Jump to content
Annons

Jag och min systemdisk


Linus

Recommended Posts

Att vara förälskad i en plåtburk med litet kisel och flamskyddsmedel så att man sätter den på en piedestal med inskriptionen "Ofelbar Underbar Fullkomlighet"...

Undrar hur det känns..?

Måste vara en fruktansvärd känsla när den krånglar. Och sedan gäller det ju att dölja detta ofattbara och omöjliga efteråt..! Men det kanske inte är ett problem. Förnekelse är ju en stark mekanism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis som med PC. Väljer man rätt komponenter och gör installationen korrekt, så fungerar det alltid klockrent.

Klockrent och PC är två ord som inte riktigt passar ihop. Iaf inte om PCn kör någon Windowsvariant.

Detta får stå för dig. Enligt min mening stämmer det inte med verkligheten.

Mina PC-burkar och de jag har byggt åt andra musiker, har alltid fungerat klockrent eftersom jag har gjort rätt komponentval och gjort installationerna korrekt. Om du inte lyckas med samma "bedrift" när du försöker sätta ihop en PC, är en annan femma - men du kan inte påstå att PC alltid krånglar - för så är det helt enkelt inte. Då hade inte majoriteten av alla företag i världen valt PC framför Mac till bokföring, servrar och allt annat... Företag som AudioMaster, Music-xpc, Frost och liknande (som garanterar funktionen i musikapplikationer), hade aldrig kunnat få en enda nöjd kund - men det dräller av nöjda kunder som har deras PC-maskiner...

Det är så otroligt barnsligt med sådana här plattforms-krig, där somliga alltid hävdar fullständiga orimligheter för att få Mac att framstå som mycket bättre och stabilare än PC. Jag trodde att sådant fjant dog ut efter C-64/Spectrum- och Atari/Amiga-krigen, men tydligen finns det kvarlevor fortfarande... 😆😉

Varför kan man inte erkänna att PC och Mac fungerar precis lika bra? Det verkar som om det är någon sorts behov av att ständigt bekräfta för sig själv att man har gjort rätt val, eftersom man är osäker på det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Claes: Fatta att han aldrig nånsin kommer ge upp. I hans värld är mac bäst (och billigast) i världen och det är bara att acceptera. Argument biter inte på karln.

Snarare så är det ni som inte förstår att ett operativsystem(Windows) som drabbas(direkt eller indirekt) av virus och trojaner mängder av besynnerliga systemfel och installationsproblem inte kan anses vara likvärdigt med ett annat operativ(Mac) som i stort är förskonat från dessa fenomen.

Clas (som btw enligt egen utsago inte har någon erfarenhet av moderna macar) skriver att om man väljer rätt komponenter och installerar allt rätt så fungerar en PC klockrent, och att PC och mac är lika bra vilket alla som prövat båda vet är en fet lögn......

PC tillverkarnas supportavdelningar berättar en helt annan historia och jag har själv jobbat med att sälja PC och macar av alla sorter för musikanvändning, de flesta pc köparna blev missnöjda på ett eller annat sätt....

Visst kan en PC fungera bra om man orkar lägga ned en massa extratid på att hålla systemet ovan ytan, men nog är det smartare att välja ett mer underhållsfritt system.

Clas påpekar att dom flesta servrar är PC's, visst men dom kör ju knappast windows...

Mac bara fungerar.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du fortsätter att gå på om detta...

Visst 17 finns det miljontals Windows-servrar, där det är otroligt höga krav på stabilitet. Hur många Macar hittar du i samma roll?

Varför förekommer det mest PC-servrar på Internet? Oftast med Unix eller Linux - men väldigt ofta också med Windows. Fortfarande PC och väldigt stabilt.

Bara för att somliga PC-användare drabbas av virus, innebär det inte att alla gör det - och det innebär inte heller att man har fog för att påstå att plattformen är kass. Det beror ju på användaren om han får virus eller inte. Jag har ingen resursslukande virusdödare på min burk - men har aldrig haft virus ändå.

