Jump to content
Annons

Öppet brev till Christer Björkman!


SWiz

Recommended Posts

Rätta mig om jag har fel, men schlagerfestivalen har väl alltid varit stängd för allmänheten - i praktiken?

Eller är det en slump att etablerade låtskrivare och artister genom åren dominerat?

Christer Björkman tycks ha blivit slagpåse - kanske för att han är kändis. Kan någon här namnge hans företrädare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag startade ju tråden om den "oberoende juryn" för ett bra tag sedan nu. Jag har också mailat den journalist som skrev den artikeln för ett tag sedan. Jag ville veta om det hände något. Jag har dock inte fått något svar. Det verkar ju lite illa om den "oberoende juryn" består av redaktionen. Å andra sidan, hur skall en "oberoende jury" se ut? Jag vet inte. Vad menar vi med "oberoende"?

Jag jobbade som anställd vid en nordisk rocktävling, "Pop 82". Jag var den som skulle administrera bandkontakter, lyssna igenom alla demosar och kategorisera dem. Patetiskt att låta en person göra detta, jag vet. Detta var dock ordern från "den store arbetsgivaren" och musik gillade man ju. Jag fick jobbet bl a pga min "breda musiksmak. Hela detta förfarande kan kritiseras hur mycket som helst och jag skulle säkert hålla med om det mesta.

Här kommer dock det som kan ha lite med "lyssningsuppdraget" att göra. Jag lyssnade igenom drygt 700 demos med tre låtar på varje. Det var faktiskt ett väldigt roligt jobb att göra. Jag hade vissa kriterier jag skulle gå efter. När det var svårt att avgöra tog jag hjälp av såna bekanta som var bevandrade i den musikstil det gällde.

Nu kommer vi till det som säkert kan göra många här arga men jag måste ändå säga som jag upplevde det. Efter två lyssningar på varje demo ansåg jag det VÄLDIGT lätt att gallra bort 500 av demosarna.

Det fanns ett tjugotal demosar som fullständigt "exploderade" av kvalitet i alla de aspekter jag var satt att jobba efter. Sen fanns det ca 180 till som var från "bra" till "riktigt bra".

Vad jag vill ha sagt är att skiljelinjen mellan dessa tvåhundra kontra de andra femhundra var VÄLDIGT tydlig, det var inte svårt. Jag går inte in på kriterierna men de var de som Ni själva kan tänka ut.

Sen var mycket mer runt själva arret med "Pop 82" i högsta grad diskutabelt men det hör kanske inte hemma här.

Jag har också suttit med som jurymedlem vid regionala UKM (Ung Kultur Möts) och diverse andra lite mindre, regionala arrangemang i Gbg-området. Erfarenheten där är liknande och jag vet att andra som jobbat med detta ser samma sak. Det finns ofta några som sticker ut och gör det rejält, sen kommer ett skikt som är mer jämnt och där det blir lite sämre.

Jag menar inget illa och antyder inte heller att det Studios medlemmar skickar in är dåligt, absolut inte. Jag bara funderade lite över de inlägg som gör gällande att man inte kan lyssna igenom ett antal låtar och ha en uppfattning. Jag lyssnade på 2 100 låtar två gånger och sen satt jag med i juryn under de dagar då de 200 skulle bli 60 som sen skulle få spela live på delfinaler togs ut. Detta var dock väldigt, väldigt svårt. Det satt med flera personer med stor musikkunskap och de slet verkligen sitt hår med dessa 200!

Det går utmärkt att lyssna på en massa låtar, ansvarsfullt, jättejobbigt och jätteroligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Rätta mig om jag har fel, men schlagerfestivalen har väl alltid varit stängd för allmänheten - i praktiken?

Precis, den har alltid varit stängd och är det fortfarande! Man har alltid kunnat skicka in, precis som man alltid

har kunnat skriva brev till Göran Persson och föreslå sig själv som ny skatteminister, chanserna är måhända...

ungefär lika stora! Dock, förut var det aldrig sagt att det skulle kunna leda nån vart, skillnaden nu är att dom

faktiskt gått ut och hävdat att alla har chansen - mycket korkat att ljuga när det går att kontrollera, tyvärr lite

krångligt då SVT själva sitter på allt "bevismaterial" och några rättsliga åtgärder ju knappast lär vara aktuella 🙁!

