Gnusse (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Hej allihopa, jag dessvärre stött på lite problem och motgånger, och behöver hjälp 🙁 Jag har ett M-Audio Radium-MidiKeyboard som jag har kopplat till burken via USB. Mitt ljudkort jag har ett Creative SoundBlaster Audigy Platinum eX. Här är problemet: Keyboardet är inkopplad, programmet Cakewalk Sonar 4 är installerat men jag får inte fram något ljud när jag spelar på keyboardet, det verkar inte vara någon aktivitet mellan Midi IN och OUT. Inne på kontrollpanelen har jag följande Ljudenheter att välja mellan under "Uppspelning av Midi-Musik": - SB Audigy Midi Port [E400] - MPU-401 - SB Audigy SW Synth [E400] - SB Audigy Synth A [E400] - SB Audigy Synth B [E400] - Microsoft GS Wavetable SW Synth Vilken skall jag använda? 😳 Sedan inne i Sonar så går man ju in på Options -> Midi DEVICES Där finns det att välja bland följande: Inputs -------- MPU-401 SB Audigy MIDI Port [E400] Outputs -------- SB Audigy MIDI Port [E400] MPU-401 SB Audigy Synth A [E400] SB Audigy Synth B [E400] Microsoft MIDI Mapper Vilka In och Outputs skall jag välja här? Det var ett par år sedan jag sysslade med Midi, och jag har glömt bort hur man gör allt, så vill någon vänlig hjälpa mig med detta? 🙁 Tack på förhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Kanske en väldigt dum fråga, men är den ordentligt installerad? Har upplevt att man måste installera de där radium klaviaturerna "två gånger" (en gång när man installerar drivrutinerna, och en gång när man startar den.). Om den är installerad borde det stå typ: Usb Keystation eller nått sånt. MPU har väl med ditt moderkort att göra (joystickport), och sb audigy med ditt ljudkort. Värt att kolla kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Vilka In och Outputs skall jag välja här? Inputs -------- SB Audigy MIDI Port [E400] Outputs -------- Vill du använda ljudkortets egen synt (GM-bank)? SB Audigy Synth A [E400] eller SB Audigy Synth B [E400]. Vill du använda externa hårdvarusynthar? SB Audigy MIDI Port [E400] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gnusse (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Kanske en väldigt dum fråga, men är den ordentligt installerad? Har upplevt att man måste installera de där radium klaviaturerna "två gånger" (en gång när man installerar drivrutinerna, och en gång när man startar den.). Om den är installerad borde det stå typ: Usb Keystation eller nått sånt. MPU har väl med ditt moderkort att göra (joystickport), och sb audigy med ditt ljudkort. Värt att kolla kanske? Jag har faktiskt inte installerat några drivrutiner, vet du vart man kan få tag på dessa? Hittade inte sist jag kollar på M-Audio.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Här Välj din produkt, och operativsystem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
P3t3r Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 ... och sedan borde den dyka upp under midi inputs i Sonar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gnusse (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Ahh nice, nu har jag installerat och startat om, allting har kommit upp, inne på midi devices så har jag valt Input: In USB Keystation Output: Out USB Keystation Det står att det är aktivitet när jag trycker på tangenterna, men ljud kommer det inget :/ Jag har full volym på Midi Synth inne på ljudinställningarna, men jag vet inte om jag valt rätt inne i programmet, bland tracks så står det Omni 1-Out USB Keystation 2: <default> Bank: --- none 0 osv. Frågan är bara vad jag ska få fram, för jag vill minnas att det gick att välja på massvis med sounds, exempelvis Grand Piano, Accoustic Steel Guitar osv... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Prova byta output. Som Linus sa: Outputs-------- Vill du använda ljudkortets egen synt (GM-bank)? SB Audigy Synth A [E400] eller SB Audigy Synth B [E400]. Vill du använda externa hårdvarusynthar? SB Audigy MIDI Port [E400] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gnusse (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Alright, nu fick jag äntligen igång det igen! 😛 Hade det inte varit för er så hade jag säkert dragit i mig en flaska whiskey och skjutit mig själv någonstans, men nu funkar det finfint! En sak till bara, inne på Sonar när man väljer record så är det ett tempo som går i bakgrunden, jag minns att det gick att ta bort det (det stör mig ganska mycket! 😠) Någon som vet hur man gör det? Tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Alright, nu fick jag äntligen igång det igen! 😛 😉 Hade det inte varit för er så hade jag säkert dragit i mig en flaska whiskey och skjutit mig själv någonstans, men nu funkar det finfint! Det är fredag, det är ok att dra i sig en flarra whisky, det andra kan du hoppa över dock! 😛 En sak till bara, inne på Sonar när man väljer record så är det ett tempo som går i bakgrunden, jag minns att det gick att ta bort det (det stör mig ganska mycket! 😠) Någon som vet hur man gör det?Tack! Ledsen, kan inte Sonar. Det finns en Cakewalk-del här på forumet. Ställ din fråga där (om du först inte kan hitta svar på din fråga med hjälp av sök-funktionen). Om sökning på forumet! Redigerat 28 oktober 2005 av Pico Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gnusse (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Okej, tack ska ni ha allihopa för hjälpen! 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pico Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Välkommen till forumet! 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 28 oktober 2005 Dela Postat 28 oktober 2005 Hej och välkommen! Japp, oftast är vi klart hjälpsamma! Ibland pratar alla om andra saker (som exempelvis huruvida fågelinfluensan kommer att angripa Kalle Anka... eller ej?) men oftast är vi så snälla samt shyssta som satan 😠! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.