Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsanhej. Jag upptäckte just att jag bara har en 6-7 GB kvar på min stackars eMac's inbyggda hårddisk, och tänkte att som den konsumist jag är så kan jag ju lika gärna köpa en ny hårddisk som att rensa i den gamla. Har aldrig köpt eller egentligen ens haft att göra med externa hårddiskar förut, så jag har lite frågor.

• Funkar alla hårddiskar för både Mac och PC?
  • Finns det nån anledning att inte ta den billigaste man hittar...? Hur mycket skiljer det i kvalitet, och vad består denna skillnad isåfall av?
  • Hur billigt kan man få sisådär en 200 GB? Alternativt, hur mkt kan man få för ca 1000-1500:-?
  • Är det Firewire jag ska satsa på, eller?
  • Finns det nåt sätt att automatiskt göra backuper på allt viktigt, t ex musikprojekt? Så om datorns hårddisk pajar såfinns det kvar, och tvärtom?
  • Nån speciell modell som rekommenderas, som skulle passa mej?
  • Säg att min nuvarande hårddisk då tar slut... måste jag manuellt välja att nya saker ska sparas på den nya hårddisken eller ordnas det automatiskt (borde det ju inte göra rimligtvis)? För isåfall så måste jag alltså skapa en ny spelmapp t ex om jag lägger in nåt stort spel, på den nya hårddisken? Blir ju jobbigt att vara tvungen att ha saker som faller i samma kategori i olika mappar?
  • Är det nåt mer jag borde fråga?

Tackar på förhand för alla bra svar jag utan tvekan kommer få! 😉

Annons
Postat
Hejsanhej. Jag upptäckte just att jag bara har en 6-7 GB kvar på min stackars eMac's inbyggda hårddisk, och tänkte att som den konsumist jag är så kan jag ju lika gärna köpa en ny hårddisk som att rensa i den gamla. Har aldrig köpt eller egentligen ens haft att göra med externa hårddiskar förut, så jag har lite frågor.
  • Funkar alla hårddiskar för både Mac och PC?
  • Finns det nån anledning att inte ta den billigaste man hittar...? Hur mycket skiljer det i kvalitet, och vad består denna skillnad isåfall av?
  • Hur billigt kan man få sisådär en 200 GB? Alternativt, hur mkt kan man få för ca 1000-1500:-?
  • Är det Firewire jag ska satsa på, eller?
  • Finns det nåt sätt att automatiskt göra backuper på allt viktigt, t ex musikprojekt? Så om datorns hårddisk pajar såfinns det kvar, och tvärtom?
  • Nån speciell modell som rekommenderas, som skulle passa mej?
  • Säg att min nuvarande hårddisk då tar slut... måste jag manuellt välja att nya saker ska sparas på den nya hårddisken eller ordnas det automatiskt (borde det ju inte göra rimligtvis)? För isåfall så måste jag alltså skapa en ny spelmapp t ex om jag lägger in nåt stort spel, på den nya hårddisken? Blir ju jobbigt att vara tvungen att ha saker som faller i samma kategori i olika mappar?
  • Är det nåt mer jag borde fråga?

Tackar på förhand för alla bra svar jag utan tvekan kommer få! 😄

Kolla LaCie.. de har bra, pålitliga och överkomliga grejjer.. kika på deras firewire.. Men de har ju oxå USB 2.0 som är i ung samma hastighet (tror tom att det gränssnittet är snäppet vassare faktiskt...

Postat

eMacen har väl inte USB2? Firewire är bättre än USB2 i vilket fall, vad jag har hört. Mer processorsnålt, bland annat.

Jag har en Lacie-disk som jag är nöjd med, men jag är långtifrån någon expert. Det är väl framförallt Lacie och Maxtors externa diskar som är värda att titta på, i de lägre prisklasserna?

Postat (redigerat)

Såvitt jag vet så delar alla inkopplade usbenheter på tillgänglig bandbredd från moderkortet, så även om usb2 på papperet är snabbare så är det i praktiken snabbare med firewire då den "är ensam" om sin anslutning.

När jag gick i samma tankar köpte jag ett externt firewirechassi och monterade en hd i den. Funkar mycket bra och enkelt gjort, blir några hundralappar billigare, perfekt om du har en hyffsat snabb hd över, annars kan man nog lika gärna köpa nytt.

Redigerat av Cliff

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.