Jump to content
Annons

Tips tack om skrällig mp3-speakerröst

amonra

Recommended Posts

Hej

Som kanske framgår av att jag postar så sent en lördagkväll, så har jag lagt ner många lediga timmar på hitta lösningen på följande problem:

När

ska bli mp3 låter det
.

Vore mycket tacksam för ett tips om eller en ledtråd till var någonstans problemet ligger. Var börja leta? Har försökt med en mängd olika "equaliseringar".

Helst av allt vill jag ha ner mp3-an till 32 kbit/s, men som ni hör låter det illa nog redan vid 48.

Ljudkort: M-Audio Firewire Solo. Encoder: Lame v3.96.1

Stort tack på förhand

Nils Östergren

(journalist med analoga radiorötter, som i hemmastudiosnickrandet har underskattat de digitala problemens dimensioner)

Dela på andra sajter

Annons

Mp3 är en så kallad förstörande kompression, vilket innebär att den slänger ut audiodata för att kunna minska filstorleken. Ju högre kompressionsgrad, desto sämre blir ljudet. Vid högre upplösningar, 160-192kbps och högre är skillnaden knappt märkbar, men att komprimera ner till 32kbps, vilket du försöker göra, sabbar förstås ljudfilen totalt. Vad är anledningen till att du vill minska ner den till så låg kvalité?

Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det låter speciellt "illa" för att vara 48 kbps och mono.

Hade det varit 48 kbps skulle jag t o m vara imponerad.

Vad är det du jämför med, vad är det du eftersträvar?

Edit: mornel hann före...

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Tack för så snabba reaktioner!

Jag behöver kunna framställa lååånga inläsningar på litet utrymme.

Tidningen Forskning och Framsteg lyckas göra det på 32 kbit/s, visserligen med ganska dåligt ljud men utan det skräll som min fil får.

Här finns FoFs ljud.

Nisse

Dela på andra sajter

Enligt min mp3-player är ljudfilerna på FoF på 74 kbps VBR och mono, dvs rejält mycket högre än det du komprimerar till. Du borde höja till 74 kbps för att jämföra. "Skräller" det lika mycket då?

Sen vill jag minnas (länge sedan jag jämförde) att LAME är bra att använda vid komprimering större än 128 kbps. Annars är det fortfarande Fraunhofer som ger bäst resultat.

Om du inte har tillgång till Fraunhofers komprimering, kan det vara svårt att få ta på den. Om du har ett sequenser- eller ljudredigeringsprogram, kolla vilken dekoder den använder sig av. Har du tur kör den med Fraunhofer.

Edit: stavfel...

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Enligt min mp3-player är ljudfilerna på FoF på 74 kbps och mono, dvs rejält myycket högre än det du komprimerar till.

Slarvigt av mig. Jag ser att de har höjt nu. Senast lyssnade jag till "Diesel - svårslagen som miljöbil", som ligger längst ner på FoF-sidan.. Den är på 32 kbps.

Jag dubblar till 64 och då låter det

"Skräller" fortfarande för mycket, tycker jag.

Får väl leta efter Fraunhofer....

Tack för engagemanget!

Nisse

Dela på andra sajter

Försök hitta någon mp3kodare som kan koda i VBR, som nämnt ovan. Då kan du få ned filstorleken en liten bit.

EDIT: Med CDex skall du kunna koda i VBR. Det är gratis och enkelt.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Några tankar.

Först, hur låter rummet där inspelningen är gjort. Kanske att det kan löna sig att dämpa det ännu mer.

Prova med att bearbeta ljudet innan du mp3-kodar. Essen är ganska kraftiga i wav-filen. Kan tämjas antingen med en de-esser (kompressor bara för diskanten) eller eventuellt med att sänka EQ för högre frekvenser. Det är också ganska mycket näreffekt så du kan karva lite i lägre mellanregistret.

Skär också alla riktigt låga och höga frekvenser, säg under 75 Herz och över 7.000Hz eller så.

Efter detta lägg en kompressor för att minska dynamiken lite. Kan vara riskigt för rummet hörs mer där.

Det blir ju aldrig bättre efter mp3 än före.

Gunnar

Dela på andra sajter

Morrn!

och tack för tillkommande synpunkter. Jag ska pröva och återkomma.

Inspelningsrummet är ordentligt dämpat, men mer kan nog göras. Och möjligen är micken totalfel för en basig röst (Sennheiser K6 ME 64 - en njure kanske mer lämpad för reportage).

Ljudet är faktiskt bearbetat före komprimering, men jag måste nog skaffa bättre lurar för att höra. Har t ex svårt att verkligen pricka essen utan att det samtidigt blir en en filt över ljudet.

Och visst ska jag pröva VBR. Lame ska fixa det.

Nisse

Dela på andra sajter

Ljudet är faktiskt bearbetat före komprimering, men jag måste nog skaffa bättre lurar för att höra. Har t ex svårt att verkligen pricka essen utan att det samtidigt blir en en filt över ljudet.

Jo, ett problem med deessing är ju att det låter som att man läspar om man inte är försiktig, men om du lägger på en kompressor efter deessingen så brukar den kompensera en aning för det.

Dela på andra sajter

Verkligen hyggligt av er alla att lyssna och råda.

Tyvärr kommer jag inte att kunna arbeta med saken igen förrän i morgon, men lovar återkomma med rapport och resultat.

Nisse

Dela på andra sajter

Verkligen hyggligt av er alla att lyssna och råda.

Tyvärr kommer jag inte att kunna arbeta med saken igen förrän i morgon, men lovar återkomma med rapport och resultat.

Nisse

Det är därför det här forumet finns 🙂

Lycka till!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.