Jump to content
Annons

ifall man signar för ett skivbolag, va händer?


1pabloo

Recommended Posts

Jag undrar.

Ifall man låter ett skivbolag släppa lite material, vad händer då med låtarna som det skivbolaget släppt? Kan man släppa dem igen med ett nytt skivbolag? Säg att det är ett litet litet indiebolag som man signat på och sen så kommer sony records och är intresserade, är det kört då lixom - äger indiebolaget rättigheterna?

Kan man använda ett skivbolag i ett land och ett annat utomlands? OCH hur får skivbolagen cash?? förlag tar ju t.ex. ofta 33% av pengarna som kommer från låtarna , är skivbolagen me och delar på samma sätt??

många frågor 😄 kanske nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 158
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag undrar.

Ifall man låter ett skivbolag släppa lite material, vad händer då med låtarna som det skivbolaget släppt? Kan man släppa dem igen med ett nytt skivbolag? Säg att det är ett litet litet indiebolag som man signat på och sen så kommer sony records och är intresserade, är det kört då lixom - äger indiebolaget rättigheterna?

Kan man använda ett skivbolag i ett land och ett annat utomlands? OCH hur får skivbolagen cash?? förlag tar ju t.ex. ofta 33% av pengarna som kommer från låtarna , är skivbolagen me och delar på samma sätt??

många frågor 😕 kanske nån som vet?

Skvibolagen får väl den större delen av inkomsterna från sålda skivor antar jag.

Förlagen får procent på stim-pengarna. Det är ju inte bara radio som skall betala till stim utan även live-arrangörer och varuhus som utnyttjar musiken. Inte ens hissmusik är ju gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig deal mellan artsit och skivbolag är att man kommer överens om ett visst antal produktioner, t ex 3 fullängdsalbum. Man brukar också komma överens om en viss tid som samarbetet ska sträcka sig över, t ex 5 år. Slutligen brukar bolaget vilja ha något som heter optionsrätt, vilket innebär att man har första tjing på vidare samarbete efter det att kontraktet löpt ut. Det kan röra sig om två år.

Skivbolagen brukar äga rättigheterna till inspelningarna, i alla evighet. Så om ett annat bolag vill släppa dessa inspelningar måste det första bolaget ha ersättning. Alternativt kan det andra bolaget köpa rättigheterna till inspelningarna, vilket kan bli rätt saftigt.

Skivbolaget brukar inte ta ut någon ersättning av artist eftersom de äger rättigheterna. däremot brukar artisten bli kompenserad för försäljningen av skivorna i form av royalty. Den brukar vara bestämd till procent av intäkterna per såld skiva.

Men allt är självklart förhandlingsbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Undvik skivbolag så mycket som du kan. Har legat på skivbolag i bl.a Usa och det blir inte mycket över till bandet. Det måste jag säga. Har du vilja att få ut din musik så starta ditt eget bolag.

enkla tips

Bli ett bra liveband.

Spela in många låtar och välj de bästa.

Bygg upp din egen plattform med fans.

Säg att ditt band är det bästa bandet i hela världen över allt du kommer.

Gör reklam för ditt band hela tiden

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på ännu en av dina frågor, ja, man kan även ha olika bolag i olika länder.

För en artist som jag (och mina kollegor) producerat har vi ett skivbolag som endast har rätt att släppa skivorna i Tyskland, Österrike och Schweiz. Och eftersom vi äger mastern (och tog mastering av Peter in De Betou som ett förskott) så kan vi släppa den plattan på ett annat bolag.

Och som tidigare påpekats, förlagen tar ca en tredjedel av STIM-degen, medans skivbolagen tar pengar från bl a skivförsäljning o s v...

Och som även påpekats tidigare, allt är förhandlingsbart!

Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp, skivbolag tjänade minst 5,500,000 kr medan band-medlem fick 30,000:- ! Men dom fick ju faktiskt åka gratis buss i flera månader 😄!

Och så är det ju överallt i världen inklusive Sverige, dom som jobbar minst tjänar mest, vad var det konstiga? Varför skulle ngn ge bort pengar?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens hissmusik är ju gratis!

Jo, om man spelar ostimmad musik. Sen finns ju Muzak http://www.muzak.com alla hissars "vän" 😱

Det spelar ingen roll om du spelar musik som inte är stimad. Det handlar om att spela musik offentligt eller inte som avgör. Spelar man musik offentligt så ska det rapporteras och man måste betala. Sen hur pengarna fördelas är ett annat kapitel.

Link to comment
Dela på andra sajter

aa, men skivbolagen står väl mycket för kontakterna åxå? med radio o.sv. , det är väl det som är det svåra ifall man startar eget skivbolag och ger ut musiken själv, att sedan få ut den på den allmänna våglängden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

aa, men skivbolagen står väl mycket för kontakterna åxå? med radio o.sv. ,

Precis! Det är ju det dom tar betalt för, sitt monopol! Artisten, låtskrivaren, producenten står för skickligheten medan

skivbolaget tar (nästan) alla pengarna, för dom har monopolet! Som systembolaget ungefär fast med bättre vinstmarginaler!

