Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tänkt köpa ett externt USB ljudkort med fantommatning, det är viktigt att det inte är någon "konstgjord" phantom utan 48V !

hade önskat ett kort som inte har någon speciell färgning utan bara ett kort som klara av att tex fånga en B3´s briljans !

Hade uppskattat om någon kunde ge mig lite tips på olika modeller, även olika prisklasser och vad det är som skiljer sig förutom färg?

mvh

)(|in

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Vad är en konstgjord fantom?

Min kompis från de djupa skogarna?

//nemo

Postat (redigerat)

:rolleyes:

Varför så arg?

😲

Köp ett firewire ljudkort istället. Är mindre krävande för datorn och bättre. Om du ändå vill ha USB (ex. om du måste ha strömförsörjning från datorn och sitter på en PC laptop utan 6 pinnars FW port...) så är väl Digidesigns Mbox rätt bra USB kort (Den har 48V "riktig" fantommatning). Har en sån själv och den fungerar ju rätt bra men jag skulle köpt något firewirekort.

EDIT: Mboxen kostar 4000:- ny men du kan hitta en beg för ca 2000:-

Det har också kommit en ny version som kostar 5000:-

Den har två inbyggda Focusrite mic preampar och man kan välja insignal mellan; mick, line och instrument. XLR och balanserad/obalanserad tele in/ut-gångar.

EDIT 2: OCH den ger ett ofärgat ljud som klarar av att tex fånga en B3´s briljans !

Redigerat av flintan
Postat (redigerat)

tackar flintan !!! men hur stor är egentligen skillnaden mellan usb/firewie ?

tror säkert att mbox är fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle säga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler? är det en säkerhetsåtgärd för att man inte skall bränna sina komponenter eller är det för att få en fin ingång ?

Redigerat av xlin
Postat
finns det ingen old school med feta rör som glöder

lol!

är du medveten om att rör färgar en hel del...

Skillnaden mellan usb och firewire är inte så stor FÖRUTSATT att du köper usb 2.0.

Inte i teorin, nej... 😄

I praktiken är däremot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och går man upp på Firewire800, så är det inget att snacka om. Om man dessutom låter datorn spänningsmata i stället för att använda separat spänning till USB-enheten, så går kommunikationen ner på halv duplex, vilket innebär ungefär halva hastigheten. 😉

Postat
tror säkert att mbox är fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle säga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler?

Är det här nåt slags skämt från ett multipelt alias? 😳😱

Postat
tror säkert att mbox är fet men hatar deras design...finns det ingen old school med feta rör som glöder...vad tror du mbox skulle säga om man kopplar en 80W fender blues deville till den ? hur fungerar balanserade kanaler?

Är det här nåt slags skämt från ett multipelt alias? 😳😱

xlin - linx - linux - linus? 😱

Blackbird (oregistrerad)
Postat

asså kan någon berätta va fantommatning?! asså ja fattar de inte. 😛

Postat
asså kan någon berätta va fantommatning?! asså ja fattar de inte. 

vissar mickar kräver extra ström för att funka.

på mixerbord och preampar så heter det ofta 48v (=fantommatning). Den skickar ut ström genom mickkabeln till micken så att micken kan drivas.

Postat

lol!

Skillnaden mellan usb och firewire är inte så stor FÖRUTSATT att du köper usb 2.0.

Inte i teorin, nej... 😉

I praktiken är däremot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och går man upp på Firewire800, så är det inget att snacka om. Om man dessutom låter datorn spänningsmata i stället för att använda separat spänning till USB-enheten, så går kommunikationen ner på halv duplex, vilket innebär ungefär halva hastigheten. 😏

Cleas, kan du förklara lite djupare om firewire800 ? är det som usb1-usb2 i förhållande...äger nämligen inte gränssnittet.

vad är spänningsmating...hur går man tillväga ? menar du att man skall koppla manuellt från nätagget och ge kortet fullstyrka ? eller fulstyrka 🙂

~

)(|in

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

lol!

