Jump to content
Annons

Tyst dator - hjälp!

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Ikväll när jag stängde mitt Cubase-projekt och skulle editera i Sound Forge så fick jag inget ljud från .wav-filen, trots att den syns. Detsamma gäller Window Media Player.

Inte heller testen på ljudkortet (audigy) funkar; varken 2, 4 eller 5.1-lägena.

Det sjuka är att Cubase och Reason låter, fattar absolut ingenting.

Jag har gått igenom de inställningar jag känner till men kan inte hitta nåt ovanligt.

Nån som känner till vad detta handlar om?

Jag har ominstallerat Cubase, startat om och trixat lite men problemet kvarstår.

Snälla hjälp!

Annons
Postat

låter som du har råkat stänga vissa outputs kanske...

va har du för ljudkort? drivisar? pc? mac?

kolla i kontrollpanelen på ljud o bösenheter sen hårdvara.. leta upp ljudkortet o ta egenskaper sen properties.. leta upp ljudkortet under audio devices o klicka på properties.. kolla om du har do not map through this device ikryssad.. om den e de... bocka bort den o reboota o testa...

de blev lite lullit nu eftersom ja har win2k eng. här på jobbet o xp swe hemma... 😱

Postat

Jag ska kolla ditt tips.

Men det jag inte fattar är varför Reason & Cubase funkar och Sound Forge och Media Player inte gör det.

Jag har inte heller ändrat nåt i inställningarna, utan stängde som sagt bara Cubase och vips var det tyst om "2-kanalsprogrammen".

Blir så trött.

Längtar efter min Fostex A-8.

😱

Postat

Hmm... ok... ja tror inte de har med musikprogrammen att göra... snarare med nån dum inställning i windows...

men va har du för ljudkort nu?

Postat
Hmm... ok... ja tror inte de har med musikprogrammen att göra... snarare med nån dum inställning i windows...

men va har du för ljudkort nu?

Audigy, tyvärr.

Postat

om du har kxproject drivisar så ligger problemet där...

gå in o klicka på alla knappar du ser där medans du spelar en fil i soundforge... hade liknande problem me mitt audigy2kort,,

Postat
...

gå in o klicka på alla knappar du ser där

...

var?

Postat
...

gå in o klicka på alla knappar du ser där

...

var?

nere vid klockan finns en kxproject ikon... blå tror ja den e... dubbelklicka på den o testa lite olika inställningar...

Postat
nere vid klockan finns en kxproject ikon... blå tror ja den e... dubbelklicka på den o testa lite olika inställningar...

Okej, då tror jag inte det är samma drivrutiner, men jag ska kolla senare.

Tack för tipsen.

Postat

Cubase = ASIO

Soundforge = DirectX/MME

Programmen använder inte samma drivrutiner vilket kan förklara felet. Testa med att ändra ljuddrivrutinen i Cubase till DX/MME för att se om du fortfarande får ljud. Om inte så vet du vart problemet ligger.

/Majken

Postat
Cubase = ASIO

Soundforge = DirectX/MME

Programmen använder inte samma drivrutiner vilket kan förklara felet.

...

Ja järnspikar, det tänkte jag inte ens på.

Tackar.

Postat

Nya drivisar + några ominstallationer löste problemet, men det jobbiga är att jag inte vet vad som hände riktigt...

..suck..

Tack för hjälpen iallafall, folk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.