Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har kollat runt lite på forumet och det sägs ibland att man ska "A/B micka".

Vad sjutton betyder det? :rolleyes:

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Det är när man använder två riktade mikrofoner placerade bredvid varandra mot en ljudkälla. Det används för att få en bra stereobild och tydlig riktning mellan ljudkällorna. Användbart om man ska återge stora ljudfronter, t.ex en körinspelning eller en symfoniorkester.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Om du står 3 meter ifrån ljudkällan så kanske 2 meter mellan mikrofonerna vore lagom. Jag tror trombonisten har skrivit i tidningen och någonstans på sidan om det här.

Ändrar mig, rundtagande mikrofoner fungerar bättre.

En snabb googling gav mig det här: http://www.sttf.se/proscen/Ljudskola5.pdf

Jag har inte läst det utan litar givet på att allt som finns på nätet är genuin kunskap. Ungefär som Bamses skola.

Postat

Det blev inte helt rätt i nåt av svaret ovan. Jag får försöka.

A/B bygger på rundupptagande mikrofoner, även kallad omni. Det används för att göra stereoinspelning av till exempel symfoniorkestrar, men man kan använda det på andra saker också men inom pop o rock är det ovanligt.

Jag sätter upp två omni-mickar på en stereoskena, och så upp i luften en bra bit. Några meter bakom dirigenten. Funkar på små och stora orkestrar, körer, storband, konsertflygel, allt möjligt akustistiskt. Det svåra är att sätta mickarna på precis rätt ställe. Det gäller att lyssna noga. Hittar man precis rätt ställe så behövs ofta inget mer, klart för CD. Det gäller att balansera också för att få med lagom mycket av efterklangen i lokalen. Så om rummet låter dåligt är det inget bra alternativ att använda A/B.

Avståndet mellan mickarna beror på många olika saker, men en knapp halvmeter brukar vara en bra början. Det kan skilja från kanske 3 decimeter upp till 2 meter eller så beroende på.

G.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Och parallellt.

Postat
man kan använda det på andra saker också men inom pop o rock är det ovanligt.

AB-teknik är väldigt vanligt förekommande inom pop och rock som overhead på trummor.

Postat
man kan använda det på andra saker också men inom pop o rock är det ovanligt.

AB-teknik är väldigt vanligt förekommande inom pop och rock som overhead på trummor.

Om man vill ha en bredare stereobild än vad XY mickning ger. Jag föredrar själv AB om jag inte spotmickar cymbalerna. 3:1 regeln är ganska viktig att tänka på för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkällan.

Postat

När vi spelade in en platta med mitt förra band roade vi oss med att spela in en hel del instrument med AB-mickning. Till exempel austiska gitarrer, elgitarrer, piano, körsång etc. Om man gör det i ett bra rum får man ett väldigt häftigt resultat. Det kan nästan kännas som om man sitter i rummet när man lyssnar på musiken.

Postat
3:1 regeln är ganska viktig att tänka på för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkällan.

Vill inte va petig men du menar 1m mellan mickar om du har 3m till ljudkällan va? =]

AB är onekligen bland det vanligaste på överhäng främst just för att det ger en bra klang. Dock ger det inte lika tydliga riktningsangivelser och det kan lättare uppstå fasfel. Just fasfelen är en stor del av orsaken till att många tycker bätter om klangen i AB så det är bara att lyssna och känna efter.

Postat

Om man har möjlighet så tycker jag att man bör testa Blumlein som enligt mig ger en mycket bred och bra stereobild. Här används två mikar (åttor) som placeras i kryss gärna top mot top, den övre miken hamnar då upp och ner.

Postat (redigerat)

Använder uteslutet X/Y när jag mickar överhäng på trummor.

slipper fasfel och så räcker det med ett stativ också 😛

Med njure/supernjure pattern på mickarna

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)
Det blev inte helt rätt i nåt av svaret ovan. Jag får försöka.

A/B bygger på rundupptagande mikrofoner, även kallad omni. Det används för att göra stereoinspelning av till exempel symfoniorkestrar, men man kan använda det på andra saker också men inom pop o rock är det ovanligt.

Jag sätter upp två omni-mickar på en stereoskena, och så upp i luften en bra bit. Några meter bakom dirigenten. Funkar på små och stora orkestrar, körer, storband, konsertflygel, allt möjligt akustistiskt. Det svåra är att sätta mickarna på precis rätt ställe. Det gäller att lyssna noga. Hittar man precis rätt ställe så behövs ofta inget mer, klart för CD. Det gäller att balansera också för att få med lagom mycket av efterklangen i lokalen. Så om rummet låter dåligt är det inget bra alternativ att använda A/B.

Avståndet mellan mickarna beror på många olika saker, men en knapp halvmeter brukar vara en bra början. Det kan skilja från kanske 3 decimeter upp till 2 meter eller så beroende på.

