Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en Fender Bassman 135 som jag har kört på länge men först nu har plockat in i hemmastudion.

Jag vill kunna använda den utan högtalarlådor, men line-out jacket verkar inte funka, antar att det är något som är trasigt inne i den.

Finns det någon som känner till någon som är bra på att laga Fenderförstärkare i Skånetrakten?

Annons
Postat

Cliff,

Jag antar att du inte har anslutit någon högtalare i någon av högtalarutagen när du samtidigt försöker få ut singnal från "line/recording" utgången.

Eftersom detta uttag tappar signalen från högtalarutgången via en fördämpning, så kommer du inte att få någon signal, då högtalarutgången är kortsluten när inget är anslutet till någon av högtalarutagen.

(kortslutningen är till för att förstärkaren trivs bättre med en kortsluten högtalareutgång än en öppen utgång, om man skulle råka spela högt utan anslutna högtalare)

Hur löser man nu detta ??

Ett alternativ är att du köper en "speaker load/simulator" som finns ett antal fabrikat ute på marknaden, eller att du bygger en egen "konstlast/speaker load simulator" med ett rejält effektmotstånd på ca: 4 ohm 100 watt, som du kopplar in istället för en högtalare.

Du kan exempelvis köpa ett lämpligt motstånd från ELFA,

artikelnummer: 60-681-00, 119: +moms, eller i kraftigare utförande 60-686-05, 252:- +moms

(dessa motstånd skall också monteras på någon form av kylplåt, annars kan det bli enormt varmt när du spelar högt)

--Bosse

Postat

Tackar så mycket för svaret, det förklarar ju varför jag inte får ut något ljud, jag ska testa ditt tips.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.