Jag har inte råkat ut för dessa eviga systemfel och installationsproblem som du påstår är obligatoriskt för alla PC med Windows. Undrar varför dessa, enligt dig, otroligt frekventa problem inte har drabbat mig på hela tiden som jag har kört PC...? Inte ens när jag körde Win98 hade jag några sådana problem - och dessutom har jag byggt ihop hundratals eller rentav tusentals mycket välfungerande PC när jag jobbade med datorer som huvudsyssla.

Att supportavdelningarna har mest att göra med PC, beror på att PC är mer utbrett och att fler amatörer använder PC - och förstås att Apple tar betalt för sin support, så att folk undviker att ringa dit... 😆

Att jag inte har erfarenhet av nyare Mac-modeller, innebär väl inte att jag inte kan uttala mig om hur klockrent PC-maskiner fungerar om man gör rätt komponentval? 😆 Jag hade inte sagt ett ljud om klockrent fungerande PC om det inte var en realitet - utan då hade jag bytt plattform utan att blinka i stället. JAG är inte förälskad i något datormärke. Jag lärde mig den hårda vägen hur dumt det är, när jag väntade alldeles för länge med att släppa Atari... 🙂

Du har tydligen andra erfarenheter än jag när det gäller plattformsbyte. Jag känner några som bytte till Mac för att de hade hört att det skulle vara bättre, men som kom tillbaks med svansen mellan benen och började köra PC igen, eftersom det inte alls fungerade bättre med Mac, utan dök upp helt nya problem som de inte kände till något om - och så finns det dessutom inte så många att fråga om hjälp som det finns på PC-sidan, eftersom det är så otroligt många fler som kör PC...

På Mac måste man ha vissa "tillägg" för att vissa program ska fungera - och vissa "tillägg" fungerar inte med vissa program etc, så man kan behöva flera olika konfigurationer för att få alla program att fungera. Det låter verkligen inte som ett "underhållsfritt system", utan egentligen något man får pilla mer med, än en PC... Kanske har det blivit bättre i nyare Mac-OS (hoppas jag verkligen), men det jag har sett, har inneburit en massa klydd med systemfiler hit och dit - och efter det har jag inte velat kolla närmare på det.

Jag lägger aldrig någon tid på att "hålla systemet ovan ytan" på min PC. Jag installerar en gång och kör sedan tills det är dags att göra någon större uppgradering. Gör man rätt så behövs inte mer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Mac måste man ha vissa "tillägg" för att vissa program ska fungera - och vissa "tillägg" fungerar inte med vissa program etc, så man kan behöva flera olika konfigurationer för att få alla program att fungera. Det låter verkligen inte som ett "underhållsfritt system", utan egentligen något man får pilla mer med, än en PC... Kanske har det blivit bättre i nyare Mac-OS (hoppas jag verkligen), men det jag har sett, har inneburit en massa klydd med systemfiler hit och dit - och efter det har jag inte velat kolla närmare på det.

Jag håller med om allt du säger, Claes, men här är du faktiskt ute och cyklar. Det du beskriver ovan försvann med Mac OS 9 för fem år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Mac måste man ha vissa "tillägg" för att vissa program ska fungera - och vissa "tillägg" fungerar inte med vissa program etc, så man kan behöva flera olika konfigurationer för att få alla program att fungera. Det låter verkligen inte som ett "underhållsfritt system", utan egentligen något man får pilla mer med, än en PC... Kanske har det blivit bättre i nyare Mac-OS (hoppas jag verkligen), men det jag har sett, har inneburit en massa klydd med systemfiler hit och dit - och efter det har jag inte velat kolla närmare på det.

Jag håller med om allt du säger, Claes, men här är du faktiskt ute och cyklar. Det du beskriver ovan försvann med Mac OS 9 för fem år sedan.

Det var ju skönt att höra. Jag skrev ju också att jag hoppades att det hade blivit bättre i nyare OS... 🙂

Det är dock säkert så, att det finns många som inte har uppgraderat till OSX ännu, utan precis som med Windows-förare inte vågar byta från det de är vana vid... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag förstår inte varför du fortsätter att gå på om detta...

Visst 17 finns det miljontals Windows-servrar, där det är otroligt höga krav på stabilitet. Hur många Macar hittar du i samma roll?

