eddde Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 (redigerat) hej, nån teoretiker som vet vad detta är för stämning för gitarr? BF#BEG#C# och dethär: C G C F A D Redigerat 7 november 2005 av eddde
cuauhtemoc (oregistrerad) Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 Båda är samma stämning bara ett halvt upp på den andra... Det är i alla fall så kallade kvartsstaplade ackord. 😄 Det första ett F#11 med B (kvarten) i basen. Det andra ett G11 med C (kvarten) i basen. Väldigt vanlig Joni Mitchell stämning. 😛 Låter öppet och lagom odefinerbart!
eddde Postat 4 november 2005 Trådstartare Postat 4 november 2005 men det går alltså inte bra att spela låtar i denna stämning o man har stämt i E eller Eb?
Eternal Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 men det går alltså inte bra att spela låtar i denna stämning o man har stämt i E eller Eb? Det blir inte så bra nej! Blir nog en del luriga ackord!
Linus Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 men det går alltså inte bra att spela låtar i denna stämning o man har stämt i E eller Eb? Det blir inte så bra nej! Blir nog en del luriga ackord! Det blir både konstig stämning på gitarren och konstig stämning i publiken när du lirar... 😠
browno Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 Ser ut som drop-c och drop-B i mina ögon, men jag kan ha tänkt fel. kan gå att spela med vanlig stämmning, dock inte de lägsta ackorden.
Rapid Wanker Postat 5 november 2005 Postat 5 november 2005 Ser ut som drop-c och drop-B i mina ögon, men jag kan ha tänkt fel. kan gå att spela med vanlig stämmning, dock inte de lägsta ackorden. Tycker det ser ut som ett transponerat drop-d, men det är nog så du menar 🙁
Eternal Postat 5 november 2005 Postat 5 november 2005 skitsamma vad det heter. Testa och kör hårt istället. 🙁
Rapid Wanker Postat 5 november 2005 Postat 5 november 2005 Alltså...vid ett drop-D så är ju stämningen precis som vanligt bortsett från feta E-strängen som stäms ner två halvtoner till D. Gör det enklare att riffa powerchords på E-A-D-strängarna, samtidigt som du kan spela solo som vanligt på fem strängar. Dina varianter är samma sak fast i en annan "tonart".
eddde Postat 7 november 2005 Trådstartare Postat 7 november 2005 Så en gura som är stämd i E-standard från början med dropped D (DADGBE) funkar lika bra om man inte är så kinkig med tonarten? grejen är att det är en massa baréackord eller vad man ska säga, det är liksom rammstein stil, jag är inte så bra på teoritermer men det är iaf en massa sånnahär grejer i låten: E--------------- B--------------- G--------------- D-----1--------- A-----1--------- E-----1---------
Emil Postat 7 november 2005 Postat 7 november 2005 (redigerat) Så en gura som är stämd i E-standard från början med dropped D (DADGBE)funkar lika bra om man inte är så kinkig med tonarten? grejen är att det är en massa baréackord eller vad man ska säga, det är liksom rammstein stil, jag är inte så bra på teoritermer men det är iaf en massa sånnahär grejer i låten: E--------------- B--------------- G--------------- D-----1--------- A-----1--------- E-----1--------- Ja det borde fungera, ackordet du ritat upp är ett typiskt drop-d powerchord. Poängen med drop-d är att det ska gå fortar att spela den här typen av ackord. Redigerat 7 november 2005 av Phobos
eddde Postat 7 november 2005 Trådstartare Postat 7 november 2005 Dropped D är väl låga E stämd efter öppna D-strängen? 😕
Emil Postat 7 november 2005 Postat 7 november 2005 Dropped D är väl låga E stämd efter öppna D-strängen? 😕 Precis! Lätt som en plätt, bara att testa.
eddde Postat 7 november 2005 Trådstartare Postat 7 november 2005 (redigerat) det känns som jag har orsakat denhär diskussionen förr, men då är det väl skruva åt stämskruven för E om den ska komma upp i samma ton som D? Redigerat 7 november 2005 av eddde
Emil Postat 7 november 2005 Postat 7 november 2005 (redigerat) det känns som jag har orsakat denhär disskutionen förr, men då är det väl skruva åt stämskruven för E om den ska komma upp i samma ton som D? Nej, du ska slppa upp den, alltså göra strängen slappare. Vrid medurs om du satt på strängen åt rätt håll. Redigerat 7 november 2005 av Phobos
eddde Postat 7 november 2005 Trådstartare Postat 7 november 2005 då ska de alltså inte låta likadant? D är ju redan högre än E
Emil Postat 7 november 2005 Postat 7 november 2005 då ska de alltså inte låta likadant? D är ju redan högre än E Båda ska vara stämda i D men den 6:e strängen ska vara en oktav lägre.
Ibowfornoman Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 Drop D är bra! Drop D är bäst! Inga protest! 😄
Andrew (oregistrerad) Postat 8 november 2005 Postat 8 november 2005 (redigerat) och dethär: C G C F A D Japp precis så där (drop-c) stämmer jag min gitarr när jag lirar med bandet. 0.12-0.60 strängar avnänder jag för mer tyngd. 😄 Redigerat 8 november 2005 av Andrew
eddde Postat 8 november 2005 Trådstartare Postat 8 november 2005 men en låt som är spelad i drop C från början går att spela i Drop D (?)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.