Richie76 Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag kör med Logic och använder logics medföljande reverb. Tänkte bara höra med er som har lite bättre koll om det är lönt att skaffa ett bättre reverb? Funderar isåfall på att köpa ett riktigt bra, har hört av en kompis av TC eletronic gör grymma reverb.. Nån som har ett riktigt bra reverb att rekommendera och hur stor skillnad gör egentligen ett bra reverb mot ett riktigt bra?? Tacksam för svar 🙂
musik (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Hej! Ja hur fasen ska man svara? Ett riktigt bra kontra ett bra, det är viss skillnad. Ett riktigt dåligt kontra ett riktigt bra, det är riktigt stor skillnad. Ungefär så. TC Electronics 300 hette väl nåt bra reverb som gått med hyfsat pris för ett antal månader sedan i alla fall. Annars är jag allmänt förtjust i Lexicon sedan länge. Beror på vilken nivå vi pratar om också. 🙂 :musik
wonderboy Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Alltså, många här på forumet har förklarat sig vara väldigt nöjda med de som ingår i Logic Pro 7. Jag har bara varit inne och lekt i fem minuter men nog fanns där en och annan godsak. Vad är det som Du inte tycker låter bra? Kan det vara en inställningsfråga? Nu menar jag alltså hur man justerar in sitt reverb. Space Designer är ju ett av de mest kända och hyllade sk konvolveringsreverben och det har Du väl? Majken skriver om det i sin genomgång av konvolverande reverb i senaste Studio. Redigerat 28 oktober 2005 av wonderboy
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 TC Electronics 300 hette väl nåt bra reverb som gått med hyfsat pris för ett antal månader sedan i alla fall. Annars är jag allmänt förtjust i Lexicon sedan länge. Beror på vilken nivå vi pratar om också. Ja, min avsikt är att kunna lägga bakgrund och sång hemma, så bra det bara går att få det men de grejor jag har och sedan låta nån annan mastra. Så egentligen är jag ute efter nåt som är riktigt bra, eftersom jag skulle gärna ha ett riktigt bra reverb på sången.. 😆
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Vad är det som Du inte tycker låter bra? Kan det vara en inställningsfråga? Nu menar jag alltså hur man justerar in sitt reverb. Space Designer är ju ett av de mest kända och hyllade sk konvolveringsreverben och det har Du väl? Ja, jag tycker att det låter lite demoaktigt, men kan tyvärr inte precisera mer än så.. Jag kör inte med logic 7, så jag vet inte riktigt hur det ser ut där men space designers har jag inte.. Det jag egentligen är ute efter är ett reverb, alternativt delay som gör att sången låter så bra som den bara kan! 😄 kanske svårt att ge tips på det.. 😆
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Ah... kör du inte med logic 7. Reverbet i gamla logic låter ju bajsigare än det mesta. Kanske skulle tc powercore vara nåt för dig? finns både i firewire variant och pci variant. Dom har två bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har även andra bra pluggar för framförallt sång. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars är UAD riktigt bra. Kanske bättre och billigare, men då får du köpa till Dreamverb. Det är iof. riktigt bra och det blir nog billigare ändå än ett powercore. Dom har dessutom dom absolut bästa mjukvarukompressorerna jag har kört. För att inte tala om pultec eq som är magisk. Båda två är sk. dsp kort som har en egen processor så att pluggarna ej belastar processorn i datorn. Framförallt bra när man kör reverb eftersom alla reverb är resurskrävande. Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
mornel Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du på så kallad "demonivå" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man använder dem, men det är förstås enorm skillnad på bra och dåliga reverb. Försök vara lite sparmsmakad, testa ut olika presets, hör efter när det låter bättre och tweaka de olika inställningar en i taget och lyssna efter vad som händer. Sen kan du ju säkert ladda hem en demoversion av något av de dyrare, lite proffsiga reverben som nämnts tidigare i tråden och testa och se om du faktiskt hör någon enorm skillnad och om det är värt pengarna. Det finns bra gratisreverbpluggar också. Ta en titt i någon av trådarna på forumet som handlar om gratispluggar. Men osm sagt tycker jag att du ska försöka eliminera risken att det är skit bakom spakarna som gör att det låter oproffsigt, för det handlar mycket om hur du använder reverbet. Ett nybörjarfel är till exempel att använda alldeles för mycket reverb.