Man får ha sådana här trådar kombinerat med sunda förnuftet!

(Om man träffar på en person som erbjuder en att tjäna massa pengar utan att anstränga sig kan man:

1 Tro på detta, för varför skulle någon ljuga 😄? 2 Tro att detta inte är sant, för så fungerar det inte 😄!

Likadant är det med melodifestivalen!)

(F.ö. Riktigt bra inlägg du skrev precis här ovan wonderboy 🙂!)

(Förresten, vilka pengar snackar vi? Får man (minst) 100,000:- netto om man får med en låt, eller?

I så fall ar Hans kanske game och släpper lite på integriteten, men minst 100 lax annars får det va 😄!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag helt osökt kommer att tänka på i år igen...Thåström: Döden i schlager-SM.

Är någon överhuvudtaget är förvånad och orkar bry sig över att schlager-SM är och förblir en rutten historia med enbart komersiella intressenter med kompis- och kontaktklubben för inbördes beundran förvånar mig.

Det finns andra vägar. Låt annan musikindustri gå före. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags för Uppdrag Granskning att ta tag i denna fråga [...]

...som också sänds av SVT :rolleyes:

Ännu en av de svåra granska-sig-själva-situationerna. Och 4:an skulle riskera att smaska för högt i sin iver att försöka punktera festivalen, så man kan inte förvänta sig opartiskhet därifrån heller. Njaeee, det är nog dagstidningarna som är mest trovärdiga i grävandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående en alternativ tävling, så har jag funderat lite på att snäppa "refuserarna" på näsorna,

genom att samla ihop 10-30 riktigt bra låtar som inte gick igenom utgallringen.

Sedan lägga ut dom lyssningsbara (icke nerladdningsbart flashformat) på en internetsida där

allmänheten kan rösta och svara på om dom skulle kunna tänka sig att höra dessa i melodifestivalen.

Detta skulle i så fall inte vara en tävling utan mer för att visa allmänheten att det inte går rätt till.

Visst, det går inte att skicka in bidragen till SVT efter det, men å andra sidan så är det ju en bra

chans att få projicering på sin låtar.

Man borde i så fall lägga ut denna sida några dagar innan finalomgångarna börjar.

Självklart kommer jag ta kontakt med all nyhetsmedia för att skapa rubriker.

Vill bara understryka att om detta ska genomföras, så krävs det att dessa låtar måste hålla

hög klass, annars är det meningslöst. Känner du att du verkligen kan bidra med såna låtar,

så kontakta mig så får vi diskutera det.

VARNING! Ni får i så fall vara beredda på att jag jag blir ansvarig bedömare, då syftet är som det är.

Däremot, så kan jag naturligtvis komma att fråga några personer om råd.

swiz@swizmusic.com

Redigerat av SWiz
Link to comment
Dela på andra sajter

orka med melodifestival. Gör en egen istället då. När jag hör eller ser något som har med melodifestival att göra tänker jag automatiskt på tråkiga saker som stolar, att få punktering eller jobba bakfull. ungefär så intressant är det. Vill Christer styra över sin lilla medlodifestival så låt han göra det.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående en alternativ tävling, så har jag funderat lite på att smälla "refuserarna" på fingrarna,

genom att samla ihop 10-30 riktigt bra låtar som inte gick igenom utgallringen.

Sedan lägga ut dom lyssningsbara (icke nerladdningsbart flashformat) på en internetsida där

allmänheten kan rösta och svara på om dom skulle kunna tänka sig att höra dessa i melodifestivalen.

Detta skulle i så fall inte vara en tävling utan mer för att visa allmänheten att det inte går rätt till.

Visst, det går inte att skicka in bidragen till SVT efter det, men å andra sidan så är det ju en bra

chans att få projicering på sin låtar.

Man borde i så fall lägga ut denna sida några dagar innan finalomgångarna börjar.

Självklart kommer jag ta kontakt med all nyhetsmedia för att skapa rubriker.

Vill bara understryka att om detta ska genomföras, så krävs det att dessa låtar måste hålla

hög klass, annars är det meningslöst. Känner du att du verkligen kan bidra med såna låtar,

så kontakta mig så får vi diskutera det.

