Jump to content
Annons

Val av mastring

Recommended Posts

dps (oregistrerad)
Postat

Nu vill jag ha lite tips pÄ billiga stÀllen att skicka demo/ep för mastring. Detta dÄ jag insett att jag, men mjukvara, inte kan fÄ önskat resultat.

Alla tips mottages .. sĂ„klart! 😆

Annons
Postat

Inte illa menat, men frÄgan Àr om det Àr du eller mjukvaran?

Fler och fler gÄr över till att köra enbart mjukvara. Peter in de Betou, tidigare Cutting Room, nu egen företagare, har gÄtt över till att köra helt digitalt och sitter nu med Logic och waves-pluggar. Vet inte om namnet sÀger dig nÄgot, men jag kan garantera dig att han vet vad han gör... kolla pÄ valfri svensk hÄrdrocksplatta frÄn de senaste 15 Ären; chansen Àr stor att den Àr mastrad av just Peter.

Hur som helst; jag har inte direkt svarat pĂ„ din frĂ„ga, jag ville bara ge dig nĂ„got att fundera pĂ„. đŸ˜±

Postat
Nu vill jag ha lite tips pÄ billiga stÀllen att skicka demo/ep för mastring. Detta dÄ jag insett att jag, men mjukvara, inte kan fÄ önskat resultat.

Alla tips mottages .. sĂ„klart! đŸ˜±

Billiga stÀllen som inte anvÀnder mjukvara.. Det tror jag inte finns. Mjukvara har i dag ingenting med sjÀlva ljudkvaliten att göra..

Men om du Àr ute efter en helt analog mastring sÄ kan du ju börja med att höra vad Cuttinroom har att erbjuda. Dom enda jag anlitat externt i alla fall.

Postat

tillÀggas bör ocksÄ att det Àr skillnad pÄ mjukvara och mjukvara.....och Àr man inte nöjd med vad UAD/Waves/Powercore kan Ästadkomma i rÀtt hÀnder, sÄ har man extremt höga krav.......

men jag gissar att du inte sitter med ovan nĂ€mnda plugguppsĂ€ttningar, sĂ„ dĂ„ kan det kanske vara en lösning att lĂ€mna ut jobbet för en billig penning.....dock Ă€r det bara en kortsiktig ekonomisk vinst......... đŸ˜±

Postat

Jag tycker först och frÀmst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring.

Jag menar fendrar och segel och sÄnt mÄste man ju ha för att fÄ det o funka överhuvudtaget. Men en ring pÄ masten Àr ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den nÄgon faktist funktion?

Sorry 😉 Jag e lite uttrĂ„kad 😄

MASTERING!

Postat (redigerat)

Peter in de Betou nÄr du via Taliormade

NÀr det gÀller Mastering skall man inte stirra sig blint pÄ redskapen.

Trots allt Ă€r det ÖRONEN du betalar för inte vilken hĂ„rd eller Mjukvara personen i frĂ„ga anvĂ€nder.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Jahaaaaa! Det var MastEring vi prata om 😉 !?

PS: Det Ă€r ju INTE i öronen det ska kĂ€nnas, det Ă€r trycket i bröstet 😉!

Redigerat av BackHand
Postat
Jag tycker först och frÀmst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring.

Jag menar fendrar och segel och sÄnt mÄste man ju ha för att fÄ det o funka överhuvudtaget. Men en ring pÄ masten Àr ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den nÄgon faktist funktion?

Sorry 😉 Jag e lite uttrĂ„kad 😉

MASTERING!

WORD!

Postat
Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum  😉

NÄgra förslag?

Ja ett bra förslag har jag.

Mixning/Mastering

Aha, pĂ„ det viset! 😛

Postat
Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum  đŸ˜±

NÄgra förslag?

Ja ett bra förslag har jag.

Mixning/Mastering

Det skriver jag under pÄ. Har sjÀlv tÀnkt tanken mÄnga gÄnger men inte velat gnÀlla. Tack för att du gjorde det i mitt stÀllet PÀr.

😉

Postat

Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! 😠😠😛😳

Jag Àr för övrigt helt klart för stavningen som anvÀnds pÄ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Postat
Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! 😠😳😄😛

Jag Àr för övrigt helt klart för stavningen som anvÀnds pÄ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Precis... inget brĂ„k ! DĂ„ kommer afropolisen och styr upp det hela. 😛 Fett med hjĂ€lp killen fick för övrigt 😠

Postat

(h)Örat Ă€r viktigast, men har man tillrĂ€ckligt bra öra för att kunna höra vad som lĂ„ter rĂ€tt och fel lĂ€r man Ă€ven kunna skilja pĂ„ mjukvara och varm tube utrustning för nĂ„gra 100 papp! 😄

