Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Redigerat av mars_volta
Annons
Postat (redigerat)
hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Hur menar du? Mera rymd som i sterobredd, panoreringar, luftig?

Redigerat av Danabacken
Postat
hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Först frågar du efter hur du ska få mer rymd.. Sen liknar du det med sammansatt och ihopsmidd.. Det går inte ihop??? Motsägande ju!!! 😠

Postat
hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

Först frågar du efter hur du ska få mer rymd.. Sen liknar du det med sammansatt och ihopsmidd.. Det går inte ihop??? Motsägande ju!!! 😠

word!... Explain! 😄

Postat
word!... Explain! 😉

Förklara vad? 😠

Jag menar att mars ska förklara bättre vad han är ute efter. 😄

Postat (redigerat)
Hahaha...rörigt det här 😠

Word! 😄

Redigerat av Danabacken
Postat

Jag har inte hört något av det du gjort så det här blir lite mer av egen erfarenhet. Välj ut några grejer som du verkligen VILL ha i förgrunden och skicka resten i varierande grad bakåt...dvs sänk nivåerna. Jag har själv jävligt svårt att ta ett gurapålägg som jag kanske har suttit 4 timmar för att få till och sänka nivån till knappt hörbart, men det kan vara vad som behövs. Visst...du kanske har spelat gudalikt skitbra överallt, men resten av världen är inte lika intresserade av att höra alla detaljer i "paddingen".

Postat

Sen så kan det väl vara bra att blanda torrt och blöta ljud. Om det är reverb på allt i mängder så blir det kanske för grötigt.

Postat

Hej nu kommer jag här e jag den enda som fattar Han vill ha bättre ljud i låten

1. sätt på en compressor på hela låten.

2. Sätt echo på vissa ljud.

2.Kör hela låten genom terex eller något liknande.

Postat

Men för HELVETE - 14 inlägg och inget av dem var vettigt! Skärpning!

Jag skulle säga att det finns fem välkända trick:

1) Lägg upp en effektkanal med ett delay där tiden ställs till ca 20 ms och ingen feedback. Panorera sedan kanalen helt till höger. Det du kan göra är sedan att tappa något ljud, t ex stråkar, helt till till insertkanalen samtidigt som du panorerar ljudet helt till vänster. Det som händer nu är att du liksom öppnar upp en kanal mitt i där du t ex kan lägga sång. Pilla med delaytiden och panoreringen och du kommer få olika effekter.

2) Lägg på reverb på ljudet. Det som händer nu är att man (i bästa fall) får uppfattningen att ljudet ligger bak i mixen. Prova att eq:a bort alla höga frekvenser så kommer du att få en annan upplevelse.

3) Eq:a.

4) Lägg på delay på ljudet. Du kommer nu få uppfattningen att ljudet är bredare och fylligare.

5) Mastra. Det finns en uppsjö av pluggar som fixar sådant, kolla t ex Ozone Izotope.

Det finns fler tips, hur många som helst i princip. Gör som jag och läs intervjuer med kända mixare. Rätt vad det är har du en massa tricks som du också kan dela med dig.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

hur man får mer RYMD?

använd ett SPACE echo.

haha

Postat
hur man får mer RYMD?

använd ett SPACE echo.

haha

Hahaha! 😛 Den norrbottniska luften verkar minsann ha varit hälsosam för dig!

  • 2 veckor senare...
Postat

det första man bör göra är att separera intrumenten frekvens mässigt, oftast så krockar massa ljud och gör att allt låter jävligt tråkigt helt enkelt

Postat

För att få bredd så kan man pannorera.

För att hålla ihop mixen så kan man komprimera.

För att få allt att låta bra ihop kan man mixa o använda sina öron.

Det är inte svårare än så 😱

.Viktor

Postat
hur man får mer RYMD?

använd ett SPACE echo.

haha

Hahaha! 😉 Den norrbottniska luften verkar minsann ha varit hälsosam för dig!

😉😉

Postat

Jag brukar försöka att låta bli att lägga på en himla massa instrument. Har man för mycket instrument och stråkar och orgel och alltmöjligt så blir det för mycket i mixen och all "space" försvinner.

Så valet av instrument/ljud gör sitt.

Postat

...det är ganska onödigt att exempelvis lägga ett ackord med stråkar, likadant ackord på orgel och likadant ackord på ett piano. Och dessutom spela ackord på en gitarr.

Till exempel.

Postat (redigerat)

Ok..vissa har väl gett dig en hint om hur man kan göra.

Jag brukar tänka på alla beståndsdelar i massa sett ( massa som i materia alltså) när de är obehandlade och råa.

Det första jag brukar göra är att EQ'a bort överflödigt frekvensmaterial hos kompinstrument, pianon, pad's gitarrer e.t.c, vilket oftast resulterar i att trummor och bas börjar andas fritt.. de är, i mitt fall, de två beståndsdelar som alltid får mest fokus, men jag tror att tankesättet kan överföras på andra mixar också.

Jag har svårt att koncentrera mig på själva arret om inte ljuden funkar någorlunda med varandra..

Ett klassiskt sätt att mejsla ut ljud är att ställa in ett ganska smalt frekvensband, boosta runt 10db och svepa över hela frekvensspektrat tills ljudet hoppar ut..( tänk bara på att dra ner slutsteget så du inte bränner högtalarna!!!!) när du hittat det du vill ha av ljudet kan du dämpa frekvenserna runtomkring dessa kärn-frekvenser utan att tappa själva karaktären i ljudet.... ljudet kommer bara låta mindre ( i massa räknat... shit vad flummigt det låter.. 😄 )

Och voíla!, du har just nu förberett mixens känsla av luftighet med lika många db du plockat bort från leaden, och gör du detta på fler instrument kommer klart märka att mixen helt plötsligt kan fyllas ut med fler instrument o annat klabb 😄.

Du kan även köra en Deluxevariant och använda en multibandskompressor på varje enskilt instrument istället för EQ...

Det svåra är väl att överföra det man hör när man skruvar till användbar teknik..d.v.s att mixen faktiskt låter bättre..

Ett hett tips är att lattja runt med EQ'n och bara testa olika saker..förr eller senare kommer det (troligtvis..jag fegar lite här) att låta bra 😎

Lägg sedan till alla tidsbaserade verktyg..som t.ex Andypandy's tips om delay, det använder jag själv ganska flitigt för att skapa en dimension till direktljudet, ibland kombinationer av korta delay ihop med vanligt reverb.

Kolla bara ljudet i mono så det inte släcks ut när allting hamnar i en kanal

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Postat
Jag brukar tänka på alla beståndsdelar i massa sett ( massa som i materia alltså) när de är obehandlade och råa.

Bra skrivet! Jag gillade det där massa-tänket!

Kanske dags för dig att skriva en bok? 🙂

Postat
Bra skrivet! Jag gillade det där massa-tänket!

Kanske dags för dig att skriva en bok? 😕

🙂 Thanx..Sätter jag en klockren mix som skapar någon form av framgång ska jag nog ta det under övervägande..

Postat
hur får man mer rymd i en låt: t. ex : att den låter sammansatt och ihopsmidd och andas bättre

hur gör man?

For supah-happy-best-reply, nämn några låtar du tycker beskriver det du är ute efter, släng upp en fil på det du jobbat med men inte fått till det du vill ha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.