Jump to content
Annons

Planer på att starta web shop för musik


Nikolaus

Recommended Posts

Hej!

Jag har planer på att dra igång en webbutik för musik med digital och vanlig distribution. Har hittat en mjukvara för detta (X-cart). Men ännu inget billigt webhotell som klarar kraven.

KRAV PÅ WEBSERVERN

1. Web server with support for PHP version 4.0.6 or better (PHP5 is also supported).

Your php.ini should match the following requirements:

a. safe_mode is disabled

b. file_uploads is enabled

c. register_long_arrays is enabled (PHP 5)

(all these values are default)

For help on this visit the PHP site at http://www.php.net.

2. The web server must have support for MySQL databases. X-Cart works with MySQL versions 3.23 to 4.x (MySQL v. 5.x is not supported). You will need to have access to a MySQL database, so make sure you have the following information: your MySQL server name, your database name, your username and password for MySQL access.

3. The server performance, recommended for X-Cart to be run on, depends on the number of visitors your store will have. Unpacked distribution of X-Cart requires about 3 megabytes of disk space, but you may need more if you are going to use additional files and custom templates for X-Cart.

4. The database size used by X-Cart depends on the number of products, customers and orders stored in it. For example, for small shops it may be 1 megabyte, for medium 10, and for huge stores over 100 megabytes.

5. Net::SSLeay perl module, CURL executable or libCURL module is required for some of the online credit card processing modules and for UPS shipping module.

6. EXPAT extension for PHP is required for Intershipper, UPS or USPS shipping modules.

7. NetSSLeay or CURL or libCURL is required for UPS shipping module.

8. PHP function "exec()" must be allowed for correct working of the most CC payment processing modules (including PayPal), real-time shipping calculations (excluding FedEx) and the patch/upgrade feature.

The above requirements are usually met by all web hosting service providers. You can contact your provider for more details

If you want your users to access your site using HTTPS/SSL protocol, you will also need a SSL certificate. You can get one at our "Security products" section.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Scorpiondata har fortfarande inte kommit ifrån att de har mycket downtime, så den domänen som jag har hos dem, kommer att flyttas till någon annan när det är dags att förnya...

Surftown fungerar bra - och godkänner MP3, så länge man har rättighet att erbjuda dem.

B-one är inget alternativ för annat än statiska hemsidor utan trafik, enligt deras bestämmelser - åtminstone inte om det är musik man ska ha uppe för nerladdning... 😛

Min favorit-host är denna: http://smartconsumers.infinology.com - där plats på en Unix-server med 9 GB utrymme och 50GB download/månad, kostar 7USD.

Min mictest-site och firmasite ligger där. Vill man ha Windows-server i stället, så kostar det 1USD extra/månad... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha Windows-server i stället, så kostar det 1USD extra/månad... 😛

Hmm...windows server borde ju vara gratis. Mig skulle de aldrig få att lägga något på en windowsserver. Linux eller unix känns tryggt. Inget maskätet gammalt windows för min del: 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Surftown fungerar bra - och godkänner MP3, så länge man har rättighet att erbjuda dem.

Godkänner och godkänner... dom förbehåller sig rätten att plocka bort mediafiler som dom tycker belastar deras server för hårt - och gör det också. Händer mig hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta mer om din affärsidé väl! Låter spännande.

Planen är att vi vill kunna sälja vår musik och design. Främst i digitalt format så att man inte måste finnas på plats där skivorna finns och ta emot order och packa å skicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scorpiondata har fortfarande inte kommit ifrån att de har mycket downtime, så den domänen som jag har hos dem, kommer att flyttas till någon annan när det är dags att förnya...

Surftown fungerar bra - och godkänner MP3, så länge man har rättighet att erbjuda dem.

B-one är inget alternativ för annat än statiska hemsidor utan trafik, enligt deras bestämmelser - åtminstone inte om det är musik man ska ha uppe för nerladdning... 😎

Min favorit-host är denna: http://smartconsumers.infinology.com - där plats på en Unix-server med 9 GB utrymme och 50GB download/månad, kostar 7USD.

Min mictest-site och firmasite ligger där. Vill man ha Windows-server i stället, så kostar det 1USD extra/månad... 😄

Surftown verkar vara bra. De ingår också en eshop i paketen så det borde inte va nå problem att installera det på servern? Fri trafik vad det nu betyder om de oanmält tar bort mediafiler kanske det blir struligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför billigt? Jo alltså jag förstår varför men... man får vad man betalar för. Vänd dig hellre till ett väletablerat webbhotell som erbjuder dig det du önskar. Jovisst det kostar mer, men har du en affärsidé som du tror på och genererar pengar så är det väl inga problem.

Ett tips är att kolla upp vart konkurrenterna ligger. Sök på www.ripe.net.

Men som sagt, snåla inte. Du får igen det på uptime, backuper, statistik och patchar osv.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ofta en anledning till att de är billiga. De flesta billiga når inte upp till de krav som du ställer.

Smakar det så kostar det som man brukar säga.

Kolla in :

https://www.b-one.net/

Finns inte mycket gott att läsa om B-one här på forumet, eller för den delen andra ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...