Varför förekommer det mest PC-servrar på Internet? Oftast med Unix eller Linux - men väldigt ofta också med Windows. Fortfarande PC och väldigt stabilt.

Bara för att somliga PC-användare drabbas av virus, innebär det inte att alla gör det - och det innebär inte heller att man har fog för att påstå att plattformen är kass. Det beror ju på användaren om han får virus eller inte. Jag har ingen resursslukande virusdödare på min burk - men har aldrig haft virus ändå.

Jag har inte råkat ut för dessa eviga systemfel och installationsproblem som du påstår är obligatoriskt för alla PC med Windows. Undrar varför dessa, enligt dig, otroligt frekventa problem inte har drabbat mig på hela tiden som jag har kört PC...? Inte ens när jag körde Win98 hade jag några sådana problem - och dessutom har jag byggt ihop hundratals eller rentav tusentals mycket välfungerande PC när jag jobbade med datorer som huvudsyssla.

Att supportavdelningarna har mest att göra med PC, beror på att PC är mer utbrett och att fler amatörer använder PC - och förstås att Apple tar betalt för sin support, så att folk undviker att ringa dit... 😆

Att jag inte har erfarenhet av nyare Mac-modeller, innebär väl inte att jag inte kan uttala mig om hur klockrent PC-maskiner fungerar om man gör rätt komponentval? 😆 Jag hade inte sagt ett ljud om klockrent fungerande PC om det inte var en realitet - utan då hade jag bytt plattform utan att blinka i stället. JAG är inte förälskad i något datormärke. Jag lärde mig den hårda vägen hur dumt det är, när jag väntade alldeles för länge med att släppa Atari... 🙂

Du har tydligen andra erfarenheter än jag när det gäller plattformsbyte. Jag känner några som bytte till Mac för att de hade hört att det skulle vara bättre, men som kom tillbaks med svansen mellan benen och började köra PC igen, eftersom det inte alls fungerade bättre med Mac, utan dök upp helt nya problem som de inte kände till något om - och så finns det dessutom inte så många att fråga om hjälp som det finns på PC-sidan, eftersom det är så otroligt många fler som kör PC...

På Mac måste man ha vissa "tillägg" för att vissa program ska fungera - och vissa "tillägg" fungerar inte med vissa program etc, så man kan behöva flera olika konfigurationer för att få alla program att fungera. Det låter verkligen inte som ett "underhållsfritt system", utan egentligen något man får pilla mer med, än en PC... Kanske har det blivit bättre i nyare Mac-OS (hoppas jag verkligen), men det jag har sett, har inneburit en massa klydd med systemfiler hit och dit - och efter det har jag inte velat kolla närmare på det.

Jag lägger aldrig någon tid på att "hålla systemet ovan ytan" på min PC. Jag installerar en gång och kör sedan tills det är dags att göra någon större uppgradering. Gör man rätt så behövs inte mer än så.

Claes du är ute och cyklar när du skriver om mac angående problem med tillägg i Mac OS och "klydd med systemfiler" det var i OS9 som slutades utvecklas för ungefär 5 år sedan, dina macerfarenheter är inte bara näst intill obefintliga utan även gamla, ändå påstår du att mac och pc är lika bra/dåliga....

Lite underligt från en som påstår att han inte brukar uttalar sig om sådant han inte testat själv.

Angående operativ på servrar så är det som du säger Unix och Linux som dom flesta väljer för högsta driftssäkerhet och stabilitet och gissa vad Mac OS X bygger på .......

Att de flesta PC(Windows) användare har virusprogram installerade kan du väl inte neka till, program som ofta ställer till med en hel del hyss som följd.

Att du byggt ihop hundratals PCs är väl knappast någon garanti för att de har fungerat "klockrent" efter att dom lämnat dina händer...

Supportärendena gällande PC är i allmänhet betydligt knepigare än till mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Mac måste man ha vissa "tillägg" för att vissa program ska fungera - och vissa "tillägg" fungerar inte med vissa program etc, så man kan behöva flera olika konfigurationer för att få alla program att fungera. Det låter verkligen inte som ett "underhållsfritt system", utan egentligen något man får pilla mer med, än en PC... Kanske har det blivit bättre i nyare Mac-OS (hoppas jag verkligen), men det jag har sett, har inneburit en massa klydd med systemfiler hit och dit - och efter det har jag inte velat kolla närmare på det.

