allt...det borde vÀl funka pÄ 16mb, eller vad tror du?

förresten, den tar inte wav filer va? tÀnkte om man vill brÀnna ut nÄt frÄn datorn, vad ska man köra i för format? har du nÄn aning om det?

mvh

Postat (redigerat)

Hej!

Okej, men dÄ Àr det lugnt! 16 MB Àr nÀstan 2 minuter i stereo!

AngÄende wav och det sÄ finns en konverterare som heter Chicken translator! Eller sÄ kan du sampla till ASR-10:an ifrÄn datorn!

HĂ€r finns gratis demo-version: http://www.chickensys.com/products/sw_item...Translator+Free

Det kan finnas andra numera som Ă€r gratis helt och hĂ„llet! Har ingen koll pĂ„ saker och ting lĂ€ngre dock 😆!

Ett annat tips Àr att köpa gammal Zip-drive med SCSI-grÀnsnintt! En sÄdan med ett gÀng 100 MB-skivor borde gÄ pÄ max 500 spÀnn!

Eller att helt enkelt köra över det till datorn, fast du mÄste du ha SCSI-interface eller ngn konverterare! För att stÄ med 10-floppydisketter

numrerade ifrÄn 1 - 10 samtidigt som det ligger massa andra, till förvÀxling lika, disketter ocksÄ numrerade ifrÄn 1 -10 lite varstanns Àr en

klar glĂ€djedödare, frĂ„ga Hans 🙂!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

Okej, men dÄ Àr det lugnt! 16 MB Àr nÀstan 2 minuter i stereo!

AngÄende wav och det sÄ finns en konverterare som heter Chicken translator! Eller sÄ kan du sampla till ASR-10:an ifrÄn datorn!

HĂ€r finns gratis demo-version: http://www.chickensys.com/products/sw_item...Translator+Free

Det kan finnas andra numera som Ă€r gratis helt och hĂ„llet! Har ingen koll pĂ„ saker och ting lĂ€ngre dock 🙂!

DÄ rÀcker det ju utan problem...

vÀldigt sant angÄende sample frÄn datorn, Àr sÄ jÀvla uppe i varva sÄ det snurrar miljoner tankar, dÀrför jag inte tÀnkte pÄ det...fÄr kolla in demot ocksÄ...

hur som helst, jag köper nog den imorgon...mĂ„ste tacka dig, verkligen! uppskattar det otroligt mycket... 😆 !!!

Har fÄtt en mycket klarare bild av hur den funkar nu, tackvare din hjÀlp!

tusen tack!

mvh

Postat

Ska du göra 3-4 loopar och sedan föra över dem till datorn? Varför inte skippa mellanhanden och sampla direkt till datorn dÄ? Vidare, det du ska göra kan du göra med i princip vilken sampler som helst. För det tredje, 3500 Àr för dyrt. Samplers Àr knappt vÀrda kaffepengar pÄ begagnatmarkanden.

Postat

Hej!

Lyssna inte pĂ„ honom 😆! ASR-10 Ă€r lika Cool som OldShool! Du jobbar pĂ„ ett annat sĂ€tt och det ska aldrig underskattas!

CD Àr ju bÀttre Àn vinyl! Men vem fn vill ha en cd om man istÀllet kunde fÄ en vinyl?

Postat
Ska du göra 3-4 loopar och sedan föra över dem till datorn? Varför inte skippa mellanhanden och sampla direkt till datorn dÄ? Vidare, det du ska göra kan du göra med i princip vilken sampler som helst. För det tredje, 3500 Àr för dyrt. Samplers Àr knappt vÀrda kaffepengar pÄ begagnatmarkanden.

nej...inte föra över till datorn om det inte nu behövs förstÄs...bara brÀnna ut dom direkt...

en av anledningarna till att jag inte vill sampla till datorn Àr pga karaktÀren du fÄr pÄ ljudet med en asr eller mpc...det fÄr du inte med mjukvaru samplers...sen som sagt, otroligt trött pÄ att sitta framför en dator och göra beats..kÀnns sÄ oinspirerande och ingen kÀnsla alls...mycket skönare med en vinyl spelare och en sampler..ASR:en Àr ju en erkÀnnt bra sampler inom hip hop. MÄnga stora producenter anvÀnder sig av den lr mpc:erna i dom flesta fallen, tvÄ jag kan komma pÄ nu Àr tex, Alchemist & Timbaland, om du har nÄgon koll pÄ vilka det Àr..

vill helt enkelt komma bort frÄn datorn och fÄ tillbaka kÀnslan och fÄ ett skönare sound...det Àr det som lockar antar jag..

Postat
Hej!

Lyssna inte pĂ„ honom 😆! ASR-10 Ă€r lika Cool som OldShool! Du jobbar pĂ„ ett annat sĂ€tt och det ska aldrig underskattas!

