Jump to content
Annons

Reason, Sonar, Rewire och Combinator


st@ffan.com (oregistrerad)

Recommended Posts

st@ffan.com (oregistrerad)

Om jag lägger till en Combinator i Reason, dyker alla ingående enheter upp i Sonars kanallista.

Eftersom Sonars Rewire-implementation maximalt kan adressera 16 Rewire-kanaler (per Rewire-enhet), blir det snabbt slut på lediga kanaler.

Sonar kan bara instansiera en Rewire-enhet av samma sort (alltså ett ex av Reason, dvs 16 kanaler).

Q1: Går det i Reason att disabla vissa enheter att inte tas med som Rewire-Midi-addresserbara?

Q2: Går det i Reason att ändra ordningen i Rewire-listan, dvs låta tex en ingående Combinator-enhet flyttas upp och komma med i Sonars "Top-16" och de som jag icka behöver adressera hamna "under strecket"?

Alla goda råd, tips, hejjarramsor och annat matnyttigt emmottages tacksammast!

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minns MIDI-kursen jag gick på 80-talet, då sa man att "behöver du mer än 16 kanaler MIDI, då har du problem!" 😳

Allvarligt talat nu, ställ frågan i Sonar-forumet också så kanske du får bättre hjälp.

Spontant tips skulle ju vara att använda Reasons sequencer till dom extrabitar du vill göra, men jag förstår att det inte är det svaret du är ute efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Tack för svar!

Det där med 16 kanaler håller jag med om, fast kursen på 80-talet hoppade jag

över :- ).

Jag behöver eg inte fler än 6 kanaler ut från Sonar - men jag behöver dom *rätta*. Problemet är alltså att varje effektenhet som jag lägger till i Reason tar upp en värdefull plats i kanallistan.

Det kan lösas genom att jag börjar med att skapa alla rena instrument jag vill ha så de hamnar först i listan och därefter lägga till effekterna.

Men om jag sen vill ha tex en NN-XT till så hamnar den utanför "de 16" så då är det bara att plocka bort en effekt, lägga till NN-XTn och sen in med effekten igen.

Det stora problemet är alltså när man drar in en Combinator där "instrumentet" kanske kommer först på femte plats i Combinators interna ordningslista.

Visst kan jag använda Reasons sequenser/pianorulle, men jag har använt Sonars pianorulle sen Sonar hettet Cakewalk 1.01 år 1992 och det är som bekant svårt att lära gamla hundar att sitta : -). Ett alternativ är ju att exportera MIDI från Sonar och importera i Reason, men då försvinner ju mycket av smidigheten med Rewire, för det är underbart att arbeta med när kanalerna räcker till!

Sonars forum lär inte hjälpa eftersom detta är ett rent Reason-problem, dvs avsaknaden att kunna bestämma ordningsföljden på enheterna.

Jag får jaga vidare på nätet...

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag vad du vill göra!

Men nog borde Sonar kunna konfigureras så du kan välja vad du vill styra där?

Förresten är det konstigt att det skapas midikanaler till effekterna, det görs ju inte i Reason när man kör det fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Det skapas ju faktiskt en effekt-MIDI-kanal internt i Reason också även om den inte visas som default i sequencern (men går att välja i Out-dropdownen).

OK, jag hittade en halvbra lösning här:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=224458

Den går i princip ut på att man fyller upp racket med 15 Spiders och tar bort en Spider innan man lägger till ett instrument. Det löser problemet med enstaka instrument, men som sagt inte för Combinatorn (om den består av ett par enheter, som är det fiffiga med den).

Är det någon här som Rewirar från en annan host än Sonar och inte har detta "max-16-kanalers-problem"? Inte för att jag tänker byta, utan är mest nyfiken...

Problemet är en kombination av att Sonar bara har implementerat 16 Rewire-kanaler och att Reason inte låter en välja vilka enheter som ska exponeras för Rewire. Dagens i-landsproblem :- ).

Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...