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 En annan idé kanske skulle vara att uppgradera till logic 7. Dom har ju grymma pluggar. Kanske det bästa alternativet om du kör mac...
Mr Keys Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 hmm.......uppgradera till Logic 7....? Bättre reverb än Spacedesigner hittar du inte.....till detta kan du sedan hitta alla kända hårdvarureverbs i princip..... Nu vet jag inte riktigt vad det kostar att uppgradera till logic 7, så det kanske inte är ekonomiskt försvarbart att uppgradera bara för reverbets skull....!?
Fredster Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Är det någon som har provat Tascam’s GigaPulse (VST) förresten? Har ju fått ganska bra kritik.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 En annan idé kanske skulle vara att uppgradera till logic 7. Dom har ju grymma pluggar. Kanske det bästa alternativet om du kör mac... Jag kör PC.. 😆 Och är helnöjd med Logic 5.5.1, men tror att det finns bättre reverb än de som följer med.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Kanske skulle tc powercore vara nåt för dig? finns både i firewire variant och pci variant. Dom har två bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har även andra bra pluggar för framförallt sång. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars är UAD riktigt bra. Kanske bättre och billigare, men då får du köpa till Dreamverb. Det är iof. riktigt bra och det blir nog billigare ändå än ett powercore. Finns dessa till PC oxå, eller är det bara till Mac? 😆
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du på så kallad "demonivå" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man använder dem, men det är förstås enorm skillnad på bra och dåliga reverb. Ja, det kan jag säkert.. men är som sagt inne på att få så bra ljud som möjligt och känner att jag gärna skulle uppgradera mig på reverb-fronten. Köper då hellre ett riktigt bra än ett som man ändå kommer att vilja byta ut om ett år eller så.. 😆
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Bättre reverb än Spacedesigner hittar du inte.....till detta kan du sedan hitta alla kända hårdvarureverbs i princip..... Är detta oxå bara för Mac-folk eller? 😉
mornel Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du på så kallad "demonivå" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man använder dem, men det är förstås enorm skillnad på bra och dåliga reverb. Ja, det kan jag säkert.. men är som sagt inne på att få så bra ljud som möjligt och känner att jag gärna skulle uppgradera mig på reverb-fronten. Köper då hellre ett riktigt bra än ett som man ändå kommer att vilja byta ut om ett år eller så.. 😉 Jag kanske missförstod din fråga.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Jag tror absolut att du på så kallad "demonivå" kan klara dig med Logics inbyggda reverb. Mycket handlar om hur man använder dem, men det är förstås enorm skillnad på bra och dåliga reverb. Ja, det kan jag säkert.. men är som sagt inne på att få så bra ljud som möjligt och känner att jag gärna skulle uppgradera mig på reverb-fronten. Köper då hellre ett riktigt bra än ett som man ändå kommer att vilja byta ut om ett år eller så.. 😄 Jag kanske missförstod din fråga. Näe, jag var nog lite luddig i min formulering, alternativt lite full..! 😉
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Kanske skulle tc powercore vara nåt för dig? finns både i firewire variant och pci variant. Dom har två bra reverb, men det kostar ju en del. Dom har även andra bra pluggar för framförallt sång. Pci varianten kostar runt 8000kr tror jag. annars är UAD riktigt bra. Kanske bättre och billigare, men då får du köpa till Dreamverb. Det är iof. riktigt bra och det blir nog billigare ändå än ett powercore. Finns dessa till PC oxå, eller är det bara till Mac? 😉 Dom fungerar till båda. UAD fungerar något bättre på pc än mac. Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Min sång lät väldigt mycket dyrare när jag införskaffade mig UAD. Inlärningströskeln på pluggarna är ganska lätt. Man får prova sig fram lite i början innan man lär sig. Alla som jag känner som kör UAD tycker att det är värt pengarna många gånger om. Många av pluggarna till UAD låter tillexempel bättre än motsvarande pluggar i waves paketet som är mycket dyrare. Om du ska köpa fler pluggar till UAD kortet sedan så kan jag rekommendera en 10-bands eq som heter cambridge EQ som låter tokbra. Det ingår ett reverb i UAD project pak, som det billigaste paketet heter. Det är helt ok (dvs mycket bättre än logics egna), fast Dreamverb är förstås bättre. Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det här lät ju bra! 😉 Du råkar inte ha nån låt man kan få höra på?
