Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, jag planerar att försöka skriva lite symfonier, men jag har märkt att ett stort hinder helt enkelt är att jag inte vet vad alla instrument är stämda i för olika tonarter samt att jag inte har stenkoll på alla instrumenters räckvidder. Finns det någon bra sida över detta?

Jag söker även någon bra sida om hur man skriver en symfoni och vad man behöver tänka på. Finns det någon sådan med?

Tack för svar.

Annons
Postat

Tack så djävulst mycket för sidan.

Vad är det egentligen som kan gå galet när man skriver en symfoni? Det är väll teoretiskt omöjligt att det låter gröt så länge som man i alla fall håller sig till skalorna och helst ackordtonerna? Och hur "mixar" man en symfoni egentligen? Är det bar att kicka nån kille i den sketion som låter för starkt?

Postat

en viktig sak är att folk har paus. Spelar själv trombon och det är inte ovanligt att ha 70 takters paus. tänk slagverkare tex det kan ha paus hela låten och spela först när det är 8 takter kvar. tänk på helheten och inte att alla ska få spela om du förstår vad jag menar.

en till sak att tänka på är nog att dubbla en del stämmor. kan bli grötigt annars. vanligt är att kontrabasen oktaverar det cellon spelar då det är lite starkare.

känn inte att du måste skriva för alla stämmor. det behöver inte vara en hel blåssektion, det kan räcka med 2 tromboner, två trumpeter och två horn.

lycka till...

Postat

Nej, tillräckligt insatt i musik är jag för ett veta att bara för att 100 pers medverkar i en symfoni spelar inte alla 100 kontant under hela tiden. 🙂 Jag tror jag har några hundra takter pause på en gitarr som kommer in på slutet, exempelvis. 😳

Att dubbla/oktavera är ett bra sätt att få något att låta kraftigare fanns nog i mitt undermedvetna, då det är egentligt rätt sälvklart, även om det är värt att poängtera.

Jag hade nog tänkt satsa på sådär 20-30 stämmor hade jag tänkt. Det är väll omkring standard, antar jag? (Jag är välldigt dåligt insatt i ssymfonier rent historiskt sett faktiskt).

Tack för tipsen!

Postat

Kunskap finns i många källor.

Skall man skriva en symfoni kan man ju kanske börja med att titta på några som redan finns och försöka förstå och analysera. Det finns så kallade studiopartitur. Kring 300:- tror jag de kostar, hela partituret lite förminskat i en bok. Kolla en notaffär, hittar du ingen i Småland så skickar nog Aulos i Stockholm.

G

Postat

Hmm, det låter intressant. Jag skall se vad jag hittar.

Det som i alla samplingar heter "pizzicato strings". ÄR det bara vanligt knäppande på vanliga stråkinstrument vanligtvis? Innebär det att det blir ungefär samma pizzicatosound om man låter en fiol spela pizzicato som ifall man kör pizzicato på en cello (eller rent av kontrabas) (fast lägre då)?

Postat (redigerat)

Hittade det här på myriad forums, det mesta verkar vara från GM-standard:

Thanks to the info provided on this Webboard, we set up a list of intrument pitch ranges.

We submit it here so that you could tell us back your remarks.

List format :

