Jump to content
Annons

Reason eller Orion Platinum


spaceman

Recommended Posts

Jag går i valet och kvalet i och anntingen köpa Reason 2.5 eller Orion Platinum 5.2.

Är det någon som har erfarenhet av framförallt Orion Platinum. Fördelen med

Orion är att den har stöd för VST och DXi, som är en stark bidragande fördel då jag använder Cubase och Sonar, och har en hel del plugins.

Vilken utav Reason eller Orion har dom bästa syntharna och samples, effekter mm.

Har testat både Reason demon och Orion demon, och så blev det svårt att välja...

Kan man få in externa synthmoduler och MIDI styra dessa i t ex Reason ?

Är det någon som har tips eller förslag om fördelar/nackdelar med resp produkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du redan kör cubase skulle ja rekomendera reason... deras softsynthar e de bästa som finns tycker ja... önskar dom fanns som vst.. 😱

på tal om de så har ja en fråga... när man kör rewire mellan reason o en annan sequencer.. t.ex cubase lr FL.... o när man sedan ska spara o stänga projektet... måste man spara i reason o fl var för sej... lr hur funkar de? verkar lite meckit isf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför i hela friden funderar du på att köpa Orion eller Reason efter att du köpt Sonar och Cubase? Om jag var du så skulle jag nog rikta in mig på att köpa bra plugins.

Upptäckt att det är ett nytt lekfullare sätt att jobba på.

Det ger ett bättre utgångsläge att komma igång snabbt på ett annat

sätt en i en sequenser, och samtidigt sätter mer fart på fantasin... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört mycket med både Orion Platinum och Reason 2.5.

Reason: Starkt program och mycket stabilt. Väldigt bra synthar, om man väl greppar hur de funkar, vilket jag fortfarande inte gör. Smidig sequencer. Nackdelarna är mixern, som jag inte gillar alls. Man kan i och för sig koppla runt och lägga in extra mixerbord etc, och lägga effekter på lite andra ställen. Koppla sladdar är dessutom rätt kul. Vst stödet är ju en stor nackdel (tycker jag) och rewire gör faktiskt inte saken direkt mycket roligare.

Orion: Sequencern är bra på vissa saker, sämre på andra. Mixern gillar jag. 4 sends och 2 inserts på varje kanal. Dessutom möjligheten att skicka till 4 bussar + master. Och då att alla bussar har 4 insertplatser för effekter + eq. Superbra. Sedan kommer det ju en hög med bra effekter till Orion med. Det mesta man behöver. Trumsamplern i Orion har förbättrats jättemycket i nya version 5.0+ Och jag tycker det är den bästa jag testat. Sen skall vi inte glömma samplern, som sedan bra länge använt sig av en beatslice funktion, där du kan hacka sönder ett sample, hur du vill, och lägga ut det på din klaviatur.

Jag tycker faktiskt att båda programmen är säkra kort. Jag kör närpå uteslutande Orion Platinum och skulle rekommendera fler att göra det. Mycket för att det är ett så fantastiskt program, men även för att det är lite uppstickar grej över det. Supporten är även god. Vet inte om de andra här har testat Orion OCH reason, eftersom de inte nämner båda i sina inlägg. Reason tycker jag har för mycket begränsningar för att komma till full användning för mitt sätt att göra musik på. Vill ha nya instrument lite då och då, och rewire är krångligare än kul (och det är inte särskilt krångligt). Må hända att reason är stabilt, men det kompenserar inte enligt mig avsaknaden av vst stöd.

Hmm... säkert missat något, men då lägger jag till senare... 😄

________________________________________________________-

EDIT: Om det är något du undrar över, så kan du fråga mig. Om du vill fråga lite mer direkt, så finns jag på msn rätt ofta. Eller skicka ett PM via forumet.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara kört demot på Orion (Tack Studio) men jag måste erkänna att det är ett grymt program! Syntarna är riktigt härliga. Wasp kan jag från FL och Ultran var underbar. Tomcat gör också att det aldrig blir brist på trummor. VST stöd, hårddisk inspelning, vad mer behövs? Hade jag inte varit den FL tok jag är nu hade jag varit Orion tok. Men reason har ju sin styrka det med. Fördelen är ju stabiliteten. Jag kan köra tio gånger fler syntar i reason än VST:is i FL. Sen upgraderas ju reason stadigt. Vem vet kankse man ser en modul för inspelning härnäst. Men det jag hoppas på i Reason är en ren FM synth att leka med. Hur som helst rekomenderar jag Orion varmt. Enligt mig FL:s värsta konkurent.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Neko, jag får tacka dig för ditt utförliga svar. Vet du någon återförsäljare el

dyl i Sthlmstrakten som säljer Orion, eller är det webbeställning som gäller.

Tack alla andra också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte sett Orion i nån affär, och jag bor lite väl långt från stockholm för att gå in och kolla i en butik. 🙂 Hittade inget på JAM eller ESTRADs hemsidor. Du får nog beställa från Synapse hemsida.

MVH

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jiippi, nu är jag lyckig ägare till Reason 2.5.... 😱

Ett kanonbra program ihop med Cubase eller Reason.

Tryckfelsnisse har varit framme igen,

Inte lyckig utan lycklig.. 😆

Cubase och Sonar menade jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gillat Reasons instrument, särskilt inte Subtractor. Har alltid tyckt att den låtit mesigt/tunt/skit... Nu kommer ni antagligen säga att jag bara lyssnat på presets, men så är inte fallet.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gillat Reasons instrument, särskilt inte Subtractor. Har alltid tyckt att den låtit mesigt/tunt/skit... Nu kommer ni antagligen säga att jag bara lyssnat på presets, men så är inte fallet.

