Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, det är så att jag har spelat piano nu ett tag, och nu vill jag ha möjligheten att omvandla min musik till mp3-format. Rätta mig om jag har fel, men skulle man inte kunna skaffa sig en keybord/synth, koppla in den i datorn och köra nåt program som förvandlar mina plinkningar på keyborden till vacker piano som går att spara på hårddisken?

(Jag ber om ursäkt om någon blir skärrad av mitt n00b-språk. ;-) )

Vilken keybord rekomenderar ni? Man kan väl använda sig av ett program som sköter ljudet så keyborden behöver kanske bara bistå med klaviaturen (om ni förstår hur jag menar)? Och främst, om min teori visar sig vara möjlig; hur gör man? Är det bara att koppla in keyborden i datorn, sätta på programmet, klicka på "record" och sen spela?

Tack på förhand! Och tänk på att jag har noll (0) erfarenhet i ämnet, så var snäll! ;-)

(Naturligtvis har jag sökt efter svar i diverse FAQs och liknande, dock utan resultat.)

Annons
Postat

Innan svaren kan komma inströmmande så måste du svara på hur mycket du är beredd på att lägga ut. ... i pengaväg alltså 😆

/Daniel

Postat

Du behöver:

1st Midiklaviatur

1st ljudkort med inbyggd synt och midi

1st Mjukvara a.k.a Sequencer

1st Dator

2st midikablar (IN och UT från datorn )

Alternativt ett begagnat elpiano /keyboard med bra pianoljud.. de flesta fjolårssyntar brukar ha bra pianoljud..men som sagt.. ska det låta boesendorfer får du nog slanta upp lite mer för ett ex. ett samplingsbibliotek med nämnda piano.... ( kostar lite mer än tusen spänn..)

..Sen finns det myriader av varianter så något alternativ bör passa din plånbok och arbetssätt.

Postat

Det är nog värt att lägga lite kosing på midiklaviaturet om du villl att det skall låtas seriöst piano. Vägda tangenter t e x . Men det kostar en extra slant. 😆

Postat (redigerat)

vill du att det ska låta riktigt bra så köp ett digitalpiano (YamahaP90) för 9.995:-, ett ljudkort (Audiophile 2496) för 995:- och pianoljud (Akoustik piano) för 2.495:- och mp3-encoder LAME för gratis. Då låter det snusigt bra!

Redigerat av MusicGene
Postat

Vill du kunna redigera ditt pianospel efteråt; alltså flytta noter och så? Isåfall måste du kunna spela in pianospelet som midispår, och behöver alltså lära dig att hantera en midisequencer (finns gratis sådana!).

Sen behöver själva ljudkällan vara midikompatibel; antingen genom mjukvara eller genom hårdvara.

Det finns bra så kallade instrumentplugins (mjukvara) att köpa (eller de allra enklaste, och sämst låtande är gratis) till datorn som du kan använda i en valfri sequencer som stöder VST-standarden (sök på Google så hittar du säkert olika FAQs för vad ett VST-instrument är). I detta fall räcker det med att du köper ett midiklaviatur, alltså ett klaviatur som är ljudlöst och som bara skickar midisignaler till datorn. Vidare behöver du då ett ljudkort som har midiingångar, alternativt om du har en joystickport så kan du köpa en övergång till midi som du kopplar in där.

Ett väldigt trevligt instrumentplugin är The Grand från Steinberg. Det innehåller flygelljud som är väldigt realistiskt.. Den mest avancerade versionen kostar 2395:- på Jam.se ..

Ett annat alternativ är att du struntar helt och hållet i allt vad midi heter, skaffar ett digitalpiano, en workstation eller en keyboard som har bra pianoljud. Då kan du koppla en sladd från dess ljudutgång rakt in i datorn och bara spela in det i ett inspelningsprogram (finns även här gratis alternativ!).

För att encoda till MP3 så fungerar Lame helt okay som är (som sagt) gratis.

Men för att få en vettig setup måste du nog betala lite mer än 2000 spänn.

/Daniel

Postat (redigerat)

• En gammal men fräsch begagnad synth eller keyboard: 2000:-
    Den har kanske inte världens mest naturtrogna pianoljud, men det får du acceptera. 😉
  • Ett midiinterface och midikablar mellan synt och interface: 800:-
  • Ljudkort: 0:- för jag antar att du redan har ett sådant. Den inbyggda synten till ljudkortet/Windows kan låta väldigt plastig, men det gör de flesta billiga keyboards också...
  • Sequencer (musikprogram): 0:-
    Ifall du väljer ett halvt okej gratisprogram med audioinspelning. Annars kostar Cubasis under tusenlappen.
  • MP3-kodare: 0:-
    winLAME

Redigerat av Linus
Postat
Jo, det är så att jag har spelat piano nu ett tag, och nu vill jag ha möjligheten att omvandla min musik till mp3-format.

Spelar du pianot där du vill spela in dina alster? Varför inte bara micka upp ditt befintliga piano (om du nu har ett sådant)?

/H

Postat
Jo, det är så att jag har spelat piano nu ett tag, och nu vill jag ha möjligheten att omvandla min musik till mp3-format.

Spelar du pianot där du vill spela in dina alster? Varför inte bara micka upp ditt befintliga piano (om du nu har ett sådant)?

/H

Också ett möjligt alternativ, isåfall är det en mikrofon och ett ljudkort med mikrofoningång som behövs...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.