Jump to content
Annons

Val av tjocklek av glas


Humor

Recommended Posts

Hej. är i färd med att byggaen studio med min kompis. VI ska ha två stycken rum i studion; ett liverum och ett kontrollrum. Mellan rummen ska vi býgga dubbelvägg med luftspalt mm. men vi vill ha ett fönster som ska vara ca. 60*120 cm stort. Jag vet att man helst ska ha olika tjocklek på glaen för att få bort så mycket som möjligt men finns det ngt. minimivärde för hur tunt laset kan vara?

Har 2 stycken tvåglasfönster hemma som vi tänkte använda. glasen är 3 mm sen har vi även 2 glasskivor som är 4mm tjocka. Är det ytterst nödvändigt att vi köper ett glas som är tjockare än 4 mm för att få en bra dämpning?

Tack på förhand/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan ju säga att du borde upp i 6mm...ett 4 mm glas dämpar 25 dB nånstans...det plus ett 3 mm glas ger kanske 30 dB i bästa fall... eller 4+4 runt 35 mellan tummen och pekfingret...Din dubbelvägg med luft er 55-60dB fönstret försämrar då hela byggdelens ljudisolerande egenskaper med runt 20-30% nånstans...

men man skall lägga ribban där den hör hemma så att säga... Inte överspendera deg på orelevanta ting. Glas är dyrt framförallt i nyinköp...kolla runt på byn där du bor å spejja efter något bygge..De river förmodligen ut fönster det är inte helt ovanligt... Har du flyt springer du på ett X-antal fönster av den storlek du behöver 0,6x1,2 är inte standard på ett dubbelbågat fönster men hyffsat vanligt...Och har du extremtur är det lamellglas med isoler glas i vilket har bra ljudegenskaper...2 dubbla sånna med lite najs vinkel är perfekt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju säga att du borde upp i 6mm...ett 4 mm glas dämpar 25 dB nånstans...det plus ett 3 mm glas ger kanske 30 dB i bästa fall... eller 4+4 runt 35 mellan tummen och pekfingret...Din dubbelvägg med luft er 55-60dB fönstret försämrar då hela byggdelens ljudisolerande egenskaper med runt 20-30% nånstans...

men man skall lägga ribban där den hör hemma så att säga... Inte överspendera deg på orelevanta ting. Glas är dyrt framförallt i nyinköp...kolla runt på byn där du bor å spejja efter något bygge..De river förmodligen ut fönster det är inte helt ovanligt... Har du flyt springer du på ett X-antal fönster av den storlek du behöver 0,6x1,2 är inte standard på ett dubbelbågat fönster men hyffsat vanligt...Och har du extremtur är det lamellglas med isoler glas i vilket har bra ljudegenskaper...2 dubbla sånna med lite najs vinkel är perfekt....

OK. Men hur blir det om man använder alla fönster? D.v.s. 2st 3mm och 2st 4 mm. Då måste det ju bli mer dämpning.

Jag ska dra till komunens återvinningscentralgrejs sen o titta där mycket rivet hamnar...har en kompis som har fått köpa ett 30mm glas som var två gånger två meter med aluminiumram där för 400:- (hade suttit i något kemilaboratorium). 😱 De brukar alltid ha glas inne där så jag borde nog hitta ngt billigt :rolleyes:

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

tonelab (oregistrerad)

I min studio har jag 2 x 4mm glas...det ena är vinklat (detta är jätteviktigt ). Detta funkar felfritt och dämpar lätt 65db! minimum är 2 glas..3 glas kan vara svårt att se igenom om man belyst det på fel sätt men självklart dämpar detta mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som aktivt dampar ljud i såkallade "ljud-rutor", ar att man anvandt laminerat glas på ena sidan/elr båda sidorna. Det ar spesiellt det sega materialet mellan glasskivorna som ar "dødt" o som dempar mest.

Om man anvander glas med laminerat på ena sidan, så ar det inte enighet om hurvida det laminerade glaset ska sitta ut emot "ljudet", elr om det skal sitta emot det "stilla rummet". Avståndet mellan de två glasskivorna spelar också inn, hur mycket luft det ar mellan glasen.

Tidigare anvandte dom ( i Sverige ) ljudrutor ( i vanliga bostadshus ) av tre-lagstyp, med en kombination av 6mm glas - 6mm luft - 5 mm glas- 15mm luft-4mmglas. ( det tunnaste innvandigt ) I Norge anvandte dom kombinasjonen tvart om. 😠

Idag anvander man två-lags glas med 4+4 laminerat utvendigt - 20mm luft - 8mm glas innvandigt.

Kom ihåg att inte montera lampor for nara fønstret for att undvika reflekser, spesiellt om du ska anvanda tre-lags glas. Om du får tag på glas på bygnadsplatser så kan dom glasen vara belagd ( inuti) på ena sidan med nåt "energi-sparande belagg". Detta kan ge reflekser om ljuset i kontrollrummet ar starkare enn ljuset i musikrummet. ( elr lampan lyser mer direkt på glaset ) Detta får du prova innan du slutmonterar det.

lycka til. PS jag jobbar med isolerglas produktion 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

I min studio har jag 2 x 4mm glas...det ena är vinklat (detta är jätteviktigt ).

Gammalt nys, om man inte har väldigt stora rutor. Vid rutor som är 1200x600 är det viktigaste för ljuddämpningen att rutorna är så tjocka som möjligt och hamnar så långt från varandra som möjligt – och det gör de om de monteras parallellt.