Största konkurrenten är hembränt! Men så är det ju inom alla brancher ! Den som äger företaget tar hela risken samt vinsten

medan de anställda betalar man precis så mycket man måste, inte mer än man måste - det kallas marknadsekonomi 😉!

Om med +10 personer villiga att ersätta samtliga jobbandes inom musikindustrin så kommer lönerna alltid att vara därefter...

... för de allra flesta! Strejkande musiker, låtskrivare, producenter 😆?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Japp, skivbolag tjänade minst 5,500,000 kr medan band-medlem fick 30,000:- ! Men dom fick ju faktiskt åka gratis buss i flera månader 😉!

Du skriver att skivbolaget tjänar minst 5.500.000 kr. men tror du inte att skivbolaget har en hel del kostnader bl.a hyror, löner, tele el m.m.m.

Sen får man ju anta att Albini vinklat det hela en aning, analyserar man siffrorna en aning så framstår det som om bandet är lite väl aningslösa och drar på sig lite väl många höga utgifter.

Men kontentan av det hela är att bandet tydligen förutom pengarna har fått nya instrument för 120.000 kr, kläder en video för 250.000kr, promotionfoton, inspelnings band för 64.000 kr?

Köpt (eller hyrt?) en buss för 200.000:- fått mat och uppehälle i flera månader plus att dom köpts loss från sitt tidigare kontrakt för 400.000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

aa, men skivbolagen står väl mycket för kontakterna åxå? med radio o.sv. ,

Precis! Det är ju det dom tar betalt för, sitt monopol! Artisten, låtskrivaren, producenten står för skickligheten medan

skivbolaget tar (nästan) alla pengarna, för dom har monopolet! Som systembolaget ungefär fast med bättre vinstmarginaler!

Största konkurrenten är hembränt! Men så är det ju inom alla brancher ! Den som äger företaget tar hela risken samt vinsten

medan de anställda betalar man precis så mycket man måste, inte mer än man måste - det kallas marknadsekonomi 😉!

Om med +10 personer villiga att ersätta samtliga jobbandes inom musikindustrin så kommer lönerna alltid att vara därefter...

... för de allra flesta! Strejkande musiker, låtskrivare, producenter 😉?

På vilket sätt har ett skivbolag monopol? Det är ju ungefär lika intelligent som att säga att Volvo har monopol bara för att endast Volvo får tillverka/sälja Volvo.

Sen tror du väl inte själv på att skivbranschen är mer lönsam än alkoholbranschen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Monopol är ju hela affärsidén! Om inte hade bara alla artister öppnat egna skivbolag och konkurrerat ut dom gamla!

Okej, dom har försökt men monopol är väldigt svårt att konkurerra med! Tänk Microsoft! Är deras program bäst 😉?

Kostar det miljard-belopp att utveckla suveränt ordbehandlingsprogram 😉? Nej, hela affärsidén är, som sagt, monopol!

Sen tror du väl inte själv på att skivbranschen är mer lönsam än alkoholbranschen?

Den har garanterat varit det! Är det kanske fortfarande! Sen blir ju vinstmarginaler väldigt svåra att avgöra när många

anställda som inte bidrar till slutprodukten (musiken) utan enbart jobbar på att säkerställa monopolet, som är fallet inom

skivbranch/microsoft, får väldigt bra betalt 😮! Att göra produkten skivan/programmet kostar en miljon, att säkerställa monopolet

kostar en miljard, vinsten är 100 miljoner! Vad är vinstmarginalen?

(Siffrorna är påhittade, kan stämma, kan vara fel 🥰!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Monopol är ju hela affärsidén! Om inte hade bara alla artister öppnat egna skivbolag och konkurrerat ut dom gamla!

Okej, dom har försökt men monopol är väldigt svårt att konkurerra med! Tänk Microsoft! Är deras program bäst 🥰?

Kostar det miljard-belopp att utveckla suveränt ordbehandlingsprogram 🥰? Nej, hela affärsidén är, som sagt, monopol!

Sen tror du väl inte själv på att skivbranschen är mer lönsam än alkoholbranschen?

Den har garanterat varit det! Är det kanske fortfarande! Sen blir ju vinstmarginaler väldigt svåra att avgöra när många

anställda som inte bidrar till slutprodukten (musiken) utan enbart jobbar på att säkerställa monopolet, som är fallet inom

skivbranch/microsoft, får väldigt bra betalt 🥰!

Om skivbolag vore så lönsamma så skulle dom väl knappast ägts av elektronik och spritbolag? Då skulle det ju vara tvärtom...Och hur kan du prata om att "säkerställa monopolet" när det finns tiotusentals skivbolag runt världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag trodde det fanns 3 st 🥰?

Det finns garanterat fler än 10,000 program-utvecklare runt om i världen... Microsofts andel av mjukvaru-marknaden, 1/10,000-del 🥰?

