Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på och jobbar med en låt som jag har hållit på med rätt länge.

Jag har spelat in den med 2 olika sångare för jag vill göra 2 versioner av den.

Dessutom har jag haft den dåliga vanan att spela in väldigt många tagningar vid inspelningstillfället, både tagningar som går låten igenom och rad-för-rad tagningar.

Följden är att det är FRUKTANSVÄRT mkt plotter i låten och det är ett mindre helvete att "sätta ihop" en lead av dom bästa tagningarna.

Jag behöver verkligen städa i låten. Förvisso har jag lagt alla olika instrument och dom resp sångarnas tagningar i egna mappar.

Grejen är att jag inte vet riktigt hur Cubase SX beter sig med filerna.

Jag skulle egentligen vilja "extrahera" dom 2 olika sångarna så att det blir två olika cubase-song-filer men då antar jag att jag måste kopiera hela audiomappen så att jag har två identiska mappar och därefter öppna låten, slänga den ena sångarens alla events och därefter köra "delete unused" i poolen och kalla den song 1, och sen öppna orginallåten igen från den andra mappen och göra samma process men ta bort sångare nr 2.

stämmer detta?

problemet med detta är att om jag gör ändringar i ngt annat som inte har med sången att göra så måste jag ju göra det i båda versionerna. finns det en smartare lösning eller tycker ni att det bara är ett gnälligt lyxproblem?

hoppas jag är någorlunda begriplig

petri

http://www.supralunar.com

Annons
loopus (oregistrerad)
Postat

Öppna varje projekt och gör en remove unused files i poolen. Gör så på båda projekten.

Stäng sedan alla projekt men behåll Cubase igång.

Kör sedan en Cleanup på mappen som låtarna ligger i (funktionen hittar du i File-menyn). Se till att du markerar båda projekten. Cubase raderar automatiskt alla filer som inte har en referens i poolen.

Färdigt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.