Jag håller med om allt du säger, Claes, men här är du faktiskt ute och cyklar. Det du beskriver ovan försvann med Mac OS 9 för fem år sedan.

Det var ju skönt att höra. Jag skrev ju också att jag hoppades att det hade blivit bättre i nyare OS... 🙂

Det är dock säkert så, att det finns många som inte har uppgraderat till OSX ännu, utan precis som med Windows-förare inte vågar byta från det de är vana vid... 😆

Jag tror att de är väldigt få nu, Mac OS 9-användarna. Det är som sagt fem år sedan Mac OS X kom, det är väldigt lång tid i datorvärlden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Från senaste numret av M3 en tidning som knappast kan påstås vara överdrivet macvänlig.

"(Mac OS X) Tiger är ett kompetent operativsystem som kör cirklar runt windows..."

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med jämförelser mellan PC och Mac förlitar jag mig på andras uttalanden, eftersom jag bara har kunskap om PC - som fungerar klockrent. 🙂

Som väl är, har Microsoft skrotat Longhorn, som skulle ha ställt till med gigantiska latency-problem - något som troligen hade fått mig att byta till Mac...

Servrar på Nätet kör oftast Unix eller Linus, ja - men som jag sade, så finns det ändå miljontals servrar som kör Windows, både på Nätet och hos stora och små företag - och de fungerar också hur bra som helst, annars hade företagen inte vågat köra vidare med dem...

Jag har aldrig kört med något permanent installerat virusprogram, utan har installerat någon gång ibland för att verifiera att jag inte har fått något virus trots brandvägg och allmän försiktighet - och det har som sagt inte hänt på alla år hittills. Vanliga amatörer och folk som håller på med kopior gör dock klokast i att ha en virusdödare, helt klart.

Eftersom jag också hade hand om supporten på datorerna som byggdes, så vet jag att de fungerade klockrent efter att de lämnade mina händer. 😆 Många supportsamtal rörde ominstallationer av Windows långt senare - för att användaren hade varit klantig, eller rena komponentfel, som ju alltid kan inträffa. Jag vet inte hur många tusen vi skeppade, men vi var 4 som byggde på heltid - och 2 av oss 4 som samtidigt skötte support och reparationer. Dagens "support" är meningslös i de flesta fall, eftersom det rör sig om ett callcenter med en lista med frågor som de ska ställa - och oftast inte folk med verklig kunskap om datorer och som därför kan sätta fingret på problemet snabbt, i stället för att tvunget gå igenom den där eländiga frågesporten... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
I fallet med jämförelser mellan PC och Mac förlitar jag mig på andras uttalanden, eftersom jag bara har kunskap om PC - som fungerar klockrent. 🙂

Som väl är, har Microsoft skrotat Longhorn, som skulle ha ställt till med gigantiska latency-problem - något som troligen hade fått mig att byta till Mac...

Servrar på Nätet kör oftast Unix eller Linus, ja - men som jag sade, så finns det ändå miljontals servrar som kör Windows, både på Nätet och hos stora och små företag - och de fungerar också hur bra som helst, annars hade företagen inte vågat köra vidare med dem...

Jag har aldrig kört med något permanent installerat virusprogram, utan har installerat någon gång ibland för att verifiera att jag inte har fått något virus trots brandvägg och allmän försiktighet - och det har som sagt inte hänt på alla år hittills. Vanliga amatörer och folk som håller på med kopior gör dock klokast i att ha en virusdödare, helt klart.