VARNING! Ni får i så fall vara beredda på att jag jag blir ansvarig bedömare, då syftet är som det är.

Däremot, så kan jag naturligtvis komma att fråga några personer om råd.

swiz@swizmusic.com

Visst... då kommer du säkert fuska o välja ut dina gamla favoriter :rolleyes:

Närå, bara skojja. Bra idé faktiskt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara i förbifarten också nämna att jag i det här sammanhanget fått reda på

anmärkninsvärda saker som jag tyvärr inte kan gå in på, då jag skulle sätta oskyldiga personer

i en besvärlig situation. Men om jag vore du, så skulle jag vara försiktigare med hur du låter

bekantskapskretsar med kommersiella intressen få insikt i redaktions och juryarbetet.

Jag tycker det är tråkigt att när du nu flera gånger slår huvudet på spiken och är saklig i dina argument avslutar hela det så plumpt, det sänker trovärdigheten i hela brevet… Brevet är kalas bra fram till sista stycket som bara osar bitterhet…

Man måste vara saklig om någon ska kunna bemöta argumenten, låt dom annars gå förbi, eller spar dom till en förfest med polarna…

Hans Rosenfelt svt’s nöjeschef borde väl vara rätt man att försöka sätta ett möte med genom någon av låtskrivarorganisationerna…

Rosenfelt verkar ju inte ängslig att gå sin egen väg nät det gäller att nypa folk i örat…

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är tråkigt att när du nu flera gånger slår huvudet på spiken och är saklig i dina argument avslutar hela det så plumpt, det sänker trovärdigheten i hela brevet… Brevet är kalas bra fram till sista stycket som bara osar bitterhet…

Man måste vara saklig om någon ska kunna bemöta argumenten, låt dom annars gå förbi, eller spar dom till en förfest med polarna…

Hans Rosenfelt svt’s nöjeschef borde väl vara rätt man att försöka sätta ett möte med genom någon av låtskrivarorganisationerna…

Rosenfelt verkar ju inte ängslig att gå sin egen väg nät det gäller att nypa folk i örat…

Ja det kan kanske tolkas så, men jag är inte bitter i så fall mer stridslysten.

Ville med det partiet bara tala om för CB att jag har insideinformation,

och han vet vad jag menar. Varför tror du annars att jag vågar bomba

på som jag gör? 😕

På min hemsida SWiz Music

har jag dessutom gett SVT förslag på hur man skulle kunna utforma en framtida

melodifestival. Jag har också fått viss credit för detta från SVT-chefer, men då det

handlar om feta intäkter för SVT i nuläget, så vågar dom inte ändra på konceptet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst... då kommer du säkert fuska o välja ut dina gamla favoriter 😕

Närå, bara skojja. Bra idé faktiskt 😳

*garv*

Jag säger som CB, "en bra låt är en bra låt" 😕

Jag har i alla fall 3-4 refuserade låtar som definitivt håller som

jag skulle kunna tänka mig att bidra med, men det krävs

flera låtskrivare för att detta ska bli trovärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Det är väl ingen att hetsa upp sig för. Trodde någon på fullaste allvar att ni skulle kunna komma med?

Melodifestivalen är ett enda stort inavelsjippo. Det finns ingen intagning. Låtarna är på förhand bestämda genom något slags avsugningsurval.

Nä, det är ingen idé att bli besviken...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan kanske tolkas så, men jag är inte bitter i så fall mer stridslysten.

Ville med det partiet bara tala om för CB att jag har insideinformation,

och han vet vad jag menar. Varför tror du annars att jag vågar bomba

på som jag gör?

”Inside information” är inte värt något om man inte får eller kan använda den…

Som du använder den här är det en kniv i ryggen vilket ger sympati till den som du vill åt. Om du inte är ute i en personlig vendetta i en verbal avrättning så bör du försöka gå igenom en organisation, det ger mycket mer trovärdighet och stöd.

Jag tycker du skjuter dej själv i benet, och det vore bättre att bara be om ursäkt för det i mina ögon plumpa avsnittet.

