Jump to content
Annons

Thimmie Englund - du borde ha sett mig


Thimmie

Låten: gött eller ogött?  

32 röster

  1. 1. Låten: gött eller ogött?

    • 5 - helt fantastiskt bra!
      3
    • 4 - mycket bra!
      10
    • 3 - bra
      8
    • 2 - sådär...
      3
    • 1 - eh... va?
      2


Recommended Posts

nossbokaj//

ja, eller lite vispar kanske? Vet inte...

Eliasson//

Otur med ackorden, men så kan det vara... Gitarren är föresten nedstämd i C#, är din också det eller? 😮

Sången är hårt komprimerad och så stod jag väldigt nära micken när jag sjöng in.

Blir det långt? Oj! Det tycker inte jag, men smaken är som... Kanske försvinner det lite fokus från ackorden om man får på fler instrument och då upplevs det inte lika långt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eliasson//

Otur med ackorden, men så kan det vara... Gitarren är föresten nedstämd i C#, är din också det eller? 😮

Sången är hårt komprimerad och så stod jag väldigt nära micken när jag sjöng in.

Blir det långt? Oj! Det tycker inte jag, men smaken är som... Kanske försvinner det lite fokus från ackorden om man får på fler instrument och då upplevs det inte lika långt?

Tack!

mm..så kan det bli. Möjligt att du har rätt, att det inte känns långt med mer instrumentering.

Ska lyssna lite mer på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson//

Otur med ackorden, men så kan det vara... Gitarren är föresten nedstämd i C#, är din också det eller?  😮

Sången är hårt komprimerad och så stod jag väldigt nära micken när jag sjöng in.

Blir det långt? Oj! Det tycker inte jag, men smaken är som... Kanske försvinner det lite fokus från ackorden om man får på fler instrument och då upplevs det inte lika långt?

Tack!

mm..så kan det bli. Möjligt att du har rätt, att det inte känns långt med mer instrumentering.

Ska lyssna lite mer på den.

Gött mos! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt!...lite mer jobb med sången och fraseringen så blir det kanon! det allra första dååhååå, perongen, allt du gjort och fotografi är de ställen som jag tycker du kunde frasera lite annorlunda och med mer känsla..testa!

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez//

Jag ska tänka på fraseringen till nästa inspelning. Gött att du gillar låten.

Danabacken//

Spank you spankie spanker... 😆 Nä, men tackar så mycket, det värmer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Störande att jag har typ samma ackord i en Elias-låt bara 😆 och du han posta denna först 😉

Hur många låtar använder inte samma ackord? 🙂 Du kan nog vara rätt lugn, Eliasson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Störande att jag har typ samma ackord i en Elias-låt bara  😕  och du han posta denna först 🙂

Hur många låtar använder inte samma ackord? 😄 Du kan nog vara rätt lugn, Eliasson.

Hehe... typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

mm, skulle va gött med lite harmonica för att fånga känslan i låten, lite svagt i bakgrunden bara!

😱 FredAsp

Kanske kan bli. Jag har inte riktigt funderat ut instrumentsättningen ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också svag för ditt tonspråk. Det inbjuder till ideér, vilket väl kännetecknar goda ideér. Här vill jag ha en harpa som spelar dubblar med gitarren och något slags annorlunda worldmusikpercussionkomp..... Synd att jag är så dj*vla saktfärdig. Kommer aldrig att bli klar att försöka göra ett arr, annars hade jag varit sugen. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud//

Sluta upp att vara saktfärdig och knåpa ihop ett arr! 🙁

Gött att du diggar låten!

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

I ärlighetens namn då...

...så gillar jag inte texten, den känns lite sådär felminimalistisk i samma anda som AnderssonWiij. Och verserna är osnyggt fraserade (som många skrivit).

Refrängen däremot vänder ju upponer på hela paketet, och är helsmart hela vägen.

Behåll gitarren (utmärkt) och refrängen, och skriv om resten.