GrĂ€dden pĂ„ moset ... 😕

Postat
Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! 😕😄😄 :D

SÄsom nybliven, och helt kass, Logic Pro-anvÀndare vill jag ÀndÄ fortsÀtta diskussionen en smula. TyvÀrr vÄgar jag inte ge trÄdstartaren nÄgra rÄd eftersom jag ingenting kan i frÄgan. Dock mÄste jag kolla av följande: Jag har suttit och bekantat mig lite med Waveburner som medföljer Logic Pro. DÀr finns en hel del plug-ins och olika funktioner, tÀnkta att anvÀndas vid mastering-situationer. Jag har bara suttit ett par timmar hittills men jag tycker att det hÀnder jÀttemycket nÀr jag, som nybörjare, leker med diverse gamla inspelningar i Waveburner. Jag har lekt med enskilda pluggar sÄsom flerbandsEQ:s, Multibandskompressor, limiter mm. Jag har ocksÄ lekt med de preset-strips som finns. Man kan t ex vÀlja "Ballad" och upp dyker en strip med diverse pluggar som Àr förinstÀllda pÄ vÀrden som "skall passa" en ballad. Nu inser jag det omöjliga att ta tram en sÄn hÀr preset-strip som skulle fungera hundra % till varje ballad, techno eller rocklÄt. Dock kan jag inte Ànnu inse att det inte skulle kunna hÀnda nÄgot bra vid mastering. Jag har lyft in mixar jag tyckt lÄtit bra och mixar jag tyckt varit misslyckade. Med "rÀtt" vald preset-strip och lite pillande sÄ har jag nog tyckt att alla mixar har blivit bÀttre. Vad Àr det jag missförstÄtt?

Jag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Är inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"?

Du som vill, förklara och utveckla! DÄ fÄr bÄde jag och trÄdstartaren intressant lÀsning och vÀrdefulla tips. Jag kommer Ätminstone att prova allt Du skriver!

Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang Ă€r att alla dĂ„ förstĂ„r att man avser ljudband. Skriver man tejp sĂ„ kan det lĂ€tt förvĂ€xlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel pĂ„ det. Även i en ljudstudio har man ovĂ€rderlig hjĂ€lp av den klibbiga varianten.

Postat
Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang Ă€r att alla dĂ„ förstĂ„r att man avser ljudband. Skriver man tejp sĂ„ kan det lĂ€tt förvĂ€xlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel pĂ„ det. Även i en ljudstudio har man ovĂ€rderlig hjĂ€lp av den klibbiga varianten.

Jag syftade givetvis pÄ den klibbiga typen.

Postat

Jag syftade givetvis pÄ den klibbiga typen.

Gott, dÄ Àr jag med!

Postat
ag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Är inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"?

Mastring Àr att se till att ALLA lÄtar pÄ en skiva har samma nivÄer.

Visserligen Mastras ju enstaka lÄtar nu för tiden oxÄ MEN dÄ kunde man lika gÀrna ghort det i mixen som du sÀger.

Folk verkar tro att om man lÀgger pÄ en Multibandskompressor och ett EQ sÄ har man Mastrat.

NEJ dĂ„ har man slutmixat , nĂ€r man sedan gjort det pĂ„ 10 lĂ„tar i följd och alla har samma Volym DÅ har man mastrat.

FrÄn börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnÄlen inte hoppade ur position.

Framför allt om det var för mycket bas pÄ vinylen "om ni kommer ihÄg dom stora svarta sakerna :rolleyes: ".

Postat

Hej,

Jag skulle vilja ha pris pÄ 10 mastringar och jag vill ha dem levererade pÄ tejp om ni har möjlighet.

:rolleyes:

NÀrÄ! Skriv hur ni vill.

Som jag skrev ovan, jag syftade pĂ„ tejp av den klibbiga typen, inte tape. 😏

Postat
ag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Är inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"?

Mastring Àr att se till att ALLA lÄtar pÄ en skiva har samma nivÄer.

Visserligen Mastras ju enstaka lÄtar nu för tiden oxÄ MEN dÄ kunde man lika gÀrna ghort det i mixen som du sÀger.

Folk verkar tro att om man lÀgger pÄ en Multibandskompressor och ett EQ sÄ har man Mastrat.

NEJ dĂ„ har man slutmixat , nĂ€r man sedan gjort det pĂ„ 10 lĂ„tar i följd och alla har samma Volym DÅ har man mastrat.

FrÄn börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnÄlen inte hoppade ur position.

Framför allt om det var för mycket bas pÄ vinylen "om ni kommer ihÄg dom stora svarta sakerna :rolleyes: ".

Mastring handlar om att fÄ mixen att lÄta bra överallt och att fÄ ett helt album att lÄta homogent (nu för tiden sÄ Àr ju oftast mÄnga lÄtar inspelade pÄ olika studios med olika tekniker).

Den höga volymen Àr bara en lite skit sak som man gÀrna skulle villja glömma bort, för att slippa tokdista skiten som alla gör idag.

