Jump to content
Annons

ifall man signar för ett skivbolag, va händer?


1pabloo

Recommended Posts

Annons
  • Svar 158
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag är inte intresserad av att delta i er debatt här men er föraktfulla ton gör mig upprörd. Är förakt en personlig egenskap ni värdesätter och vill odla så fortsätt dock, "by all means"... låt inte mej störa.

Självklart har du rätt i det du säger, och jag ber om ursäkt för att jag har brusat upp tidigare i tråden. Ibland kan jag inte hålla mig från att bli upprörd när jag upplever att folk argumenterar efter egna regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom var lite smarta (skivbolagen alltså) så skulle samt borde dom ha procent på artisternas [...] kónsertintäkter!

Varför då? Skivbolagen ger ut skivor, bokningsbolagen tar hand om konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Om dom var lite smarta (skivbolagen alltså) så skulle samt borde dom ha procent på artisternas reklam och kónsertintäkter!

Jättesmart med tanke på att dom flesta konserter går back eller +-0.

Procent på reklamen är lite smartare men inte alla artister vill vara levande reklampelare....

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt mål med denna debatt är INTE att påpeka att nån har rätt eller fel. Jag vill bara påpeka att jag tror att om branchen (framförallt de 4 jättarna) skulle anstränga sig så skulle dom nog kunna pressa priserna ganska mycket dock kanske inte ner till 70kr. Men visst skulle det vara skönt att kunna få ett nytt album för en hundralapp ?

När allt fler människor olagligt laddar ner musik så tycker iaf jag att en prissänkning borde vara på g.

Om vi bortser från nackdelar med att köpa lagliga mp3filer från exempelvis ITMS såsom DRM-skydd och liknande så ser vi faktiskt prissänkningen där: album i ITMS kostar 99 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Om dom var lite smarta (skivbolagen alltså) så skulle samt borde dom ha procent på artisternas reklam och kónsertintäkter!"

Jättesmart med tanke på att dom flesta konserter går back eller +-0.

Åhh fan, så Rolling Stones går alltså back på sina turnéer och blir allt fattigare och fattigare 😉? Procent får man på vinst!

Om ngt går back behöver man inte betala procent på förlusten 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt mål med denna debatt är INTE att påpeka att nån har rätt eller fel. Jag vill bara påpeka att jag tror att om branchen (framförallt de 4 jättarna) skulle anstränga sig så skulle dom nog kunna pressa priserna ganska mycket dock kanske inte ner till 70kr. Men visst skulle det vara skönt att kunna få ett nytt album för en hundralapp ?

När allt fler människor olagligt laddar ner musik så tycker iaf jag att en prissänkning borde vara på g.

Om vi bortser från nackdelar med att köpa lagliga mp3filer från exempelvis ITMS såsom DRM-skydd och liknande så ser vi faktiskt prissänkningen där: album i ITMS kostar 99 kronor.

Jag tror att folk tycker 99kr är ganska mycket för några mp3-filer, speciellt när dom finns att få tag på gratis. En riktig cd-skiva är ju mycket svårare att få tag på gratis.

Men 99kr är givetvis godtagbart, det är ett steg i rätt riktning. Tycker dock att tankarna om att skivbolagen ska ha en del av intäkterna från ipod eller tvinga apple att höja priset på deras låtar är ett enormt steg i helt fel riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

99kr är givetvis godtagbart, det är ett steg i rätt riktning. Tycker dock att tankarna om att skivbolagen ska ha en del av intäkterna från ipod eller tvinga apple att höja priset på deras låtar är ett enormt steg i helt fel riktning.

Skivbolagen kan knappast tvinga Apple att höja priserna i ITMS. Apple sitter med trumf på hand, dom har ju den största och i princip enda onlinebutiken för musik (nu även video) som fungerar. Det enda skivbolaget som pratat om att höja är Warner, men det var nog mest tomt prat, varför skulle dom rikera att tappa onlineförsäljning till andra bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Åhh fan, så Rolling Stones går alltså back på sina turnéer och blir allt fattigare och fattigare 😛? Procent får man på vinst!

Om ngt går back behöver man inte betala procent på förlusten :rolleyes:!

Du missade att jag skrev att dom FLESTA konserter och turneer går back eller +-0. Stones gör det inte, mycket beroende på spons och dyra biljetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...