Subtractor är en monosynth, och jag kan hålla med om att

det inte är någon värsting. Malmström synthen är bättre, men

det är framförallt NN-XT & NN19 samplern som lyser upp i tillvaron...

Link to comment
Dela på andra sajter

Subtractor är en monosynth, och jag kan hålla med om att

det inte är någon värsting. Malmström synthen är bättre, men

det är framförallt NN-XT & NN19 samplern som lyser upp i tillvaron...

Beror ju på vad man skall göra för musik. I mitt fall är det nästan Subtractorn som är det enda intressanta instrumentet. Malströmmen fattar jag faktiskt inte mycket av, och när jag inte kan lära mig enkelt utan manual, lägger jag gärna av. Malströmmen tycker jag dessutom är överhypad. Den låter inte SÅ bra... 😆

Och samplers finns ju i parti och minut, så därmed saknar jag inte Reasons egna. Iofs måste jag säga att de är rätt vettiga. Liksom jag gillar Dr.Rex burken.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Subtractor är en monosynth, och jag kan hålla med om att

det inte är någon värsting. Malmström synthen är bättre, men

det är framförallt NN-XT & NN19 samplern som lyser upp i tillvaron...

Ehh menar du att man bara kan spela en ton i taget på Subtractor?

(då har du fel)

Men du kanske menar att du anser att Suben är bäst för monfona riff/melodier?

Annars måste jag faktiskt protestera 😆 Subtractorn kan man visst få att låta fett, inget problem där inte.

Hmmm kanske får det bli en kolumn om hur man programmerar i Suben och Malen

Och för att bidra till debatten så saknar jag inte vst stöd i R. Jag använder Rewire till Cubase eller Tracktion eller PTools eller vad jag nu använder. Jag är glad att R är så stabilt.

Orion har jag inte testat. Jag är nyfiken på den så om nån bor i Sthlm och kan komma förbi studion vore det kul att ta sig en titt. (jag har bara mac och känner bara folk som kör mac så . . . 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Subtractor är en monosynth, och jag kan hålla med om att

det inte är någon värsting. Malmström synthen är bättre, men

det är framförallt NN-XT & NN19 samplern som lyser upp i tillvaron...

Ehh menar du att man bara kan spela en ton i taget på Subtractor?

(då har du fel)

Men du kanske menar att du anser att Suben är bäst för monfona riff/melodier?

Annars måste jag faktiskt protestera 😆 Subtractorn kan man visst få att låta fett, inget problem där inte.

Hmmm kanske får det bli en kolumn om hur man programmerar i Suben och Malen

Och för att bidra till debatten så saknar jag inte vst stöd i R. Jag använder Rewire till Cubase eller Tracktion eller PTools eller vad jag nu använder. Jag är glad att R är så stabilt.

Orion har jag inte testat. Jag är nyfiken på den så om nån bor i Sthlm och kan komma förbi studion vore det kul att ta sig en titt. (jag har bara mac och känner bara folk som kör mac så . . . 😆

Det jag menade var att Subtractor bara har en ut till mixern (ej stereo) som

t ex Malmström har.

Jag saknar eller inte VST i Reason, utan kör med Rewire till Cubase ifall

jag vill kunna använda VST, som fungerar klockrent.

Håller med om att Reason känns stabilt. En förklaring kan vara att R är

en sluten programvara som inte tillåter tredjeparts produkter typ VST, DXi osv.

Det var också det som gjorde att jag valde Reason istället för Orion.

Orion är helt ok, billigare, men har färre medföljande ljudbibliotek (1 st cd),

där R kör med två. Gillar mycket Orchestral cd´n. Sedan är baksidan på

racken i R som rockar fett... 😄

Orion verkar inte finnas för Mac. Men kan du köra virtual PC på Mac´en

så kan du testa en demo http://www.synapse-audio.com/demo.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh menar du att man bara kan spela en ton i taget på Subtractor?

(då har du fel)

Men du kanske menar att du anser att Suben är bäst för monfona riff/melodier?

Annars måste jag faktiskt protestera  😆  Subtractorn kan man visst få att låta fett, inget problem där inte.

Hmmm kanske får det bli en kolumn om hur man programmerar i Suben och Malen

Jag tror han menade att ljud ut från Subtractor är i mono, dvs inte i stereo. Inte om den var mono_fonisk_ eller polyfonisk..

Jag har hört många Reason-låtar i mina dar och har aldrig blivit imponerad av Subtractorns ljud. Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad ett "fett" ljud är (tänker främst på Virus-syntharna)... Jag vet redan hur man programmerar Subtractorn, jag tycker bara helt enkelt inte att den låter nå vidare 😆

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Om ni vill ha Subtractorn i stereo så är det bara att skapa en till sub, panorera V/H på mixern och kopiera patchen till den nya subben och även kopiera sequencer spåret.

Jag gör 90% av all min musik på enbart Reason, och det är väl en fråga om tycke o smak, men för mig passar programmet perfekt. Jag har slutat att leta runt bland alla mjukvaruprogram, och istället koncentrerat mig på att få ut det bästa, ur det jag har (Reason 2.5).

Alla syntar har ju sin egen "ljudkaraktär". Till en början tyckte jag också att Subtractorn lät lite "tunn", men nu har jag lärt mig hur jag ska få den att låta fetare och vassare. Det där fetaste Virus ljudet kanske iallafall inte får plats i slutmixen. Jag ser det mer som en utmaning, att krana fram ett nytt ljud ur både Subtractorn och Malström synten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag har hört flera låtar och gissat på dyra VSTs när det visat sig att det var Subtractorn som stod för blippen. Klart underskattad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...