tryff Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 jag har köpt en begagnad vox cambridge med rör i förförstärkaren. Hur vet man när det är dax att byta rör? jag har fått enstaka döda toner...kanske 1 om dagen...annars verkar den funka bra..och ger nåt slags rörljud. Modellen har ju några år på nacken och det är tveksamt om förra ägaren bytt? jag glömde fråga men han spelade ju knappt längre så den hade tydligen mest stått och skräpat.. Skall jag prova att byta?
Xyro (oregistrerad) Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Hej, Ett förstegsrör slits enormt lite. Döda toner? Beskriv gärna lite mer ingående. Om rör är dåliga hörs det ofta på att dom "ringer". Mvh.
morbid (oregistrerad) Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 lite av en följdfråga; hur länge håller ett rör om man spelar en sisådär 2 timmar om dan?
Xyro (oregistrerad) Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 (redigerat) Tänk på rör som glödlampor. Använder du en rör-förstärkare 2 timmar om dagen på en behaglig ljudnivå för örat utan att den flyttas runt så kan du nog räkna med ett slippa byta rör på 1-3 år. Högre ljudnivå (rep tex.) och om den flyttas runt mycket förkortar livslängden avsevärt. Slutstegsrör är de rör som slits mest ifall du har en förstärkare som är helt baserad på den konstruktionen. Alltså inte en transistor med ett rör i försteget (som Vox'en, som förövrigt är en trevlig liten förstärkare.) Redigerat 27 oktober 2005 av Xyro
Signert Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Hej, Ett förstegsrör slits enormt lite. Döda toner? Beskriv gärna lite mer ingående. Om rör är dåliga hörs det ofta på att dom "ringer". Mvh. Hur låter detta "ringande"? Min 60w rörförstärkare har efter en flytt nyligen börjat susa/brusa ganska ordentligt. Jag antar att det beror på att något rör behöver bytas.
hegobald Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Rör håller förvånansvärt länge... Däremot kan dom vara känsliga för fysisk påverkan på grund av sin bräckliga konstruktion. Det är inte onormalt att slutstegsrör håller 5 år . Förstegsrör typ Ecc83 etc håller ännu längre. Man "ploppar" inte in slutstegrör som man byter en glödlampa.. då håller dom inte länge!!! Läs gärna en bra svensk Rör FAQ här
Fredster Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Jag skulle nog passa på att byta rör faktiskt. Du kan ju testa att kalibrera BIAS-spänningen men det är ju inget alla kan göra i en handvändning direkt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.