Dina argument i dom tidigare partierna tycker jag räcker mer än nog…

Link to comment
Dela på andra sajter

”Inside information” är inte värt något om man inte får eller kan använda den…

Som du använder den här är det en kniv i ryggen vilket ger sympati till den som du vill åt. Om du inte är ute i en personlig vendetta i en verbal avrättning så bör du försöka gå igenom en organisation, det ger mycket mer trovärdighet och stöd.

Jag tycker du skjuter dej själv i benet, och det vore bättre att bara be om ursäkt för det i mina ögon plumpa avsnittet.

Dina argument i dom tidigare partierna tycker jag räcker mer än nog…

Jo det är värt något för mig, i min övertygelse att CB utnyttjar sin position på ett regelvidrigt sätt!

Du borde däremot respektera att jag skyddar oskyldiga.

Du verkar vara den lydiga byråkratiska typen som inte förstår att oförskämdhet och provokation

mycket väl kan vara ett effektivt verktyg för att finna sanningen.

Tro mig, jag har försökt och misslyckats med andra former av kommunikation, så denna attityden ifrån mig har förtjänats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags för Uppdrag Granskning att ta tag i denna fråga [...]

...som också sänds av SVT 😛

Ännu en av de svåra granska-sig-själva-situationerna. Och 4:an skulle riskera att smaska för högt i sin iver att försöka punktera festivalen, så man kan inte förvänta sig opartiskhet därifrån heller. Njaeee, det är nog dagstidningarna som är mest trovärdiga i grävandet.

ring Aschberg! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar vara den lydiga byråkratiska typen som inte förstår att oförskämdhet och provokation

mycket väl kan vara ett effektivt verktyg för att finna sanningen.

Byråkratiska typen skulle jag inte våga säga om mej själv… :rolleyes:

Däremot har du har helt rätt i att jag inte tycker att oförskämdhet och simpel provokation är ett verktyg som man borde använda om man förväntar sej att bli seriöst bemött.

Om man vet varför, och var man vill åstadkomma, så bör väl den förändringen vara det viktigaste att komma fram till…

Och som jag nämnt tidigare, jag tycker du har rätt, det var bara vissa små delar i brevet som jag reagerade mot…

Lycka till…

Link to comment
Dela på andra sajter

Byråkratiska typen skulle jag inte våga säga om mej själv… 😮

Däremot har du har helt rätt i att jag inte tycker att oförskämdhet och simpel provokation är ett verktyg som man borde använda om man förväntar sej att bli seriöst bemött.

Om man vet varför, och var man vill åstadkomma, så bör väl den förändringen vara det viktigaste att komma fram till…

Och som jag nämnt tidigare, jag tycker du har rätt, det var bara vissa små delar i brevet som jag reagerade mot…

Lycka till…

Som jag försökte säga, jag har provat den "korrekta" vägen också.

Förra året, så ville t ex STIM inte ens publicera min grundkritik.

Nu är ju iofs SVT en av deras viktigare inkomstkällor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags för Uppdrag Granskning att ta tag i denna fråga [...]

...som också sänds av SVT 😄

Ännu en av de svåra granska-sig-själva-situationerna. Och 4:an skulle riskera att smaska för högt i sin iver att försöka punktera festivalen, så man kan inte förvänta sig opartiskhet därifrån heller. Njaeee, det är nog dagstidningarna som är mest trovärdiga i grävandet.

ring Aschberg! 😮

Jo då, Aschbergs redaktion har också fått en mail från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående en alternativ tävling, så har jag funderat lite på att snäppa "refuserarna" på näsorna,

genom att samla ihop 10-30 riktigt bra låtar som inte gick igenom utgallringen.

Sedan lägga ut dom lyssningsbara (icke nerladdningsbart flashformat) på en internetsida där

allmänheten kan rösta och svara på om dom skulle kunna tänka sig att höra dessa i melodifestivalen.

Detta skulle i så fall inte vara en tävling utan mer för att visa allmänheten att det inte går rätt till.

Visst, det går inte att skicka in bidragen till SVT efter det, men å andra sidan så är det ju en bra

chans att få projicering på sin låtar.

Man borde i så fall lägga ut denna sida några dagar innan finalomgångarna börjar.