I min studio har jag 10 respektive 12 mm tjocklek på rutorna, parallellt monterade med ca 280 mm emellan.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte precis kommentera det där med vinklat glas. mitt första fönster hade jag vinklat men läste sen nya rön om att det var viktigare med avståndet i mellan rutorna. Den nya rutan jag bygger nu skall ha kommer ha minst 2glas på varje sida, ca 400 mm i mellan samt att jag har olika tjocklek på dem. Jag har en laminatruta på 6mm samt lite olika andra på 5,6 och 7 mm. Storlek 1500x1000 mm. Kanske skulle leta reda på en riktig tjock typ som din på 10mm.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så myvket för all hjälp. Blir nog ett antal tunnare fönster(så många som möjligt) med så stort avstånd som möjligt emellan...

Men låt säga att jag har 4 förnster, ska jag sätta dem i pasr med med litet avstånd inom paaren och sen stort avstånd mellan de båda paren elelr ska jag sätta dem med samma avstånd till varandra?

EDIT: avstånd=luftspalt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall nog leta upp lite tjockare glas än de du har. Glas behver inte vara speciellt dyrt om man hittar beggat hos glasmästaren. Det är även rätt bra att använda olika tjocklekar på glasen eftersom de då svänger vid olika frekvenser så att inte vissa ljud kan gå rätt igenom. 6 mm bör du nog minst ha. däremot kan du ju kombinera med nån av 4mm glasen du har. Jag köpte även ett 6mm laminatglas som är 2st 3mm glas som är ihoplimmade.

Letade upp ett gammalt inlägg jag gjort och klistar in det här:

FÖNSTER

När det gäller fönster så behöver det inte bli så dyrt. mitt fönster är 4st glasskivor 1500x1000 i olika tjocklekar (4-6 mm) som jag sen satt ihop i en ram. Kostade ca 1500:- för allt om jag minns rätt. Kolla med din lokale glasmästare. De har ofta överblivna glas från byggen och dylikt eller beggade butiksfösnter som de kan skära till. Jag kom också över billiga isolerglas vilket är två glas hoplimmade med ett transparant lim. Anledningen för att jag använder olika tjocklekar på glasen är att de då svänger vid olika frekvenser. Om de är lika tjocka kan ljudet gå rakt igenom.

Det finns många olika sorters ritningar på nätet men det som är viktigt är att det är mycket. luft i mellan rutorna. Min vägg i mellan rummen är ca 35cm så karmen är ca 40 cm djup. Bygg ihop den av MDF el. dylikt och sätt gärna något dämpmaterial på väggarna på insidan (så blir det både snyggt och funktionellt. Se till att det finns ca 1,5-2 cm luft runt karmen, fixera den på plats med hjälp av kilar och spruta fogskum runt hela. När skummet har härdat tar man bort kilarna och fyller upp de hålen med fogskum också. På så sätt får inte karmen någon fysisk kontakt med vaggen. När fogskummet expanderar kan det t.o.m bukta in karmen så därför bör man sätta stötter inuti. Om man däremot redan monterat glasen så har du inte samma problem.

Skär väck utstickande skum och avsluta med att lägga på akustikmassa eller silikon i fogen så att det blir helt tätt. Jag har monterat glasen 2och 2 med hjälp av E-band som en självhäftande gummilist. Köps billigast hos glasmästern också för de som finns i järnhandeln ligger på så små rullar. Har inte gett mer än 3:-/metern. La ett par gummibitar i botten på karmen som glasen vilar på. Det finns naturligtvis många bättre (och dyrare) lösningar men detta är ett exempel på lösning som fungerar och är billig.

Inlägget i sin helhet finns här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...f%F6nster&st=60

Obs! jag är inte är nån akustikexpert. Jag har några poäng akustik (Piteå) samt har provat mig fram den hårda vägen. Det finns säkert många bättre löningar men detta har funkat för mig.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det finns inga bättre lösningar än det du föreslår, Audiorent. Den bästa lösningen är två skikt, varken mer eller mindre, av tjockast möjliga glas monterat på största möjliga avstånd. Mjuk absorbent bör sitta emellan och bilda en karm.

Jag tror att mina två rutor på 1200x600 och av 10 resp 12 mm tjocklek kostade strax över 2000:-. Det går säkert att hitta billigare om man har tur. Min kompis scorade just en 1300x700x14 mm glasskiva som hade varit en del av ett bord. 150 kr.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag fick konsulthjälp av akustiker och han rekomenderade ett 10mm glas följt av en 250mm luftspalt sedan 12mm glas med karmabsorbent emmellan. Täta med gummilist och akustikfogmassa.

Vogel, hur mycket hör du av ett dunkande drumkit med din studiovägg/ruta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Men låt säga att jag har 4 förnster

4 fönster???

Vad ska du med 4 fönster till?

& vad är för studio du ska bygga?

Som jag förstår det så är detta någom form av hobbystudio, så det verkar meningslöst att lägga ner energi & pengar på sätta in 4-dubbla rutor. I min studio har jag dubbelt glas av olika tjocklek med gasat mellanrum. Funkar hur bra som helst.

& begreppen verkar lite ihopblandade här, äe det dämpning eller isolering du undrar över?

Om det inte gäller en superproffessionell inspelning så kommer det duga med enkla dubbla glas. Ingen kommer höra att det sitter en lampa för nära glaset.

Har du hört maxmaxmax' eller Dumb Dan's inspelningar? dom spelar in med billiga ljudkort, enkla program och mixar & mastrar i hifi eller i värsta fall datorhögtalare och får det att låta värdsklass ändå.

I'ts not what you use, it's how you use it!

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 i vår studio hade vi 3 rum.... ett mixer och sång o instrument rum.

sen i mellan alla rummen hade vi... kännpå det 6 st rutor dvs 2 st fönster med 3glas i det är inge kul att tvätta dom innan vi monterade dom. dom dög fast dom var nog i samma tjocklek ingen bra ide men nu vet man lite mer hade bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...