Postat

Sant, Picazzo! Jag hĂ„ller med. SĂ„ löd förklaringen förr i tiden, det har jag ocksĂ„ hört och lĂ€st. Sen nĂ„gra Ă„r tillbaka Ă€r det vĂ€l Ă€ndĂ„ sĂ„ att man numer pratar om mastering Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller enskilda spĂ„r? NĂ€r jag lĂ€ser ljudböcker, tidskrifter och pĂ„ nĂ€tet om mastering sĂ„ nĂ€mns just det man gör för att fĂ„ flera lĂ„tar pĂ„ en cd att "hĂ„lla ihop". Dock upplever jag att mastering har en delvis annan funktion idag. Även ett enskilt singelslĂ€pp frĂ„n en artist som skall lanseras, mastras? Har jag fel? Inom vissa musikstilar sĂ„ Ă€r de ju bl a "viktigt att fĂ„ upp totalvolymen", nĂ„got som debatteras flitigt inom ljudsfĂ€ren. "Brick-wall Limiters" och annat har ju sina vĂ€nner och fiender och dynamik-debatten har ju varit igĂ„ng ett tag nu. Du Ă€r alltsĂ„ inte med pĂ„ "mitt förslag" pĂ„ definition av mastering?

Postat

DetdÀr hÄller jag inte alls med om... NÀr jag skickat saker till Digitalfabriken poÀngterar dom nÀstan alltid att dom absolut inte vill ha nÄgot gjort med helheten. AlltsÄ inga plugins pÄ outputkanalen, för det gör dom sÄ fantastiskt mycket bÀttre dÀr. Allt man gör pÄ det fÀrdiga stereospÄret kallas för mastering, i alla fall i min vÀrld (och i vÀldigt mÄnga andra ocksÄ).

Postat

Ok.. DÄ brÀnner jag mitt veteranstatusinlÀgg dÄ. (taddadata.. fanfar !!! :rolleyes: )

Min definition av mastring/mastering.

Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat.

I dagens lÀge finns det fler media Àn CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det lÄter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fÄnga lyssnaren Àven vid lÄg lyssningsvolym). Reklam pÄ TV etc. etc..

Är det som sĂ„ att det Ă€r en CD med 12 lĂ„tar som ska mastras Ă€r det ofta som Piccazzo sĂ€ger. Man vill att den totala upplevda lyssningsnivĂ„n ska vara jĂ€mn genom hela CDn... Detta innebĂ€r inte samma sak som att köra Normalize 99% pĂ„ alla sina wave-filer.

En proffesionell Mastringsstudio har duktiga tekniker med mÄnga Ärs erfarenhet inom sitt musikgenre, mycket bra lyssning och utrusting som fÄ amatörmusiker har i sin hemstudio.. DÀrför kan det vara lönande att lÀmna bort sin alster till ett utomstÄende och proffesionellt "öra" för att fÄ den dÀr sista lystern som behövs för att lÄtarna ska sticka ut ur mÀngden...

En dÄlig liknnelse kanske men det Àr lite som att lÄta Tidy Car polera och försegla lacken pÄ sin nyköpta bil.. Fast bilen var ny och kom direkt frÄn fabrik sÄ ser man ÀndÄ att det blÀnker betydligt med Àn vad den gjorde innan.

Postat
Min definition av mastring/mastering.

Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat.

I dagens lÀge finns det fler media Àn CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det lÄter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fÄnga lyssnaren Àven vid lÄg lyssningsvolym). Reklam pÄ TV etc. etc..

Och inte minst att anpassa musiken för pressning pÄ vinyl. NÀr vi skulle pressa upp vinylsinglar till mitt band fick vi en sÀrskild master för detta av mastringsstÀllet, dÄ vinyskivor exempelvis har en bashöjning som man mÄste parera om man vill ha samma ljud som pÄ cd:n, av vad jag förstod. Inte ebart att stÀlla jÀmna nivÄer lÄtarna emellan alltsÄ.

Jag Àr mer inne pÄ linjen att mastring handlar om all processing som sker pÄ det slutgiltiga stereospÄret.

Postat

Mycket intressanta, lÀs- och tÀnkvÀrda inlÀgg sen jag var inne sist! Tack, Alla! Du som lÀser detta, slÀng in Dina tankar kring detta ocksÄ!

Postat

Framför allt om det var för mycket bas pĂ„ vinylen "om ni kommer ihĂ„g dom stora svarta sakerna đŸ˜± ".

Ja o sĂ„ fĂ„r du inte glömma att man mastrade för att kunna fĂ„ ett nice ljud pĂ„ radion som sĂ€ndes via AM. DĂ€r fanns varken bas eller diskant i nĂ„gon större utstrĂ€ckning đŸ˜±

Postat

Är det bara jag som lessnat pĂ„ mastringsgnĂ€llet och alla tyckanden om höga nivĂ„er och obefintlig dynamik?

Vi Àr sjÀlva en del av den trend vi gnÀller pÄ - det Àr bara att slÀppa pÄ limitern om man kÀnner för det.

[/gubbe]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.