brojd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det här lät ju bra! 😉 Du råkar inte ha nån låt man kan få höra på? I nedanstående länk använde jag LA-2A från UAD-1 kortet på leadsången om jag inte minns fel... En snabb countryproduktion så förvänta dig inga underverk, men jag tycker kompressorn funkar kanon på sången. https://www.studio.se/index.php?showtopic...texas+moonshine Redigerat 28 oktober 2005 av brojd
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Vi snackar ljudkort här eller? Är lite ny på detta! 😉 Sen reverbet som en plug, eller?
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 Om du köper UAD:s billigaste kort som kostar 3995 (kanske finns någon säljare som är något billigare) före jul så får du med den grymma kompressorn LA2A med på köpet. Jag tror att dom fortfarande har så att det ingår 50$ att köpa pluggar för. Dreamverb kostar ca 1500kr extra (minus 50$). Du kommer inte att bli besviken. Det här lät ju bra! 😄 Du råkar inte ha nån låt man kan få höra på? I nedanstående länk använde jag LA-2A från UAD-1 kortet på leadsången om jag inte minns fel... En snabb countryproduktion så förvänta dig inga underverk, men jag tycker kompressorn funkar kanon på sången. https://www.studio.se/index.php?showtopic...texas+moonshine Snyggt! Ja, lät som om kompressorn funkar alldeles utmärkt! 😉 Vad hade du för reverb på detta?
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Du har pm... Nej, det är inget ljudkort. Det är dock en fysisk enhet som man stoppar i dator (så du måste ha en ledig pci plats) som det sitter en processor på, men det är inget ljudkort. Fast det ser ut som ett.. 😉
VacUm Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Måste bara säga att jag har väldigt svårt för Platinum Reverbet som följer med logic 5.5.x. Tycker det låter ganska tragiskt om jag ska vara ärlig. Vissa sorters klanger går att skruva till hyffsat men mycket är helt hopplöst att få till. Själv använder jag r-verbet som finns med i Waves-bundlen till det mesta, men hade jag haft Logic Pro 7 så sopar ju Space Designer mattan med det mesta jag hört. Däremot är jag, som Musik, väldigt svag för lexicon-burkarna. Fast dom är _dyra_.
Violiner Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Vi snackar ljudkort här eller? Är lite ny på detta! 😉 Sen reverbet som en plug, eller? Nej UAD-1 är inget ljudkort, utan ett effektkort med en DSP som sköter effekterna/pluggarna och därmed avlastar processorn i datorn. Jag kan också rekommendera UAD-1.
Richie76 Postat 28 oktober 2005 Trådstartare Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Måste bara säga att jag har väldigt svårt för Platinum Reverbet som följer med logic 5.5.x. Tycker det låter ganska tragiskt om jag ska vara ärlig. Vissa sorters klanger går att skruva till hyffsat men mycket är helt hopplöst att få till. thats the one I´m using! 😉 är waves reverbet dyrt? Redigerat 28 oktober 2005 av Richie76
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Vad jag vet så måste man köpa en hel waves bundle för att få tillgång till reverbet. Då ingår det ett gäng pluggar. Men jag kanske har fel... Fast en hel bundle från waves tycker jag inte är värd pengarna... Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... då får du ett gäng pluggar som är ok (inkl renesance reverb). Fast Uad låter mycket mer "analogt" än waves.
VacUm Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... då får du ett gäng pluggar som är ok (inkl renesance reverb). Fast Uad låter mycket mer "analogt" än waves. Analogt? vem vill att det ska låta fjäderreverb? .. eller hur menar du?
Neosus Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 RealVerb Pro använder jag rätt så flitigt (UAD-1).
pennudd Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Waves Renaissance Maxx bundle kostar strax över 5000 kr... då får du ett gäng pluggar som är ok (inkl renesance reverb). Fast Uad låter mycket mer "analogt" än waves. Analogt? vem vill att det ska låta fjäderreverb? .. eller hur menar du? haha... nej, jag menar kompressorerna och eq... 😳 Reverb ska låta bra tycker jag. Jag bryr min inte om att det inte låter "riktigt". Redigerat 28 oktober 2005 av pennudd
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.