Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja anvÀnda en autotuner live.

FrÀmst för att komma Ät den röstförvrÀngning som sker.

Nej, jag pratar inte om cher-effekten,

utan om att rösten 'syntetiseras' lite grand.

(Typ som cher lÄter, fast utan dom kantiga hoppen mellan olika toner).

Jag anvÀnder i dagslÀget pitch-correction-pluggen i logic.

Men skulle vilja ha en mjukvara/hÄrdvara som kan anvÀndas live,

dÀr man sjunger, samtidigt som man spelar den ton som man vill att

rösten skall korrigeras till pÄ en keyboard.

Logics pitch-correction funkar i dagslÀget inte,

eftersom den inte tar nÄgon melodi som input.

Skulle antares' autotuner funka bra live för det syftet,

eller Àr den för lÄngsam?

Är microKorg en ren vocoder,

eller kan man fÄ ett resultat som liknar en autotuner?

Annons
Postat (redigerat)

Jag har testat spela in med Antares pÄslagen i monitorn och det funkade bra i alla fall. Dock inte med keyboard som du pratar om.

Redigerat av nossbokaj
Postat

Hej!

Jag föstÄr precis vad du menar!

Om det bara Àr sjÀlva effekten du vill Ät kan du kanske uppnÄ denna och Àn bÀttre med vanliga effekter som chorus & Co!

Antares VST gÄr vÀl inte att köra live? Autotune finns i extren rack-box som sÀkert Àr jÀttebillig begagnat numera!

Postat
Jag har testat spela in med Antares pÄslagen i monitorn och det funkade bra i alla fall. Dock inte med keyboard som du pratar om.

BestÀmmar man alltsÄ i förvÀg vilka toner den skall korrigera till,

eftersom man inte spelar tonerna pÄ keyboarden?

PoÀngen Àr alltsÄ att den Àr tillrÀckligt snabb att korrigera i mjukvaruversion?

Postat
Det Àr inte en vocoder du vill ha?

Kanske.

Det Àr det jag försöker komma fram till hÀr.

Jag vill inte ha en ren robotröst (typ Kraftwerk).

Men jag antar att en vocoder kan lÄta pÄ mÄnga sÀtt.

Att den korrigerar till den ton man vill ingÄr vÀl i en vocoder,

eftersom man mÄste spela minst en ton pÄ synten samtidigt som man sjunger?

SÄ det Àr ju bra.

Men jag vill att det skall lÄta ganska röstlikt och inte för syntetiskt,

och dÀr kanske vocodern gÄr bort?

Postat
Hej!

Jag föstÄr precis vad du menar!

Om det bara Àr sjÀlva effekten du vill Ät kan du kanske uppnÄ denna och Àn bÀttre med vanliga effekter som chorus & Co!

Antares VST gÄr vÀl inte att köra live? Autotune finns i extren rack-box som sÀkert Àr jÀttebillig begagnat numera!

Det kanske funkar med chorus,

men jag vill fortfarande ha pitch correction (kanske var lite otydlig dÀr).

Är rack-boxen frĂ„n antares?

Har du nÄgot modellnummer pÄ den?

Postat

Autotune kom först som en hÄrdvaruburk att anvÀnda t.ex live.. Se hÀr.

Menar du att du vill anvĂ€nda autotune i din dator live eller hur menar du??? 😆

Postat

Vocoder kan lÄta vÀldigt mÀnsklig om du sköter den rÀtt; mÄnga band, lite noise och lite portamento i carriern.

Autotune live kommer bli vÀldigt svÄrkontrollerad. SÄ Àven vocoder faktiskt, eftersom mycket handlar om finlir i modulatorn.

Postat
Vocoder kan lÄta vÀldigt mÀnsklig om du sköter den rÀtt; mÄnga band, lite noise och lite portamento i carriern.

Autotune live kommer bli vÀldigt svÄrkontrollerad. SÄ Àven vocoder faktiskt, eftersom mycket handlar om finlir i modulatorn.

Pitch correction-pluggen i logic lÄter utmÀrkt pÄ inspelad sÄng,

enligt min smak.

Vad menar du med att autotune live Àr svÄrkontrollerad?

Postat
Menar du att du vill anvÀnda autotune i din dator live eller hur menar du???

Jag vill sjunga live, samtidigt som jag spelar en melodi pÄ en keyboard,

sÄ att en auto-tuner (mjuk- eller hÄrdvara) korrigerar min sÄng till den ton

som spelas pÄ keyboarden för tillfÀllet.

Antares har hÄrdvara som klarar det.

Men frÄgan Àr om deras mjukvara funkar för det syftet?

Och hur lÄter det live (mjuk- resp. hÄrdvara),

jÀmfört med att applicera auto-tuner pÄ en sÄng-fil?

Postat (redigerat)
Vad menar du med att autotune live Àr svÄrkontrollerad?

SvĂ„rt att sjunga bra nĂ€r en maskin ligger och korrigerar. Bara sĂ„. 😄

edit:

...och att Autotune inte Àr lika "bestÀmd" i korrigeringen som till exempel en vocoder.

Autotune Àr ju inte skapad för att göra det du vill, egentligen. DÀrför tror jag en vocoder skulle passa bÀttre.

Redigerat av Dumb Dan
Postat

Jag hÄller med Dumb Dan.. Det Àr helt klart en vocoder du verkar beskriva i dina behov.. Men det Àr en vocoder med mÄnga band. En MicroKorg har alldeles för fÄ band för att lÄta sÄ bra som du beskriver. Vill du ha körer ocksÄ? AllstÄ att du ska kunna spela ackord?

Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade.

Vocalizer eller nÄt sÄnt.. Hmm..

Postat
Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade.

Digitech Talker. Den pÄstÄs ocksÄ vara den hemliga maskinen som gjorde effekterna i Chers Believe. I alla fall enligt den hÀr artikeln.

Postat

Digitech Talker. Den pÄstÄs ocksÄ vara den hemliga maskinen som gjorde effekterna i Chers Believe. I alla fall enligt den hÀr artikeln.

NÀe.. Det var inte den jag tÀnkte pÄ.. Den hÀr prylen har nog funnits i 10~15 Är i alla fall.. Vet att en del dansband gÀrna anvÀnde den live för att fixa körer det var det den var bra pÄ. Sen kunde ackorden styras via MIDI. Svart halvracksformat med dispaly och lÄssaskeyboard ala TB303 ungefÀr.

Postat

Mmm, den sidan refererar till intervjun i SoS och som jag sjÀlv skrev om hÀr:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...30entry205563

En Digitech Talker var nog ett bra tips.

Postat
Vet att en del dansband gÀrna anvÀnde den live för att fixa körer det var det den var bra pÄ.

Du tÀnker pÄ en Harmonizer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.