/

gnällbengt

Link to comment
Dela på andra sajter

I ärlighetens namn då...

...så gillar jag inte texten, den känns lite sådär felminimalistisk i samma anda som AnderssonWiij. Och verserna är osnyggt fraserade (som många skrivit).

Refrängen däremot vänder ju upponer på hela paketet, och är helsmart hela vägen.

Behåll gitarren (utmärkt) och refrängen, och skriv om resten.

/

gnällbengt

Bengan, du måste komma i kontakt med din kvinliga sida. Du ska inte vara en sådan mansgris. Tänk Romeo och Julia, tänk kärlek. :rolleyes:🙂

Ok, smaken är som... Kul att du gillar refrängen i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört några av dina tidigare alster så jag har inget att jämföra med men även jag fick lite José Gonzales vibbar av gitarren. Verssången kan nog slipas till på ett par ställen och jag anar lite puffljud ibland. Gillar refrängen men versen kan enligt mitt tycke bli bättre om du fraserar om några ord. 🙂

Har inte så bra koll på mix men gillade det aukustiska soundet..

Drive hard - shoot fast, Thimmie! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra det här, inte färdigt men bra.

När du har så underbart lite instrumentering så är det ju väldigt viktigt att dom låter snorbra och fyller ut ljudbilden.

Jättefint spelat och sjunget. Det är skönt att gitarren har så pass mycket karaktär och inte låter sådär "fint" men det känns som om den behöver vara lite större. Kan vara en delay / reverb / eq fråga kanske.

Sången behöver oxå lite rymd och rum. Det puffar till då & då har du puffskydd?

Skulle även önska en ljusare överstämma i reffen.

En shaker som smyger in eftr ett tag och sedan försvinner lite utan att man märker skulle inte smaka orm.

Skön låt,

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Richie76//

Det är inte första gången någon säger José Gonzales. Jag tar det naturligtvis som en komplimang. Eftersom att det är en demo så har jag bara sjungit in en gång, det går att göra det mycket bättre. Ett och annant puff är det. Men jag stod så nära micken, går naturligtvis att eq:a bort.

Tack för dina kommentarer!

emser//

Nope, det låter inte färdigt, för det är inte färdigt. 😉

Jag har puffskydd, men jag stod väldigt nära micken när jag sjöng, men det går att eq:a bort som jag skrev. Jag har väldigt lite reverb och delay på "lead"-sången, jag vill att det ska vara torrt.

Jag vet inte om dina öron sviker dig, men jag har en ljusare överstämma, jag sjunger en tersstämma i refrängen. Man du kanske menar en ännu högre stämma? 😉

Tack för dina kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

emser//

Nope, det låter inte färdigt, för det är inte färdigt. 😉

Jag har puffskydd, men jag stod väldigt nära micken när jag sjöng, men det går att eq:a bort som jag skrev. Jag har väldigt lite reverb och delay på "lead"-sången, jag vill att det ska vara torrt.

Jag vet inte om dina öron sviker dig, men jag har en ljusare överstämma, jag sjunger en tersstämma i refrängen. Man du kanske menar en ännu högre stämma? 🙂

Tack för dina kommentarer!

Cool, sorry jag försöker att inte läsa för mycket om det jag skall lyssna på för att, ja, för att så att säga "bara" lyssna.

Behåll tersen och lägg på en oktav vetja 😉

Lycka till med eq:andet.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... jag kollar heller aldrig vad andra skriver innan jag skrivit. Man blir så lätt färgad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan, du måste komma i kontakt med din kvinliga sida. Du ska inte vara en sådan mansgris. Tänk Romeo och Julia, tänk kärlek. 😛😄

Ok, smaken är som... Kul att du gillar refrängen i alla fall. 😄

Jo... jag ser dina smajlisar, men var fick du det där med mansgris ifrån?

Såhär: Jag har absolut inget emot lågmäld/dramatisk svensk musik, tvärtom. Herr Sundström och 80-talsEva Dahlgren står väl ut som favoriter. Däremot klarar jag inte av Mauro Scocco, och Bo Kaspers och Tomas Andersson Wij säger mig ingenting. OT kanske, men det är utifrån detta "grundtyck" som jag skriver.