Självklart kommer jag ta kontakt med all nyhetsmedia för att skapa rubriker.

Vill bara understryka att om detta ska genomföras, så krävs det att dessa låtar måste hålla

hög klass, annars är det meningslöst. Känner du att du verkligen kan bidra med såna låtar,

så kontakta mig så får vi diskutera det.

VARNING! Ni får i så fall vara beredda på att jag jag blir ansvarig bedömare, då syftet är som det är.

Däremot, så kan jag naturligtvis komma att fråga några personer om råd.

swiz@swizmusic.com

Oj glömde detta....

Den här idén är bra tycker jag.... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Give it up och slösa er energi på nåt annat istället.

Inget kommer ändras vad ni än gör.

It's sad but it's the truth.

Link to comment
Dela på andra sajter

melodifestivalen har ju ändrats jättemycket de senaste tio åren. Både när det gäller deltagande och regler/uttagning/etc. Varför skulle den inte kunna vidareutvecklas? Det är väl bra om så mycket kritik som möjligt kommer fram till dom som bestämmer så de vet vad som skall ändras på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, bra skrivet brev och kritiken är i högsta grad befogad.

Jag beundrar din vilja och energi, utan den typen av kritik kommer inga förändringar kunna ske.

-Aschberg vore klockren på detta. Var är du Robert?

Musik är inte som höjdhopp, tyvärr, gränsen för vad som är bra bättre och bäst är i högsta grad subjektiv, och människan har en förmåga att alltid dra det längsta strået till sin egen vinning och fördel i sammanhang där det inte finns fakta svart på vitt, vare sig det gäller personligt eller politiskt intresse.

Människor med engagerat intresse är alltid driftiga och ambitiösa- vilket i sin tur genererar fler tillfällen att utöva sin verksamhet till egen vinning och fördel. Inget alls fel i det, men i ett tävlingssammanhang med satta regler är det ju bra om åtminstone de följs, vilket inte verkar vara fallet här om din information är korrekt.

Enligt min mening skulle melodifestivalens juryarbete drivas och kontrolleras av helt utomstående personer -helt utan anknytning till branschen. då kanske det kunde bli mer "fair" men rättvist kan det aldrig bli, de skulle ha andra kontakter och intresse på annat håll till vilket de skulle kunna dra fördelar genom sitt juryarbete. Tjänster och gentjänster. Rättvist blir det bara i höjdhopp.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Halli hallå!

Jag ville bara säja att jag var inne på din hemsida och kollade dina förslag på förändringar...

Jag tyckte det var bra förslag... Det är verkligen konstigt att regler inte efterlevs...

Tex. en sådan enkel regel som att man inte kan sitta i någon jury och ha samband med dom tävlande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för positiv support!

Jag tycker det är en självklarhet att när man har lagt ner en jäkla massa tid för att ge SVT material,

så ska man framförallt inte behöva misstänka att det inte går rätt till. Allvarligt talat, så skiter

jag i om jag får med låtar i slutfinalen. Men att bli bortplockad med kanonlåtar utan att ens

bli bedömd av en grupp med oberoende lyssnare, det är en riktigt sur uppstötning!

(Min kritik har faktiskt aldrig berört slutjuryns bedömning, utan har alltid varit riktad mot att SMFF

eller SVT's redaktion har hand om grovutgallringen innan dess)

Kan berätta en annan intressant sak.

Första året CB var artistansvarig, så anmäldes SVT till Melodi Grand Prix's huvudorganisation

i Schweiz av Roger Wallis, en tung herre med rötterna i proggvågen. Kritiken var densamma som

idag, att man kunde inte ha en person på en sån position, som samtidigt var både vän och artist

på ett bolag som hade kommersiella intresse i m-festivalen. Det kom ett svar från Schweiz, som

inte ansåg att detta var ett problem. :rolleyes:

Jag kan bara tänka mig vilken lobbying som SVT har lagt in för att komma undan detta.

Nej tacka vet jag på den tiden när alla låtar bedömdes av EN jurygrupp, då kunde man ju t.o.m få med en låt! 😉

Å andra sidan så är det väl ingen låt som direkt hänger högst upp på meritlistan. 🙂

Redigerat av SWiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...