david_L (oregistrerad) Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Hejsan Har precis inhandlat min Mic (Rode nt2000) och mitt mixerbord (behringer eurorack UB 1832 fx pro) ... jag har ett Delta audiophile ljudkort också. jag vill kunna koppla datorn till mixern så man kan spela ljud upp i min stereo också. Jag vill också kunna koppla in min LP spelare också till mixern ...men det är en annan femma... som ni kan svara på efter jag löst problem 1. 😮 . det låter väääldigt simpelt visst? tydligen 😮 men inte för mig ...det är ett hav utav sladdar och "audophile ljudkortet" har 2 ins och 2 outs (Rca ) och mitt mixerbord är vääldigt stort med massor utav ingångar o utgångar o hit o dit osv... iaf ... jag har försökt allt möjligt ...och tydligen inte tillräckligt mycke 😄 .... så hur ska de kopplas igentligen ? ... från "audophile ljudkortet" (datorn) (IN) --till---> mixerbordets (tape in) ? sen mixerbordet till stereon? eller är jag helt ute o cyklar ...haha ...help me out 😄 ps..jag har alla möjliga kablar och sladdar och jack och förstora o förminskare osv... vore tacksam för hjälp 😉 MVH /David L
trombonisten Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Lite tankar på vägen. 1) Utgång till Ingång. Alltså utsignal från datorn till någon ingång på mixerbordet. 2) För att få in en LP-spelare måsta man ha en RIAA förstärkare (LP är inspelade på ett särskilt sätt som stärkaren måste fixa. Så låt oss nu börja gissa lite. Hälften blir väl fel här. STEG 1 - MIKEN IN 1) Miken till kanal 1 på mixbordet. Sätt på 48V matningen, annars är mixen tyst. 2) Skruva på gain-knappen på mixbordet så att det brusar ganska lite men röda lampan (finns det en sån) inte lyser. Det här får du gå justera senare. 3) Dra upp kanal 1 regeln en bit. Dra upp master-regeln en bit. Lyssna i Lurar direkt i mixerbordet. Miken skall höras. Fixa det annars. STEG 2 - MIKEN TILL LJUDKORTET 4) Skruva upp miken till 100% på en aux-buss i mixerbordet (finns det en sån). Finns det en regel dra upp den en bit. 5) Koppla Aux ut från mixen till IN på ljudkortet. 6) Kolla att det kommer in ljud från miken till ljudkortet. STEG 3 - LJUD UT FRÅN DATORN TILL MIXBORDET 7) Ut från datorn till kanal 3+4 på mixern (eller ännu bättre om du hittar en stereo kanal). 8) Spela lite ut till ljudkortet. Kolla i lurar i mixern att det kommer ljud. Du får nog dra upp regeln också. STEG 4 - LJUD UT FRÅN MIXERN TILL STEREON 8) Koppla Main out från mixern till Aux-in eller vad det nu kan heta på stereon. 9) Sätt stereon på Aux. Spela nåt i datorn (se ovan). Dra nu upp regeln för datorn, main regeln och volymen på stereon försiktigt. STEG 5 - LJUD från LP 10) Koppla in LP till stereon. 11) Koppla band ut eller vad det kan heta på stereon till kanal 5+6 på mixern, eller det kanske finns en till stereo kanal. 12) Starta LP, dra upp regeln på stereo kanalen, regeln på main och lyssna i lurar att det kommer ljud. 13) Dra upp sändning till aux-bussen på kanalen. Dra upp regeln på aux-bussen. Kolla att det kommer ljud in till datorn. Inte vet jag om något av det jag skriver kommer fungera just för dig, men ta en sak i taget. Kolla att den funkar. Ta nästa sak. Och så vidare. Och Utgång kopplas till Ingång. Mycket svårare är det inte. Lycka till Trombonisten.
david_L (oregistrerad) Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 woooooow ....tackar så super mycket för ett så utförligt svar.... ska sätta igång o prova imorrn 😄 jag hör av mig om jag lyckas/misslyckas 😄 tack än en gång 😉 /david
david_L (oregistrerad) Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 tjaba igen... nu har jag försökt med alla möjliga olika metoder .... om jag gör så som du beskrev så kunde jag inte separera main ljudet ifrån hörlurarna (sänka monitor ljudet fast ha kvar hörlurar ljudet) ...sedan testa jag massa andra olika kombinationer och det är alltid något som är fel ... jag får inte en tillräckligt stark micc signal in till Logic även om gainern är höjd till max .... några fler ideer ? jag uppskattar all hjälp ja kan fåå tack än en gång /David
david_L (oregistrerad) Postat 23 april 2004 Postat 23 april 2004 allright ... ingen som vet nått ? jag har kopplat såhär nu och det går väll sådär ..bara att det blir "latency" i logic ... 😠 : från ljudkortets Line Out till varsin kanal på mixbordet( 5 & 6 ) , sen Tape out till ljudkortets Line IN ... och från mixerns Main OUT till stereons (Dat/Video) . allt fungerar som sagt okej ...bara att signalen till miccen (som är inkopplat på kanal 1) inte är nå stark ..även om gainern är höjd osv.... kan de va logic inställningarna? 😕 eller nått ja kopplat fel? finns det lättare sätt att koppla? 😳 help me out tackar /David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.