vils (oregistrerad) Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Jag har ett par gamla bang & olufsen högtalare i Teak plywood, elementen är från Sinus svenska högtalarefabriken, trasiga naturligtvis. Jag vet att jag kan köpa nya bättre högtalare för mindre pengar men av nostalgiska skäl vill jag använda de här lådorna. Diskanten har fyrkantig infästning och är 2,5X2,5 tum, relativt enkelt att skaffa ersättare men mellanregister (+bas) elementet är ovalt med måtten 6X4 tum. Har någon en idé om vad man kan ersätta dessa med?
Hans Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Hej! Vet att det finns 6x9 tum men 4x6 tum var svårare! Finns ju säkert 4x6 tum´s bilhögtalare i.o.f.s! Kan bli lite konstigt ljud om man bara sätter i nya element, hade du tänkt bygga om delningsfiltren också? Kanske kan du fila lite och sen istället sätta in vanliga 6"? Lycka till i vilket fall! Redigerat 24 oktober 2005 av Hans
vils (oregistrerad) Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Delningsfiltren hade jag tänkt byta. ' och jo visst, vanliga fyra tummare kan jag använda men det blir lite klydd... Redigerat 24 oktober 2005 av vils
holmgrenstefan Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 om du byter någon av komponeterna till något annat än orginal kommer det li en förändring. byter du filter så förendras allt såvida du inte s kaffar komponenter med exakt samma data. det går att mäta upp elementen och bygga en mycket exakt kopia men jag tror på en helt annan konstruktion. Är det bara nostalgi så stoppa in vad som går. mvh
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.