Eftersom jag också hade hand om supporten på datorerna som byggdes, så vet jag att de fungerade klockrent efter att de lämnade mina händer. 😆 Många supportsamtal rörde ominstallationer av Windows långt senare - för att användaren hade varit klantig, eller rena komponentfel, som ju alltid kan inträffa. Jag vet inte hur många tusen vi skeppade, men vi var 4 som byggde på heltid - och 2 av oss 4 som samtidigt skötte support och reparationer. Dagens "support" är meningslös i de flesta fall, eftersom det rör sig om ett callcenter med en lista med frågor som de ska ställa - och oftast inte folk med verklig kunskap om datorer och som därför kan sätta fingret på problemet snabbt, i stället för att tvunget gå igenom den där eländiga frågesporten... 😆

Jag förstår inte logiken bakom ditt resonemang när du skriver att PC och mac fungerar lika bra fast du tydligen har "hört" att det är problem med mac, hur kan då PC enligt dig fungera klockrent?

Sen kan man ju undra om du ens hört talas om CoreAudio? En klar OS X fördel vs WinPcs om man håller på med musik.

Angående support menar du tydligen att du bara sålde datorer till datorkunniga användare och att du/ni skulle kunna sätta fingret på dom flesta pc/windows problem snabbt över telefon....låter lite väl naivt.

Annars brukar de flesta PC hårdvarutillverkare hänvisa till mjukvaruproblem och mjukvarutillverkarna till hårdvaruproblem och så är karusellen igång......

Link to comment
Dela på andra sajter

PC fungerar ju klockrent för mig och för väldigt många andra. Det kvittar om man jämför med Mac eller inte. Fungerar det klockrent så fungerar det klockrent...

Jag kör inte Mac själv, men eftersom många användare och testare påstår att det fungerar bra, så sluter jag mig till att båda plattformarna fungerar bra till musikmakeri. Jag förstår inte hur du, som uppenbarligen inte ens försöker använda PC till musikproduktion, kan framhärda och påstå att PC inte kan fungera - när du uppenbarligen har så fel man kan ha. Du har precis lika fel som jag hade haft om jag påstod att Mac inte fungerade alls till musikproduktion.

Det spelar då inte heller någon roll med Core Audio, eftersom det inte heller påverkar hur bra och stabilt PC fungerar.

För normala PC-användare blir supportfrågorna sällan så komplicerade som du vill göra gällande. Vi sålde till alla möjliga - både nybörjare och erfarna användare, personalköp och företag - men supporten blev aldrig betungande, eftersom det fungerade väldigt bra när vi hittade de olika recepten. Med erfarenhet, lär man sig känna igen olika typer av problem och kan anpassa frågorna efter förklaringarna - och då går det faktiskt att hitta de flesta typer av problem över telefon - på samma sätt som det går att hjälpa folk på ett Internet-forum... 😉 Det där med att mjukvaru- och hårdvarutillverkare skyller på varandra, sker oftast under väldigt speciella omständigheter och är definitivt inget normalfall. En tekniker med någorlunda erfarenhet känner dessutom igen problemen även i sådana fall och kan komma fram till att en viss kombination av komponenter inte fungerar bra - och då ändrar man till en uppsättning som fungerar i stället - och den enstaka kunden som får problemet, kanske får moderkortet, grafikkortet eller något annat utbytt så att problemet med kompatibilitet försvinner - utan att man behöver göra en stor sak av om det beror på mjukvara eller hårdvara...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl.. på enstaka datorer så har jag bara goda erfarenheter av Acronis Trueimage. För 5 år sedan körde jag nycket med Ghost.. det har säkert utvecklats sen dess så jag kan inte utala mig om det har blivit bättre, men känslan jag hade för Ghost var att det mner avr ett verktyg frö att massinstallera datorer.

Ja, jag kikar på hemsidan och tror nästan att jag ska införskaffa True Image nu. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bestämt mig för att det blir ETT Windows på systemdisken.

Nästa fråga är om jag borde separera upp på systemdisken. En partition för Windows-mappen (C:), en partition (D:) för Program-mappen, en partition (E:) för Documents & Settings, DrWatson-loggar m.m. samt en partition (F:) för Swap-fil och temporärfiler.

Sen ändrar jag Windows-registret att programmappen ska vara D: och för säkerhets skull sätter jag junction points (symbolic links) så att C:\Program pekar till D:\ också.

Vad tror ni? Nån som har erfarenheter av sånt här?

