Torben Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Hej Jag har ett presentkort på musikbörsen ( http://www.musikborsen.se ) på 500kr. Jag täntke lägga dem på en mick. Jag ska använda micken främst till sång och akustisk gitarr i en mycket simpel hemmastudio men det skulle vara shyst om den är ganska "all around". Jag har ingen inkomst så jag har inte lust att lägga till så mycket, max 500kr och då känns det som väldigt mycket. Jag funderar på en "Golden Age Project FC 1" men jag har inte hört mycket om den. Nån som vet något om den eller har något tips på någon annan mick i den prisklassen?
Christoffer Bergfors Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Känns som om 500:- är väldigt väldigt lite för att få en bra rackare ens begagnad till sång och acke.
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Gå gärna in och lyssna på mina testinspelningar. Där finns bl a FC3 (som är en FC1 med valbar karakteristik) i den senaste omgången. Du kan jämföra den med en drös andra modeller där också. I det lägsta prisläget, är min favorit Studio Projects B1, men du kanske tycker annorlunda... 😳
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Mikrofon Golden Age FC1 kostar bara 595kr. Jag var nog lite otydlig, jag kan tänka mig att lägga till några hundra som intervallet blir väl 500-900kr.
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Då rekommenderar jag att du väljer en Studio Projects B1 (enligt min personliga smak, alltså). Den ligger på 975:- - och kan kanske prutas ner till 900:- om säljaren är på gott humör...? 😳
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 ah tack claes jag letade efter ditt micktest nyss 😳 FC 1 verkar vara en joker, är det nån som har nån som vet om den är bara crap eller om den duger?
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 haha ljudfilderna distade i winamp, men inten är jag öppnade dem i adobe audition.
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 (redigerat) Det är 32-bit FP som gör att de distar i vissa spelare - men jag vill ju ha dem i bästa kvalisort... 😳 Har man ingen annan player tillgänglig, så kan man också lyssna på MP3:orna, som håller förhållandevis hög ljudkvalitet. 😱 Jag tycker att det är svårt att hitta mikrofoner som låter direkt illa, men vissa låter förstås klart bättre än andra - så även om du skulle välja en FC1, så kommer den förmodligen att duga fint till din hemstudio, men personligen hade jag som sagt valt B1. Fördelen med att välja en lite bättre mic, är ju att du kanske slipper byta ut den när du byter ut något annat i ljudkedjan... Redigerat 3 november 2005 av Claes
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Min uppfatting när jag jämförde ljudklippen mellan B1:an FC1:an var att: - FC1:an var mer basig (gitarrklippet) - B1:an hade klarare ton (gitarrklippet) - B1:an kändes något stabilare Däremot så hördes det inte någon skillnad på sångklippen.
tryff Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 men det är ju bättre att köpa en mick som alla tala väl om som studio projects B1 även om man inte hör nån skillnad ... man får tillbaka mycket mer om man en dag vill sälja den...i alla fall när det är under 1000kr
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Sanning det du säger. Men ingen har talat nåting om Golden Age FC1
Linus Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Men ingen har talat nåting om Golden Age FC1 Många här tittar snabbt bort när de ser en sån låg prislapp. 😛
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Aha det är det som är probset. Jag har en Superlux ECO-88.. den låter inte så bra. 100kr's mick. Men det är ju inte så stor skillnad i pris egentligen. Jag ska fråga om jag får känna på de bårda mickarna. Man känner ju direkt om det är nå kvalle eller inte
MrPhil (oregistrerad) Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Mikrofon Golden Age FC1 kostar bara 595kr. Jag var nog lite otydlig, jag kan tänka mig att lägga till några hundra som intervallet blir väl 500-900kr. lägg då till 400 så får du en ADK 51-nånting. Prisvärd för ditt ändamål.
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Men ingen har talat nåting om Golden Age FC1 🙁 Många här tittar snabbt bort när de ser en sån låg prislapp. 🙂 ...eller när de jämför ljudet med andra i samma prisklass... Jag skyggar i alla fall inte för låga prislappar. Då hade jag inte rekommenderat Studio Projects B1 i tid och otid... 😛
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Aha det är det som är probset. Jag har en Superlux ECO-88.. den låter inte så bra. 100kr's mick. Men det är ju inte så stor skillnad i pris egentligen. Jag ska fråga om jag får känna på de bårda mickarna. Man känner ju direkt om det är nå kvalle eller inte 😛 Något sådant skulle jag kanske också ta med. Till det priset går det ju att köpa en för den goda sakens skull...
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Jag var in på musikbörsen nyss.. Dom hade varken b1:an eller golden age project micken. Dom försökte däremot kränga två olika behringermickar till mig och hävdade att den ena micken blivit utsedd till näst bästa mick av Studio.
Claes Holmerup Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 De har väl för många av Behringer-prylarna på lager, så att de hellre gör av med dem, än skaffar fram det kunden vill ha... 😄 Nåja - fullt så illa är det faktiskt inte. Behringers B1 fick också ett gott betyg i Studios test och hamnade i bedömningen som tvåa - efter Studio Projects B1 (irriterande att de har samma beteckning... ).
Torben Postat 3 november 2005 Trådstartare Postat 3 november 2005 Behringer B1 kostade nån hundralapp mer än Studio Projects B1.. och jag vet inte med er men ska jag lägga ut 1000lappen så känns det inte så bra att köpa behringer 😎
Blackbird (oregistrerad) Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 köp en TSM TM170..... 😛 ...(1 200:-) funkar till; elgitarr, overhead, blås instrument, sång och percussion, de går väl få me akustiska intrument... 😄
Claes Holmerup Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 Behringer B1 kostade nån hundralapp mer än Studio Projects B1.. och jag vet inte med er men ska jag lägga ut 1000lappen så känns det inte så bra att köpa behringer 😄 Behringer har inte världens bästa rykte och därför väldigt dåligt andrahandsvärde - trots att de har flera produkter som faktiskt är helt ok. Jag förstår ändå vad du menar. Jag hade nog inte heller köpt en Behringer som blev tvåa i ett test, när vinnaren dessutom är billigare... 😉
Torben Postat 4 november 2005 Trådstartare Postat 4 november 2005 Behringer B1 kostade nån hundralapp mer än Studio Projects B1.. och jag vet inte med er men ska jag lägga ut 1000lappen så känns det inte så bra att köpa behringer 😳 Behringer har inte världens bästa rykte och därför väldigt dåligt andrahandsvärde - trots att de har flera produkter som faktiskt är helt ok. Jag förstår ändå vad du menar. Jag hade nog inte heller köpt en Behringer som blev tvåa i ett test, när vinnaren dessutom är billigare... 😳 Nej enda anledning att köpa behringer är väl om det är riktigt riktigt billigt.. och jag köper bara billiga grejer för jag har ingen inkomst nu.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.