Här ger du dig på tekoppsromantiken, och det är svårt, jag säger inte att jag fixar det själv. Kjell Höglund är väl världsmästaren, men han lirar ju i en egen division.

Så, ja, jag tycker du ska jobba igenom texten. Sätt varje fras under luppen. Eller sov dåligt; gå upp halv fyra och skriv om alltihop. Ifrågasätt, blanda högt o lågt. Detaljer och helhet. "Ska förstafrasen sluta med 'då' "? etc etc.

Kanske hämta lite inspiration från Romeo och Julia 😄 ?

***

Det finns ju potential gubevars. Jag kan betala pengar för sån här musik, om texten berör mig:)

så, ehh mansgris vet jag inte 😄 , snarare kärringen mot strömmen i den här tråden.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan, du måste komma i kontakt med din kvinliga sida. Du ska inte vara en sådan mansgris. Tänk Romeo och Julia, tänk kärlek.  😛  😄

Ok, smaken är som... Kul att du gillar refrängen i alla fall.  😄

Jo... jag ser dina smajlisar, men var fick du det där med mansgris ifrån?

Såhär: Jag har absolut inget emot lågmäld/dramatisk svensk musik, tvärtom. Herr Sundström och 80-talsEva Dahlgren står väl ut som favoriter. Däremot klarar jag inte av Mauro Scocco, och Bo Kaspers och Tomas Andersson Wij säger mig ingenting. OT kanske, men det är utifrån detta "grundtyck" som jag skriver.

Här ger du dig på tekoppsromantiken, och det är svårt, jag säger inte att jag fixar det själv. Kjell Höglund är väl världsmästaren, men han lirar ju i en egen division.

Så, ja, jag tycker du ska jobba igenom texten. Sätt varje fras under luppen. Eller sov dåligt; gå upp halv fyra och skriv om alltihop. Ifrågasätt, blanda högt o lågt. Detaljer och helhet. "Ska förstafrasen sluta med 'då' "? etc etc.

Kanske hämta lite inspiration från Romeo och Julia 😄 ?

***

Det finns ju potential gubevars. Jag kan betala pengar för sån här musik, om texten berör mig:)

så, ehh mansgris vet jag inte 😄 , snarare kärringen mot strömmen i den här tråden.

/Bengan

hahahaha! Bra svar! Men jag säger inte direkt att DU är en masgris, det var ett skämt, som du förstår.

Vi har olika referenser när det gäller bra textförfattare. Jag kan väl tycka att Eva Dahlgren är sådär, medan jag tycker att herr Scocco är superduktig. Vissa texter av Jocke Berg är super, medan andra är sådär. Smaken är som...

För din skull ska jag se över texten. Det är ju bara en demo som sagt, inget är ristat i sten. 🙂

Tack för ett bra svar!

// thimmie

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Thimmie :rolleyes: ..nu såg jag din låt..kanske borde jag ha sett den tidigare!?..o nu har jag även lyssnat igenom den o det här ju en lugn melankolisk gitarrpop-låt..med en bra text..med bra inlevelse i din röst..har du funderat på att lägga på ngn form av soft trum-ljud..tvärflöjt m.m...o vips det här kan ju bli en riktig variant på Simon&Garfunkel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Falk//

Najs att du gillar texten och att du tycker om inlevelsen i sången! Ja, en flöjt kanske kan vara något. Men jag är mycket svag för cello.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa jag hört från dig hittills Thimmie! Shysst! 😆

Men en orkestrering skulle kunna lyfta det hela rejält.

Kommer återigen att tänka på arr á la Afghan Whigs. Om du (och alla andra för den delen) inte lyssnat på deras "1965" så gör det.