Vad du kanske mumlar om är CD-monopolet... men det är ju på väg bort! Philps får ju några ören för varje såld cd-skiva, men det är ju för att de har patentet på just cd:n.

Eller vad är det du jämför med microsoft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Jag trodde det fanns 3 st 🥰?

Det finns garanterat fler än 10,000 program-utvecklare runt om i världen... Microsofts andel av mjukvaru-marknaden, 1/10,000-del 🥰?

Förstår inte riktigt varför du blandar in MS i det hela dom har ju i princip ett monopol men inte på ordbehandlingsprogram utan på operativsystem. Men inget skivbolag är i närheten av MS dominans, dessutom så samarbetar och distribuerar de flesta storbolag med mängder av små skivbolag.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Precis MS har monopol på operativsystem så därav kan alla användare enbart deras (ordbehandlings)-program och oavsett

hur dåligt eller dyrt dessa än är så köper alla dem ändå = monopol!

"dessutom så samarbetar och distribuerar de flesta storbolag med mängder av små skivbolag"

Precis - kunde inte sagt det bättre själv 🥰! Nån annan gör jobbet medans man själv tar pengarna 🥰!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Precis MS har monopol på operativsystem så därav kan alla användare enbart deras (ordbehandlings)-program och oavsett

hur dåligt eller dyrt dessa än är så köper alla dem ändå = monopol!

"dessutom så samarbetar och distribuerar de flesta storbolag med mängder av små skivbolag"

Precis - kunde inte sagt det bättre själv 😉! Nån annan gör jobbet medans man själv tar pengarna 🙂!

Fast ofta så gör storbolagen/distibutörerna det mesta av jobbet och tar största risken medan småbolagen bara cashar in.....

Angående MS och Windows operativsystemsmonopol så finns det faktiskt ändå (bättre alternativ) som Apples Mac OS X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans, majorbolagens marknadsandelar är inte i närheten av Microsofts.

Konstig jämförelse för övrigt - produkterna är inte det minsta lika.

Sen tycker jag det är lite tråkigt när musiker talar om skivbolagen som några slags skurkar. Passar inte avtalet så slipper man skriva på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fast ofta så gör storbolagen/distibutörerna det mesta av jobbet

Nja, det beror väl på hur man definierar "jobbet"!

Någon har gjort allt musikaliskt, d.v.s. låten är klar men att nån annan ändå gör det mesta av jobbet?

Det är precis det här värderingarna jag talar om! Skivbolagen tycker att det dom gör är viktigare än musiken!

Musiken har låg status, det som har hög status är pengar och dem ska skivbolagen ha då ju dom gör det mesta av jobbet...

... tycker skivbolagen alltså 😉!

Passar inte avtalet så slipper man skriva på.

Passar inte operativsystemet Windows till din PC kan man bara byta till den vildvuxna flora av alternativ som ju finns att tillgå 🙂!

Den dagen en majoritet utav alla A&R´s antingen kan spela instrument, sjunga eller har stor skivsamling ska jag stänga min käft...

... den dagen lär tyvärr aldrig komma p.g.a. av vi$$a anledningar 😱!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Fast ofta så gör storbolagen/distibutörerna det mesta av jobbet

Nja, det beror väl på hur man definierar "jobbet"!

Någon har gjort allt musikaliskt, d.v.s. låten är klar men att nån annan ändå gör det mesta av jobbet?

Det är precis det här värderingarna jag talar om! Skivbolagen tycker att det dom gör är viktigare än musiken!

Musiken har låg status, det som har hög status är pengar och dem ska skivbolagen ha då ju dom gör det mesta av jobbet...

... tycker skivbolagen alltså 😉!

Passar inte avtalet så slipper man skriva på.

Passar inte operativsystemet Windows till din PC kan man bara byta till den vildvuxna flora av alternativ som ju finns att tillgå 🙂!

Fakta är att det oftast (999 fall av 1000) är mycket enklare att göra musik än att sälja och distribuera den.

Därmed inte sagt att det jobb skivbolagen gör är viktigare än musikerns, eller jo kanske....iaf om man tänker på BlueNote, Motown,ZTT, Def Jam, Island, Studio One m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar inte operativsystemet Windows till din PC kan man bara byta till den vildvuxna flora av alternativ som ju finns att tillgå 😉!

Det är en helt irrelevant jämförelse.

Passar inte kontraktet går man till nästa bolag - motsvarande gäller inte Microsoft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Allr är ju genre-betonat, så vi pratar egentligen om olika saker! Hans pratar populär musik, Top-40! Den som är bäst m.a.o 😉!

Inte obskyra små skivbolag med en anställd, där han/hon säkert är jätteschysst! Är pengar inte inblandade och man gillar musik

brukar inblandade personer allt som oftast var just det,,, schyssta! Så fort riktiga samt lättförtjänta pengar är inblandade dyker alla

mindre trevliga individer däremot alltid upp som om det vore naturlag! Säg nu inte emot, då det är så vare sig ni vill det eller inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...