Eller borde jag hänga i Sweclockers forum med såna här frågor istället? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar bli min nya guide: http://www.zapwizard.com/Guides/Partitioning/ 😉

In the end you should end up with a very organized system that will run fast, fragment less, run efficiently and organized.

Any programs installed from now on will install in the proper directories.

All windows functions, such as the My Documents link on the desktop, and the favorites in the start menu will use your new locations from now on.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Linus, har du följt den guiden http://www.zapwizard.com/Guides/Partitioning/ ?

Skulle vara intressant att höra hur det fungerar. Det låter ju vettigt att inte behöva installera om alla program och ev. stora samplebibliotek.

Angående att partitionera och prestanda har jag hört både att det tar ju en viss tid att flytta till en annan partition och därför sämre prestanda, samt som Linus säger att windows sprider omkring sig filer och fragment så dessa förflyttningar sker ändå och möjligtvis blir värre på stora partitioner. Någon som har använt båda strategierna och kan märka skillnad? Länkar?

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fårstår inte hur man får en dator att kracha... Sen jag köpte min första dator med win XP

har jag inte haft ett problem, inga virus, ingen spam, ingenting....

Har jag haft en jävla tur eller? Eller är det en bra dator bara? Det är en IBM T41p laptop.

Visserligen sköter jag den som ett litet barn, fixar registret, och allmänt underhåll ofta...

kommer kanske när den blir mer sliten... är ändå snart 1.5-2 år gammal.

För övrigt vad jag förstår så kan man ju bygga PC:s med mycket bättre prestanda än mac.

Kolla DUC på www.digidesign.com.. Finns en nitad tråd om bästa prestanda pc:n just nu.

Senast var det nån som hade samma prestanda som nio HD accell kort (för dom som vet vad jag talar om ) med Dual AMD Opteron processor..

Kanske dock blir dyrare än snabbaste macen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fårstår inte hur man får en dator att kracha... Sen jag köpte min första dator med win XP

har jag inte haft ett problem, inga virus, ingen spam, ingenting....

Har jag haft en jävla tur eller? Eller är det en bra dator bara? Det är en IBM T41p laptop.

Visserligen sköter jag den som ett litet barn, fixar registret, och allmänt underhåll ofta...

Nej, jag har inte heller problem med virus osv.

Men om systemhårddisken på din laptop hade fått jobbat och slitit lika hårt som min gjorde, så hade den förmodligen rökt också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Linus, har du följt den guiden http://www.zapwizard.com/Guides/Partitioning/ ?

Skulle vara intressant att höra hur det fungerar. Det låter ju vettigt att inte behöva installera om alla program och ev. stora samplebibliotek.

Ja och nej. Jag har inspirerats mycket av guiden, men inte följt den. Det finns en gräns på max. 4 partitioner på en fysisk disk, och jag ville helst ha fler. Så då sprack en del av min plan, och jag valde tre partitioner vilket är tillräckligt. 5 GB för Windows-mappen, 5 GB för swapfil, Documents & Settings och Temp samt en 110 GB bautapartition för resten. (Program, Mina dokument osv.)

Jag har experimenterat med prestanda rätt friskt och kommit underfund med att jag får fragmenterade filer ganska fort även med uppartitionering. Så jag ska nu slipstreama en Windows-skiva med nya inställningar, formatera om och installera med tre helt andra partitioner.

Partition(0) kommer först på HD:n och den är snabbast, så det blir min 5 GB swap-partition som hamnar där. På partition(1) blir det 30 GB systemdisk, med Windows och Program i samma partition. isst, den kommer att behöva mycket underhåll och defragmentering var tredje natt.

Den tredje partitionen blir fildisk med Mina dokument etc. En del av utrymmet används också till backup av systempartitionen.

Vad gäller stora samplingsbiblioteket ligger det på min nya 300 GB audiodisk och lär stanna där!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Linus, har du följt den guiden http://www.zapwizard.com/Guides/Partitioning/ ?

Skulle vara intressant att höra hur det fungerar. Det låter ju vettigt att inte behöva installera om alla program och ev. stora samplebibliotek.