Inte i teorin, nej... 😉

I praktiken är däremot Firewire betydligt snabbare enligt alla tester jag har sett - och går man upp på Firewire800, så är det inget att snacka om. Om man dessutom låter datorn spänningsmata i stället för att använda separat spänning till USB-enheten, så går kommunikationen ner på halv duplex, vilket innebär ungefär halva hastigheten. 😏

Cleas, kan du förklara lite djupare om firewire800 ? är det som usb1-usb2 i förhållande...äger nämligen inte gränssnittet.

vad är spänningsmating...hur går man tillväga ? menar du att man skall koppla manuellt från nätagget och ge kortet fullstyrka ? eller fulstyrka 🙂

~

)(|in

Firewire800 är ungefär dubbelt så snabbt som Firewire400 och USB2. Spänningsmatning tilll USB kan ske på två sätt antingen genom USB kabeln från datorn eller genom en extern nätdel. Ofta är en extern nätdel att föredra.

Postat

lol!

Inte i teorin, nej... 🙂

~

)(|in

Firewire400 (IEEE 1394a - som är vanligast) är hälften så snabb som Firewire800 (IEEE 1394b). Allt fler moderkort har båda, men det vanligaste är fortfarande att det bara finns 1394a.

Den långsamma Firewire ligger teoretiskt ungefär på samma hastighet som USB2, men i praktiken är USB2 långsammare enligt alla tester jag har sett. USB belastar CPU:n, något som Firewire int gör - och det är ju trevligt i musikdatorsammanhang, när man vill ha tillgång till så mycket CPU-kraft som möjligt till pluggar... 😉

Angående spänningen, så ska man koppla en separat nätdel till enheterna. Alltså inte dra ut någon specialare från datorns nätdel... 😉 Friskt kopplat, hälften brunnet... 😉

USB går ner på halv duplex om man låter enheterna ta spänningen från porten på datorn, så då får man alltså sämre prestanda. Finns det inte någon anslutning för externa nätdelar på USB-enheterna så kan man skaffa en spänningsmatad USB-hub, så löser man problemet så i stället. 🙂

Postat

på mixerbord och preampar så heter det ofta 48v (=fantommatning). Den skickar ut ström genom mickkabeln till micken så att micken kan drivas.

Krävs det en mickkabel med 3 piggar i varje ända för att få igång sin mick eller räcker det med 3 piggar i en ända och en vanlig "line - ända" på andra. Får nämligen inte igång min nya B1 mick med fantommatningen på mixerbordet.

Svar vore schysst!

Postat

Krävs det en mickkabel med 3 piggar i varje ända för att få igång sin mick eller räcker det med 3 piggar i en ända och en vanlig "line - ända" på andra. Får nämligen inte igång min nya B1 mick med fantommatningen på mixerbordet.

Svar vore schysst!

Fantommatningen går bara genom XLR, så du måste ha en riktig mikrofonkabel, med XLR i båda ändarna.

Postat

Svar vore schysst!

Fantommatningen går bara genom XLR, så du måste ha en riktig mikrofonkabel, med XLR i båda ändarna.

Thank you!

Va vore min musikkarriär utan Studio forum 😄

Postat (redigerat)

claes,

de flesta butiker specifiserar inte sin produkter så att det framgår om det är Firewire 1394a eller b... men vad motsvara det för hastighet ? 400Mb/s ?

funkar;

Sunsway/ST Lab PCI FireWire800 2+1P 2x 9-pin (1394b), 1x 6-pin (1394a)

)(|in

Redigerat av xlin
Postat

IEEE1394a = Firewire 400 (400 Mbit/s)

IEEE1394b = Firewire 800 (800 Mbit/s)

Postat
Om det inte är specat, så kan man utgå från att det är den långsammare...

detta kort har både och då eller?

Postat
Om det inte är specat, så kan man utgå från att det är den långsammare...

detta kort har både och då eller?

Jäpp! Både a- och b-versionen.

håller fortfarande på och letar efter diverse utrusting och det kommer väl antagligen ta någon månad innan jag har bestämt mig. just nu har jag bara ett integrerat RealTek AC´97. ett kort som känns extremt digitalt och värdelöst fast sin höga sample rate '192000'. när jag skall spela in ljud med microfon spelas även sådant in som spelas av datorn ?

Om jag gjort ett klick i ett program och spelar in tex en gitarr i ett annat program så läcker ljudet och klicket kommer med ? så skummt?

även om man boostar micken lite kommer de märkligaste digitala störningar fram.

tips?

)(|in

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.