G.

men risk för att vara ytterligare petig så var det lite felaktighter i ovanstående också.... för att inte själv röra till det ytterligare så fick jag leta fram min gamla stereoteknikbok från Piteå.

A/B- stereo är tidsskillandsstereo dvs bygger på att ljudet tar olika tid för att nå mikrofonerna till skillnad mot X/Y vilka sitter i samma punkt o bygger på nivåskillnad mellan vänster och höger. Mikrofonerna är riktade rakt mot ljudkällan och för att få full stereobredd måste tidskillanden vara minst 3ms vilket motsvarar ca 1m. Ju närmare man är ljudfältet desta mindre avstånd mellan mickarna, ju längre ifrån desta mer kan man sära på mikrofonerna.

När det gäller mikrofonval kan man använda både njure, kula och åtta. I de flesta inspelningar jag gjort har jag använt njure.

Vid stora orkestrar och körer kan det hända att man inte kan täcka in hela orkestern med 2 mickar. då sätter man helt enkelt in en tredje i mitten A-B-C panorerad V-M-H. Det förekommer även fyra (eller fler) mikrofoner och dessa panoreras då som en solfjäder.

A/B ger en bättre klangbild än X/Y men har lite dålig monokompatilibet.

När det gäller OH på trummor så använder jag oftast A/B men många tycker att X/Y är bättre här speciellt ifall trumsetet är bredare på trummisens högra sida (många golvpukor) Då är det risk att virveln hamnar för mkt i den en OH-micken eftersom den är närmare den än den andra.

3:1 regeln gäller inte här utan vid närmickning av t.ex. pukor. Om micken är 10 cm från en puka så skall det vara minst 30 cm till nästa mick för att man skall få tillräcklig seperation mellan de olika ljudkällorna..

Mattias

Redigerat av Audiorent
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
3:1 regeln är ganska viktig att tänka på för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkällan.

Vill inte va petig men du menar 1m mellan mickar om du har 3m till ljudkällan va? =]

Nope, han menar 3m mellan mickarna, om avståndet till källan är 1m.

men det är en grundregel, o som de flesta grundregler får man lyssna sig fram till vad som blir bäst vid varje tillfälle.

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

men det är en grundregel, o som de flesta grundregler får man lyssna sig fram till vad som blir bäst vid varje tillfälle.

men som jag sa innan den regeln (3:1) har ju inget med A/B-micking att göra.......

faller ju lite på sin orimlighet. Ambienceparet som man har 50 m ner i lokalen kan man ju inte gärna ha 150 m i mellan !!

trevligt att du kör soundscape förresten.... världens stabilaste inspelningsytem. Det finns stunder när man verkligen ångra att man gick över till PT... blev lite OT nu... förlåt

Redigerat av Audiorent
Postat

Om man har en stereomick, directive angle: 90 eller 120 grader switchable. Finns det någon tummregel för avstång i höjd och avstånd från ljudkällan?

Postat

Lite olika från fall till fall. Vanligvis så är det inte fel med att få upp dem lite i höjd om man spelar en orkester i en sal med stor takhöjd o bra klang (typ konserthus). Om det är inspelning av enskilda instrument vi pratar om så finns det lite riktlinjer beroende på vad det är för instrumnet. Framförallt skall du gå runt o lyssna. En stereomick är ju en upptagning såsom du själv skulle hört så när du hittar ett ställe som låter bra, ställ micken där! När det gäller avstånd till ljudkällan så får du ju med mer av rummet ju längre ifrån du är Har du inget rum som låter bra så är det ingen hit!.

när det gäller 90 eller 120 grader vid x/y-mickning så får du full bredd vid 120-135 grader medan 90 grader ger en ganska bred stereokänsla. Men en allför stor bredd vid X/Y-mickning kan ge lite konstiga bi effekter (ping-pong).

Matte

Postat (redigerat)
trevligt att du kör soundscape förresten.... världens stabilaste inspelningsytem.

Synd att det körs på MS Windows då... 😳

Redigerat av sounden
Postat
trevligt att du kör soundscape förresten.... världens stabilaste inspelningsytem.

Synd att det körs på MS Windows då... 😳

ja det är MS DOS som gäller!

Postat

Häpp. Fel hade jag både här och där. Ber om ursäkt.

Rekommenderar läsning på DPA-s hemsida. Leta er ner på Microphone University och sedan vidare till Stereo Techniques.

http://www.dpamicrophones.com/

Gunnar.

Postat

Synd att det körs på MS Windows då... :rolleyes:

nu var det ju A/B mickning vi prata m här men jag kan inte låta bli...... På 10 års flitigt användade av Soundscape så jag jag inte haft en endaste krash... Å då är jag ändå expert på att få program att hänga sig... Man behöver inga musiktrimmade datorer utan man ka ta vilken skitdator som helst. SSHDR tror jag rullar fint på en 486:a !

ursäkra att jag föll från ämnet ...

