Jump to content
Annons

EMUs nya drivrutiner 1.81


joachime

Recommended Posts

Är det någon som har installerat och provkört den nya patchen till EMUs serie: 1820(M), 1616(M) och 1212M?

Hur funkar det, några tydliga skillnader? Några problem?

På EMUs hemsida hävdar de följande förbättringar:

  • ASIO performance improvements
  • 8 channel WDM output
  • 88.2 and 176.4kHz sample rate support

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kör 1.81 sedan nån vecka tillbaks.

Har inte märkt någon större skillnad, men jag har heller inte haft några större problem tidigare.

Men buggen som mutade hela systemet när man bootade upp datorn är åtgärdad.

Hehe... Misstänker att jag sitter med ännu äldre drivrutiner. Har aldrig märkt av den buggen. 😱

Tack för infon! Någon mer som har synpunkter eller info?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag kör med 1616m och har följande problem:

1. Det går ej att spara inställningarna i PatchMixern...när jag kör "Save AS" eller "Save" och skriver ett filnamn så blir det ingen fil när jag sedan ska gå in och öppna en sparad fil. Någon som haft liknande problem? Stöds inte filformatet av XP eller vad?

2. Soft limitern får jag inte att klippa någonting även om jag aktiverar den i PatchMixern.

Jag har uppdaterat drivrutiner och PatchMixern men det hjälper inte. Problemen kvarstår 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska pröva och återkomma!

Är det någon som upplever att 1616m belastar processorn mer än ett vanligt (M-Audio, PreSonus, o.s.v.) firewire-ljudkort?

Känns som att så är fallet, dessutom är skillnaden om man ökar latencybuffert-värdet mycket större än med dom firewire-ljudkort jag använt!

(Men det kan ju ha hänt någon med datorn precis samtidigt, därav frågan.)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick följande svar från supporten nu:

This can happen if you try to save a session in a folder which uses

non-standard English characters so check in Patchmix where you are

saving your sessions.

If you click "save as" and check the path.

Any problems let me know if still not working.

Please retain all the previous correspondence when replying to this

email.

Best Regards,

Clive

E-MU Technical Support

Programvaran hade skapat en mapp "My sessions" i mappen "Mina dokument" där tydligen inte Patchmixer sessions kunde sparas. Jag gjorde en ny mapp dirkekt under C:\ som inte har något svenskt textstöd. Nu funkar det. 😄

Kanske fler som kommer att märka av detta problem och detta var alltså lösningen på det.

Nu är jag helnöjd med mitt nya 1616m kort. Jag var skeptisk när jag skulle välja kort om verkligen E-MU var rätt för mig. Jag satt för länge sedan på ett Creative SB live och Creative äger ju nu E-MU. De interna effekterna i 1616m känns väldigt mycket Creative men det gör mig inget för jag har inte för avsikt att använda dem ändå. I övrigt så finns det inga spår efter Creative i detta kort. Ljudet är häpnadsväckande bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har problemet att om jag öppnar patchmixern samtidigt eller efter att jag använder/använt Cubase så blir det blå skärm och det är bara att starta om datorn. :rolleyes:

måste testa om nya drivrutinen hjälper mot detta.

någon som råkat ut för samma sak och hittat lösningen på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick följande svar från supporten nu:

This can happen if you try to save a session in a folder which uses 

non-standard English characters so check in Patchmix where you are

saving your sessions.

Tack för att du delar med dig av lösningen! Det är sånt som gör tråden extra värd att läsa.

Jag var skeptisk när jag skulle välja kort om verkligen E-MU var rätt för mig. Jag satt för länge sedan på ett Creative SB live och Creative äger ju nu E-MU. De interna effekterna i 1616m känns väldigt mycket Creative men det gör mig inget för jag har inte för avsikt att använda dem ändå. I övrigt så finns det inga spår efter Creative i detta kort.

Med risk för att verka näsvis: Creative köpte EMU 1993 (finns att läsa på EMUs hemsida). Så många av de samplers som EMU gjort sig ett namn med har skapats, tillverkats och sålts under tiden med Creative-flagg.

Men jag håller med, de interna effekterna tillhör inte kortets starka sidor... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bättre gränssnitt skulle dock de inbyggda effekterna kunna vara riktigt användbara. Jaja, vem vet kanske X-Fi börjar användas i E-MU kort vilket låter företaget lansera en filterbank som körs på dsp'n.. Mmmmmmm 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bättre gränssnitt skulle dock de inbyggda effekterna kunna vara riktigt användbara. Jaja, vem vet kanske X-Fi börjar användas i E-MU kort vilket låter företaget lansera en filterbank som körs på dsp'n.. Mmmmmmm 😉

Visst, finare effekter och smidigare gränssnitt så hade det varit en helt annan sak! 😉

Men förresten, jag tycker att EMUs DSP verkar vara i det klenaste laget. Hur många reverb var det nu man kan dra igång i 44 kHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att verka näsvis: Creative köpte EMU 1993 (finns att läsa på EMUs hemsida). Så många av de samplers som EMU gjort sig ett namn med har skapats, tillverkats och sålts under tiden med Creative-flagg.

Men jag håller med, de interna effekterna tillhör inte kortets starka sidor...  😛

No hard feelings 😆

Jag har för mig det var 4 reverb samtidigt men jag reserverar mig i den frågan.

Vet någon om det går att köra Vienna 2.3 på E-MU kort?

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...