Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja

vad är crossover distorsion? någon som vet? har en kort förklaring i boken "master handbook of acoustics" men jag förstår inte riktigt.

Håller på och skriver arbete om aktustik och ska nämna några olika typer av distorsioner....

Redigerat av vaguely
Annons
Postat

Övergångsdistorsion bildas i ett klass B slutsteg vid nollgenomgången, dvs då drivningen övergår från den ena till den andra drivtransistorn. Löses i praktiken genom att öka tomgångströmmen, varigenom man får ett så kallat klass AB slutsteg.

Postat (redigerat)

dist

🙁

Jag vet inte hur mycket du vet om elektronik men ladda ner nån variant av Spice ock testa är nog det bästa om vill förstå det

spice

Åke

Redigerat av ake
Postat

Crossover=Övergång

i ett AB steg använder man sig av 2 transistorer. Den ena tar han om den postiva halvan av signalen.. och den andra den negativa halvan.. Om dessa inte är helt och fullt matchade så får man en litet glitch i signalen då det passerar 0-volts gränsen.. Till stor del beror det på framspänningsfallet hos en transitor (ca 0,67 volt trot jag det var hos kisel). Efter som framspänningsfallet också är beroende av temperatur så brukar man sätta både A och B transitorn på samma kylfläns för att just minska crossoverdistorition.

Alternativet är en Klass A steg där man bara använder en transitor (rör iof också). Men då måste man lyfta upp spänningen (BE) till häften vilket innebär att trissan är halvöppen vid 0 signal.. en klass A steg har i prinicip halva uteffekten (U*I=P) mot en AB steg. Och drar dessutom ström vid 0 signal.

Kontentan av mitt resonemang:

Klass A låter bättre på grund av att det inte finns nån crossoverdistorition.

Klass AB har högre uteffekt.

Postat

Hej!

Sen finns det tydligen olika "äkta" klass A där hel-äkta enbart står att finna i förförstärkare då effekt-förstärkare uti

"äkt-äkta" Klass A skulle bli alltför Abnorma (1000 kg är inte så lätt att ta med sig till giget.) Om någon vet mer förklara gärna!

Kan ingenting själv!

Postat
Hej!

Sen finns det tydligen olika "äkta" klass A där hel-äkta enbart står att finna i förförstärkare då effekt-förstärkare uti

"äkt-äkta" Klass A skulle bli alltför Abnorma (1000 kg är inte så lätt att ta med sig till giget.) Om någon vet mer förklara gärna!

Kan ingenting själv!

Ett klass A steg är alltid ett klass A steg och det har med hur transitorn är kopplad (försteg, slutsteg whatever)..

Vet inte vad du flummar om för nåt Hans??? 😛

Här handlar frågan om crossoverdistorition och inget annat. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.