Ja och nej. Jag har inspirerats mycket av guiden, men inte följt den. Det finns en gräns på max. 4 partitioner på en fysisk disk, och jag ville helst ha fler. Så då sprack en del av min plan, och jag valde tre partitioner vilket är tillräckligt. 5 GB för Windows-mappen, 5 GB för swapfil, Documents & Settings och Temp samt en 110 GB bautapartition för resten. (Program, Mina dokument osv.)

Jag har experimenterat med prestanda rätt friskt och kommit underfund med att jag får fragmenterade filer ganska fort även med uppartitionering. Så jag ska nu slipstreama en Windows-skiva med nya inställningar, formatera om och installera med tre helt andra partitioner.

Partition(0) kommer först på HD:n och den är snabbast, så det blir min 5 GB swap-partition som hamnar där. På partition(1) blir det 30 GB systemdisk, med Windows och Program i samma partition. isst, den kommer att behöva mycket underhåll och defragmentering var tredje natt.

Den tredje partitionen blir fildisk med Mina dokument etc. En del av utrymmet används också till backup av systempartitionen.

Vad gäller stora samplingsbiblioteket ligger det på min nya 300 GB audiodisk och lär stanna där!

Ok, men visst går det att ha fler än 4 partitioner på en disk. Jag har 5 just nu, 1 primär och 4 logiska partitioner. Har haft ännu fler på en disk med både linux och windows.

Skulle vara intressant att senare få höra från dig hur det fungerar med ditt nya upplägg. Det låter ju vettigt att ha swap som du säger med tanke på hur swapbenäget windows är. Med system och program på partition(1) menar du då även alla ljudprogram som har stora samplebibliotek. Lägger du då programdelen på partition(1) och biblioteksdelen på audiodisken? Kan alla program hantera det bra?

Var är det smartast att ha den audio man använder dvs spelar in och upp under förutsättningen att man inte har en helt egen disk till det?

Defragmentera ja! Vad är bäst där med tanke på musik och prestanda - spelar det någon roll vad för program som utför arbetet samt eventuellt hur det utförs?

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER "

linus du är inte ensam jag fick samma problem förra veckan bara och formatera tänkte jag dock är jag smart som har 3 hårdiskar 😉 hihi så musik disken är oskadd. snart kommer det en bärbar disk på 200 gig mina vänner 🙂 hihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar bli min nya guide: http://www.zapwizard.com/Guides/Partitioning/ 🙂

Den där är ju helt galen. Att partionera upp halva alfabetet med små fjuttgiggspartitioner kommer bara att resultera i att du inte får plats med det du vill där du vill. Och det är far worse än att behöva defragmentera med ojämna mellanrum.

Däremot kan det vara idé att dela upp system och audio på två olika diskar för bättre prestanda. Men då pratar vi fysiska diskar, inte logiska partitioner.

Eller du kör DOS fortfarande? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

-- IDE Primary Master -- Seagate Barracuda 7200.7 120 GB

C: 30 GB (partition 1) Systemdisk med Windows och program

D: 5 GB (partition 0, så den ligger egentligen placerad innan C:) Swapfil, Documents & Setting och Temp

E: 85 GB (partition 2) Fildisk med Mina dokument och backup av systempartition.

-- SATA 1 -- Seagate Barracuda 7200.7 200 GB

F: Fildisk med radioreportage, arkiverat material, webbsidor, grafik m.m.

-- SATA 2 -- Seagate Barracuda 7200.8 300 GB

G: Audiodisk med samplingar och instrument, låtprojekt, videoredigering m.m.

-- USB/Firewire-HD -- Gammal IBM-disk Deskstar(?) 60 GB IDE + externt hårddiskkabinett

H: Används för att plocka med mig stora sessioner från Mac-världen.

-- USB -- USB-minne 256 MB

I: Dokument m.m.

-- USB -- Sony Hi-MD

J: No further comments.

-- Nätverksenhet -- Hårddisk på dator 2

K: För att lätt skicka filer mellan datorerna 😉

-- IDE Primary Slave -- Sony DRU-510A DVD±R 4x

L: 🙁

-- Virtuell CD -- Daemon Tools

M: För att mounta imagefiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...