Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag behöver hjälp med... att få mina VST instrument att bli mer tajta... när jag spelar på synten och har kopplat in Midi kablarna så fungerar midin korekt men när jag kopplar in VST instrumenten så tar det en sekund innan jag hör ljuden efter det att jag har tryckt ner en tangent. Ska det vara så eller är något fel?

Tack för svar... Ha det bäst

/ViktorDenStore "Mission Studios"

Annons
Postat

Som vanligt när det gäller såna här frågor så gäller det att få veta lite mer om vilka grejer du kör (hårdvara, mjukvara) innan man kan ge nåt svar. Men det verkar ju onekligen som att det är lite problem med latency:n.

Postat

Jag kör i Cubasis alla VST instrument blir samma resultat.

Ljudkort : Creative Sound Blaster AudioPCI

Jag antar att jag inte har världens bästa ljudkort men jag ska

uppgradera hela studion tids nog... Även att ljudkortet inte ligger

högst upp på min prioriteringslista 🙂 Ha det bra!

Postat
Jag kör i Cubasis alla VST instrument blir samma resultat.

Ljudkort : Creative Sound Blaster AudioPCI

Jag antar att jag inte har världens bästa ljudkort men jag ska

uppgradera hela studion tids nog... Även att ljudkortet inte ligger

högst upp på min prioriteringslista 🙂 Ha det bra!

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/ <-- lösning!

/Majken

Postat

Ljudkortet bör ligga högst på prioriteringslistan!

Jag har aldrig sett ASIO4ALL förut. Det lär väl funka som KX? Jag har haft KX-drivare förut men avistallerat det pga alltför många buggar. Sen hjälper det inte fullt ut. Mitt råd blir ändå att investera i ett nytt ljudkort!

Postat

Vad idiotiskt att inte ha ljudkortet högst på din prioriterings lista! om du jobbar mycket med Vst instrument...

om du vill njuta av att göra musik så skulle jag föreslå ett nytt ljudkort med asio stöd!

🙁

Postat

M-Audio - Audiophile 2496 eller någon av dess storebrorsor skulle passa utmärkt för en tajt budget musiker...

kolla beg, du kan nog hitta ett för en 1000kr.. kanske, jag har inte kollat..men jag föreslår att du gör det...

Postat

Vilket ljudkort är man ska ha (vilket som nämnts 1000 gånger här förut) beror ju på vad och hur man ska spela in.

Det snackas alltid om M-audio men jag skulle villja rekomendera ESI Waveterminal 192L. Man får inget bättre kort i 2000 kr klassen!

Postat
Ljudkortet bör ligga högst på prioriteringslistan!

Jag har aldrig sett ASIO4ALL förut. Det lär väl funka som KX? Jag har haft KX-drivare förut men avistallerat det pga alltför många buggar. Sen hjälper det inte fullt ut. Mitt råd blir ändå att investera i ett nytt ljudkort!

ASIO4ALL påminner om KX men har en viktig skillnad. Det funkar även för andra ljudkort än Creative's Soundblaster serie. Vilket möjliggör att köra en enkel ASIO även på laptops och dylikt.

/Majken

Postat
Vad idiotiskt att inte ha ljudkortet högst på din prioriterings lista! om du jobbar mycket med Vst instrument...

om du vill njuta av att göra musik så skulle jag föreslå ett nytt ljudkort med asio stöd!

:rolleyes:

Behöver inte vara idiotiskt att ej prioritera ljudkortet. Jobbar man med elektronisk musik, kör allt inne i datorn och programmerar all MIDI är latency och ad/da omvandlare inte något problem. Då blir saker som datorkraft, plugins och dylikt viktigare.

/Majken

Postat

De där Asio4All-drivrutinerna är ganska bra faktiskt.

Utan dem hade jag ca. 60ms latency och med de installerade runt 15ms, går kanske att få lägre.

"Ljudkortet", om man kan kalla det för ljudkort, är ett inbyggt AC97-tjafs.

Ett Audiophile 2496 står högt upp på inköpslistan 🙂

Postat

Nu har jag fått det att fungera, men jag har inte köpt nåt nytt kort... Det va bara några felaktiga inställningar och några nya drivrutiner som behövdes. Men tack för hjälpen i alla fall... (Kanske ska köpa nytt ljudkort i alla fall, fast det funkar nu vad tycker ni?)

Postat

🙂

Behöver inte vara idiotiskt att ej prioritera ljudkortet. Jobbar man med elektronisk musik, kör allt inne i datorn och programmerar all MIDI är latency och ad/da omvandlare inte något problem. Då blir saker som datorkraft, plugins och dylikt viktigare.

/Majken

Jora allt går om man vill!

Dock blir det nog lite roligare med mindre latency...

Idiotiskt kanske var att ta i...

Postat
Nu har jag fått det att fungera, men jag har inte köpt nåt nytt kort... Det va bara några felaktiga inställningar och några nya drivrutiner som behövdes. Men tack för hjälpen i alla fall... (Kanske ska köpa nytt ljudkort i alla fall, fast det funkar nu vad tycker ni?)

Skadar ju inte, beror på vad du prioriterar, om du kanske sparar till en nice gurra eller nåt liknande som du anser vara viktigare så ska du ju göra så, men om det handlar om dina öl pengar så röstar jag på nytt ljudkort..

Men om det funkar som du vill nu så finns det ju kanske ingen anledning... beror ju på vilken latency du vill ha, du kanske nyttjar Majkens teknik och då kan man ju i princip köra med moderkortets inbyggda ljudkort... om sådant finns.

Å du jag mena inte att du var en idiot 🙂

Postat

Hehe... Nej, jag tog det inte så heller 😛 Hehe!

Nej, latencyn nu är perfekt.

Några öl pengar blir det aldrig (bara 14 år gammal), men

jag är mycket sugen på ett par nya monitorer!

Har kollat på ett par billiga : "Canton Plus Media 3"

Nåt annat förslag på bra monitorer?

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.