{lower note,higher note} /* Instrument name*/

/* Pianos*/

{A0,C8}, /*0 0 Piano 1*/

{A0,C8}, /*1 0 Piano 2*/

{A0,C8}, /*2 0 Piano 3*/

{A0,C8}, /*3 0 Honky-Tonk*/

{A0,C8}, /*4 0 Electric Piano 1*/

{A0,C8}, /*5 0 Electric Piano 2*/

{F1,F6}, /*6 0 Harpsichord*/

{A0,C8}, /*7 0 Clavier*/

{C3,C7}, /*8 0 Celesta*/

{G5,C8}, /*9 0 Glockenspiel*/

{C3,C7}, /*10 0 Music Box*/

{F3,F6}, /*11 0 Vibraphone*/

{C3,C7}, /*12 0 Marimba*/

{G4,C7}, /*13 0 Xylophone*/

{G3,G5}, /*14 0 Tubular-Bell*/

{C3,C6}, /*15 0 Santur*/

/* Organ/Orgue */

{A0,C8}, /*16 0 Organ 1*/

{A0,C8}, /*17 0 Organ 2*/

{A0,C8}, /*18 0 Organ 3*/

{A0,C8}, /*19 0 Church Organ 1*/

{A0,C8}, /*20 0 Reed Organ*/

{C2,C7}, /*21 0 Accordion Fr.*/

{C3,C8}, /* 22 0 Harmonica*/

{C2,C7}, /*23 0 Bandoneon*/

/* Guitars/Guitares */

{E2,F5}, /*24 0 Nylon Stringed Guitar*/

{E2,F5}, /*25 0 Steel Stringed Guitar*/

{E2,F5}, /*26 0 Jazz Guitar*/

{E2,F5}, /*27 0 Clean Guitar*/

{E2,F5}, /*28 0 Muted Guitar*/

{E2,D7}, /*29 0 Overdrive Guitar*/

{E2,D7}, /*30 0 Distorsion Guitar*/

{E5,D7}, /*31 0 Gt. Harmonics*/

/* Bass/Basses */

{E1,C5}, /*32 0 Acoustic Bass*/

{E1,C5}, /*33 0 Fingered Bass*/

{E1,C5}, /*34 0 Picked Bass*/

{E1,C5}, /*35 0 Fretless Bass*/

{E1,C5}, /*36 0 Slap Bass 1*/

{E1,C5}, /*37 0 Slap Bass 2*/

{E1,C5}, /*38 0 Synth Bass 1*/

{E1,C5}, /*39 0 Synth Bass 3*/

/* Strings/Cordes */

{G3,A7}, /*40 0 Violin*/

{C3,E6}, /*41 0 Viola*/

{C2,E6}, /*42 0 Cello*/

{E1,G4}, /*43 0 Contrabass*/

{A0,C8}, /*44 0 Tremolo Str.*/

{E1,A7}, /*45 0 Pizzicato Str.*/

{G1,G7}, /*46 0 Harp*/

{E1,G2}, /*47 0 Timpani*/

{A0,C8}, /*48 0 Strings*/

{A0,C8}, /*49 0 Slow Strings*/

{A0,C8}, /*50 0 Syn. Strings 1*/

{A0,C8}, /*51 0 Syn. Strings 2*/

{B2,F6}, /*52 0 Choir aahs*/

{B2,F6}, /*53 0 Voice oohs*/

{B2,F6}, /*54 0 SynVox*/

{G2,C6}, /*55 0 Orchestra Hit*/

/* Wind/Vents */

{F3,D6}, /*56 0 Trumpet*/

{F1,F5}, /*57 0 Trombone*/

{D1,F4}, /*58 0 Tuba*/

{F3,D6}, /*59 0 Muted Trumpet*/

{F2,F5}, /*60 0 French Horn*/

{D2,C7}, /*61 0 Brass 1*/

{D2,C7}, /*62 0 Synth Brass 1*/

{D2,C7}, /*63 8 Synth Brass 4*/

{F3,E6}, /*64 0 Soprano Sax*/

{C3,A5}, /*65 0 Alto Sax*/

{G2,E5}, /*66 0 Tenor Sax*/

{C2,G4}, /*67 0 Baritone Sax*/

{A3,F6}, /*68 0 Oboe*/

{E3,A5}, /*69 0 English Horn*/

{A1,D5}, /*70 0 Bassoon*/

{D3,C7}, /*71 0 Clarinet*/

{D5,C8}, /*72 0 Piccolo*/

{C4,D7}, /*73 0 Flute */

{C3,C7}, /*74 0 Recorder*/

{C3,C8}, /*75 0 Pan Flute*/

{C3,C8}, /*76 0 Bottle Blow*/

{C4,C8}, /*77 0 Shakuhachi*/

{C3,C8}, /*78 0 Whistle*/

/* Ethnic */

{C3,C6}, /*104 0 Sitar*/

{C4,C7}, /*105 0 Banjo*/

{C3,C6}, /*106 0 Shamisen*/

{C3,C6}, /*107 0 Koto*/

{A4,A6}, /*108 0 Kalimba*/

{A0,C8}, /*109 0 Bag Pipe*/

{G3,A7}, /*110 0 Kokyu*/

{C3,C7}, /*111 0 Shanai*/

Och den som kan franska kanske fattar vad forummedlemmarna hittade för fel io den listan på: http://www.myriad-online.com/cgi-bin/bbs/Y...;num=1023799679

Redigerat av Rapid Wanker
Postat
Det som i alla samplingar heter "pizzicato strings". ÄR det bara vanligt knäppande på vanliga stråkinstrument vanligtvis? Innebär det att det blir ungefär samma pizzicatosound om man låter en fiol spela pizzicato som ifall man kör pizzicato på en cello (eller rent av kontrabas) (fast lägre då)?

Violin / viola / cello är väl liknande ljud om man så säger även om det är en glidande skala mot något annat. Bas pizz låter mer som ståbas i jazz.

G.

Postat
Bas pizz låter mer som ståbas i jazz.

Fast just det beror ju just på att bas pizz ÄR ståbas i jazz. 😆

Postat (redigerat)
http://www.dolmetsch.com/musictheory29.htm

En bra sida på hur man skriver en symfoni vill jag också ha. Gärna så den ryms på ett A4.

Hehe... du har säkert mycket förkunskap om ett a4 räcker som info.

Läs in dig på liszt.

Förresten så ska man tänka på att det som är möjligt inte alltid är lätt... på vissa instrument är uppåtgående skalor lättare än nedåtgående. Bändningar på blås är möjligt... på trombon tycker man att det ska gå att göra hur långt som helst... men jag tror att det finns naaturliga skarvaar varje kvart.... jaja... det finns massor med intressant.

Det bästa är väl att kolla in hur andra skrivit och använda sig av deras kadenser.

EDIT: Kom på ett grej: Tänk olika körer... dela in orkestern i instrumentgrupper och låt varje grupp sköta var sin grej/stämma/komp. Alltså stråk, träblås, bleckblås och slagverk. Då tar man ned det på en nivå som påminner om en rockgrupp. Sen avancerar man därifrån och bygger ut samspelet instrumentgrupperna emellan.

Skulle vara kul att få höra arbetets gång.

Redigerat av steflund
Postat (redigerat)
Hmm, det låter intressant. Jag skall se vad jag hittar.

En ny fråga angående pizzicato; vad tror ni är bäst att låta för instrument spela pizzicato intervallerna FD, FD FC EC (oktav 3)?

Jag skulle även önska en sida som förklarar de olika övriga signaturer/tempobeteckningar/allt annat, tack.

Redigerat av Hemluth

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.