Print Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Sitter och ska försöka få till ett sångparti med en sån där ruskig death metalsång a la In Flames (inte Dimmu Borgir-väsande). Hur ställer jag in EQ-n för att få till den? Ska jag göra flera spår med olika inställningar och lägga dem på varandra? Jag har rösten för det, men det blir liksom inte bra. Är det någon som kan hjälpa mig?
Henrik Andersson Vogel Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 Lägg ut en ljudfil och skriv vad du tycker problemet är. Annars är det svårt att säga något konkret. Hälsningar /Henrik
robertus Postat 26 april 2004 Postat 26 april 2004 Prova att använda dig av en mikrofonrörförstärkare. Där kan du ju ställa in hur mycket "dist" du vill ha på sången
Morta Postat 26 april 2004 Postat 26 april 2004 Exakt. En aning dist på death metal sång får den att låta riktigt grym. Prova även att använda en överdriven kompressor, det kan få ett riktigt skönt ljud. Även en sak som Bloodbath har använt sig av är att lägga sången flera gånger och panorera runt lite. Detta ger ett riktigt fett death metal ljud! 🙂
Dead_Silent Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Det här med dist håller jag inte med om. En bra Death Metal-sångare behöver inte fuska med distortion för att låta grym. Precis som med all annan inspelning tror jag att en bra mik och en bra mikpreamp är det viktigaste. I effektväg då... Kompressor såklart, jag brukar komprimera jävligt hårt och ratta in en jävligt hård attack, då blir det bättre tryck i sången. Beträffande EQ, prova att dra bort en massa bas, brukar göra sångljudet mindre grötigt utan att tappa grymheten. Mellanregister och diskant får man prova sig fram tills det låter bra!
Wintermute Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Håller med föregående skribent. Det är för mig inget särskillt annorlunda än att spela in vanlig sång, förutom att det i princip alltid är bra med mycket kompression på growl. Sen hade jag också i 9.5 fall av 10 valt ett litet rum före ett stort på den här typen av sång.
Lundin Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Håller med föregående skribent... att använda ett litet rum och sedan eventuellt EQ:a störande ringningar kan göra att du får bättre kropp på rösten och att den blir tydligare utan att sjunka in i ljudbilden för mycket.... Deathmetalsångare har väl nästan inbyggd rördist nedstucken i halsen redan från början va 😆 /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.