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

men som jag sa innan den regeln (3:1) har ju inget med A/B-micking att göra.......

faller ju lite på sin orimlighet. Ambienceparet som man har 50 m ner i lokalen kan man ju inte gärna ha 150 m i mellan !!

trevligt att du kör soundscape förresten.... världens stabilaste inspelningsytem. Det finns stunder när man verkligen ångra att man gick över till PT... blev lite OT nu... förlåt

http://industryclick.com/magazinearticle.a...65366&siteid=15

Nu får vi ta av oss nattmössan tror jag 🙂

"SPACED A spaced, or AB, stereo pair (see Fig. 9) consists of two identical microphones placed several feet apart and aimed directly at a sound source. The mics can have (or be set to) any polar pattern, but obviously the pattern must be the same for each mic. In addition, to maintain consistency of pickup, the mics are usually positioned parallel to one another. Not surprisingly, the stereo spread increases with the distance between the two mics.

When positioning spaced pairs, it's helpful to heed the 3-to-1 rule, which states that the distance between the mics should be at least three times the distance between the mics and the source. (For more information, see "Recording Musician: Avoiding Phase Cancellation" in the July 1997 issue of EM.) In practice, though, following the 3-to-1 rule sometimes results in too large a "hole" in the center of the image, especially with widely spaced pairs aimed at large ensembles."

Oftast är det nog inte tänkt att använda 50m från källan.

Däremot har du HEELT rätt i att Soundscape är världens bästa ljudinspelningssystem! 😏

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

Nu bara måste jag komma in igen.

3:1 - regeln har absolut inget med AB eller någon annan stereouppsättning att göra! Den som skriver det, till exempel i citatet ovan, har helt fel. Den som skrivit det är tyvärr ute och cyklar ordentligt när han blandar ihop avståndet mellan delarna i ett spaced pair med 3-to-1 regeln.

3:1 - handlar om när man vill spela in olika ljudkällor med varsin mikrofon. Då är det en ganska bra tumregel. Om avståndet från Pelle till hans mik är 1 meter, så räkna med att nästa mik som Stina sjunger i bör vara 3 meter bort. Avsikten är att ljudet som spiller in i Stinas mik inte skall störa ljudet i Pelles och skapa en kamfiltereffekt. Men det är som sagt bara en tumregel.

A/B och X/Y och ORTF och andra uppsättningar är menade att spela in EN ljudkälla med EN mik. De handlar om att skapa en stereomik av flera element. En ganska stor mik visserligen, men avsikten är att varje element skall spela in hela ljudkällan. Alla instrumenten hörs i bägge mikrofonerna i ett A/B-par. Ljudkällan kan vara mycket stor, en symfoniorkester till exempel, utan att avståndet mellan mikarna i ett A/B-par behöver vara särskilt stort. Jag har vanligen kring en halvmeter vilket kanske kan sägas vara ett "europeiskt" avstånd. I USA verkar man gärna ha 2 meter eller mer.

Det finns standarduppsättningar med fler än två mickar. Decca tree är en sådan, och uppställningen med tre omni i rad framför orkestern är också rätt vanlig. Ingen av dem är väl i egentlig mening det man bör kalla för A/B men det finns nog de som har en annan syn även på det.

G.

Redigerat av trombonisten
Postat

Off topic:

Å då är jag ändå expert på att få program att hänga sig... 

Då är jag säkert mer expert, då jag kraschade Soundscape efter en vecka. 😆

Men jag tycker ändå att systemet är det mest pålitliga.

On topic:

Jag är helt inne på Audiorent och trombonistens linje, dvs. några meter mellan mikrofonerna för ett A/B-par.

Postat (redigerat)

Tack trombonisten!!!.

Skulle kommentera det där med 3:1 innan men hade inte tid och nu hann du före så då slapp jag. Ännu ett exempel på att man inte skall tro på allt som står på Internet. Tjusningen med internet är ju att det drivs av en massa glada amatörer (som vi) men det är ju också något man måste ta i beaktande innan man tar all fakta för given.

I det här fallet så stupar ju det hela på sin orimlighet om man tänker efter.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Tack tack.. Nu har jag lärt mig en sak, och sen lärt mig att det var fel och sen lärt mig det rätta.

Postat
3:1 - handlar om när man vill spela in olika ljudkällor med varsin mikrofon. Då är det en ganska bra tumregel. Om avståndet från Pelle till hans mik är 1 meter, så räkna med att nästa mik som Stina sjunger i bör vara 3 meter bort. Avsikten är att ljudet som spiller in i Stinas mik inte skall störa ljudet i Pelles och skapa en kamfiltereffekt. Men det är som sagt bara en tumregel.

Helt rätt. Men vid inspelning av ett trumset med A/B-mikning så är det mycket användbart att använda sig av just 3:1-regeln, eller i alla fall att ha den i åtanke.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.