CD Àr ju bÀttre Àn vinyl! Men vem fn vill ha en cd om man istÀllet kunde fÄ en vinyl?

hahaha precis!

Postat (redigerat)

Hej!

Funderar faktiskt pÄ att köpa en ASR-10 nu! Fn jag har bestÀmt mig, jag ska köpa eller kanske en ASR-10m!

Grejen Àr vÀl den att vet man exakt vad man vill göra med samplingen sÄ okej, datorn Àr helt överlÀgsen pÄ

alla tÀnkbara sÀtt! Vet man dÀremot inte riktigt vad man ska göra somsÄ att samplern blir till instrument i sig

sjÀlvt - ja dÄ kan en MPC eller ASR-10 fortfarande vara bra och inspirerande! Sen blir dom ju ruskigt snabbjobbade

efter en viss tids anvÀndning vilket ej heller det bör underskattas!

Redigerat av Hans
Postat
Att du fÄr ett bÀttre sound tror jag inte en sekund pÄ men att du vill komma bort frÄn datorn Àr dÀremot begripligt. Fast du bör förstÄs testa alternativen innan du gör ditt köp.

vad som e ett bra sound, e nog frÄn person till person beroende pÄ vilken sorts musik man gör...jag fÄr inte det soundet jag vill med hjÀlp av mjukvaru samplers, jag vill det ska lÄta hip hop, gammalt, sunkigt, det Àr det jag eftersöker...

jag, vet, ska testa den imorgon förhoppningsvis...en mpc 1000 har jag redan testat lite smÄtt, verkade lÀtt att fatta och arbeta med, men priset pÄ den blir ju det dubbla för en begagnad, sÄ pallar inte vÀnta och spara yttligare...köper en mpc nÄngÄng i framtiden ÀndÄ antagligen..

Postat
Hej!

Funderar faktiskt pÄ att köpa en ASR-10 nu! Fn jag har bestÀmt mig, jag ska köpa eller kanske en ASR-10m!

Grejen Àr vÀl den att vet man exakt vad man vill göra med samplingen sÄ okej, datorn Àr helt överlÀgsen pÄ

alla tÀnkbara sÀtt! Vet man dÀremot inte riktigt vad man ska göra somsÄ att samplern blir till instrument i sig

sjÀlvt - ja dÄ kan en MPC eller ASR-10 fortfarande vara bra och inspirerande! Sen blir dom ju ruskigt snabbjobbade

efter en viss tids anvÀndning vilket ej heller det bör underskattas!

precis....hÄller med allt...

Ja fan, köp en! haha

Postat

Hej!

HÄller med, vill du ha vintage, ska du tillbaka! Man kan t.o.m. hÄlla sig till Ensoniq och köra pÄ en EPS! Den Àr kass!

Vill man ha en sĂ€mre finns ju Mirage 😆! Annars kan man bitreducera i nĂ€stan alla program, ex i Cubase!

Postat
Vill du ha vintagesound sÄ mÄste du lÀngre bak Àn till ASR10.. S612 eller nÄgot sÄdant. ASR Àr ju vanlig 16-bitars digitalsampler.

Är det klavversionen du ska köpa?

yes, det Àr klaven...

hmmm, mycket möjligt, stÀmmer sÀkert, jag vet och har sjÀlv hört det att asr:en fÀrgar ljudet...

vad ligger mjukvaru samplers i för pris?

Postat

tack iaf, för all hjÀlp!

mÄste ivÀg nu, men uppskattar all hjÀlp verkligen (hans)!

mvh //r

Postat

Hej!

Det finns gratis mjukvaru-samplers som knÀcker ASR-10 pÄ mitten, Àter upp den och sen vill ha varmrÀtt!

Postat (redigerat)

Hej!

HĂ„ller med igen!

Jag rekomenderar gÀrna ASR-10 men pröva helst mjukvaru-altenativen innan, det Àr inte sÀkert du behöver en ASR-10 eller en MPC!

Fn mÄste lÄta aningen personlighetskluven uti denna trÄd!

1 Nej köp inte, mjukvarusampler Àr oÀndligt mycket bÀttre!

2 Ja, köp! Jag ska köpa en sjÀlv!

😆!

Redigerat av Hans
  • 2 veckor senare...
Postat

Intressant diskussion... DagsfĂ€rsk i forumet sĂ„ jag sĂ€ger hej pĂ„ er ocksĂ„. Äger en ASR10 sjĂ€lv som jag funderat pĂ„ att sĂ€lja. Dock sĂ„ Ă€r det kul att pula med ett instrument utan att behöva datorn. Kluven alltsĂ„.

Men 3500:- ...? BÀttre att vÀnta tills den nÄr Àkta vintage-status kanske, ur rent ekonomiskt perspektiv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.