Där finns många arr-idéer som skulle passa med dina låtar och lyfta det hela till skyarna. Lycka till med fortsatta versioner. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten ingår väl i låten. eller?  :rolleyes:

Absolut! Men jag håller inte med dig att det inte funkar att sjunga så. Jag kan dock ställa mig lite tveksam till "fotografi", men de andra orden funkar absolut. Tycker jag... 😏

Man blir lätt blind för dte uppenbara då man jobbar intensivt med musiken. Jag måste hålla med om att placering av text och melodi inte alls synkar. Det är svårt att skriva syllabiskt och sedan dunka in mellismer utan att det låter krystat. Ska bli kul att höra en "definitiv" slutproduktion på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne//

Många tycker att det är det bästa jag gjort - det är kul som fän! 😱

Jag har inte hört "1965", kanske ska man kolla in den.

Tack för dina kommentarer!

steflund//

Inte alls synkar? Skämtar du? Du menar alltså att alla ord är åt h*lvete? :rolleyes:

Japp, du ska få höra slutproduktionen. Men det dröjer innan den kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Thimmie!

Nu skall vi se då -

För det första gillar jag att du sjunger på svenska, det är ett språk

på språng mot ett luftlöst tomrum. Skönt att någon piffar upp oss

lite.

Du har verkligen en egen röst, jag gillar den när den är lite stark-

are som i 'Perfekt för mig'.

Jag gillar den i den här versionen också men jag är lite tveksam

till dina utdragningar på avslutningsorden i en del fraser.

Du borde ha sett mig då tycker jag avslutas bättre med en rak sång

istället för den 'slajden'.

När jag försvann mot slutet är samma sak, lägg en betoning

på ordet i sig utan att dra ut det.

När du nu har dina andetag så tydliga tycker jag du skall öva på

att få dom mer levande, det låter lite stressigt när du drar in luften.

Försök att få lite sexigare andetag, lägg på lite kåthet så kommer

dom smälta in grymt skönt.

Den är riktigt mysig men jag vill ha den sexigare och rakare i vis-

sa ord för att den skall höjas från 4:a till 5.

>Mangsan med rätt att dricka hejdlöst mycket vin.

Link to comment
Dela på andra sajter

pwayne//

Många tycker att det är det bästa jag gjort - det är kul som fän! 🙂

Jag har inte hört "1965", kanske ska man kolla in den.

Tack för dina kommentarer!

steflund//

Inte alls synkar? Skämtar du? Du menar alltså att alla ord är åt h*lvete? 😛

Japp, du ska få höra slutproduktionen. Men det dröjer innan den kommer.

Jag hårddrog väl lite då du inte ville ta åt dig god kritik så att du skulle märka det själv. Nu när jag lyssnar ytterligare nogrannare så vill jag nog hävda att du nog har en ganska vanlig egenhet... nämligen att lägga konsonanten på och inte innan... det gör det lite otajmat till och från. Man vill nämligen höra tonen (vokalen) och inte konsonanten på taktslaget (eller synkopen eller liknande).

De där släpningarna på orden som vi pratade om först bli extra tydliga eftersom underdelningen i gitarren är så starkt framträdande... om du ska lägga om hela låten ngn gång... ligg hårdare på basen och skumma lite på själva kompet, så blir du friare. Eller inte! 🙂 Du gör ju som du vill.

Jag märker att det framstår som att jag bara tycker det är dåligt... jag tycker det är ett bra hantverk... små grejer som jag tycker är viktiga som jag tycker skall fixas innan betyget åker upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelerion//

Du gillar alltså när jag drar på lite. Det är najs iof. Ja, du är ju inte den första som kommenterar fraseringen. Alla har vi små tix i sången, jag har mina "jazzglidningar", eller som du säger, "slajden". Kanske ska man försöka sjunga rakare.

Hehe... lite kåthet? 😆 Det är ju en sorglig låt.

Tack för bra och roliga kommentarer! Ta det lungt med vinet... 🙂

steflund//

ok, då är jag med på hur du menar. Ska tänka på det till nästa inspelning, kanske ändrar jag lite då.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...