Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ett fruktansvärt kreativitetshämmande problem som mitt PT utsätter mig för var och varannan inspelning...

Jag trycker record, och allt låser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder något eller liknande.. Är det någon som kan tänkas veta vad i helvete som försigår? Jag är sååå lack nu.. har en go låt på G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn måste ta 20 sek fullständing inaktivitet var gång.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. Då stoppar den även efteråt... ) Men detta händer endast då och då... så är inget kroniskt som att en preroll är på eller så.. nej.. är någon fysiskt FEL!!!

Någon?

Annons
Postat
ett fruktansvärt kreativitetshämmande problem som mitt PT utsätter mig för var och varannan inspelning...

Jag trycker record, och allt låser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder något eller liknande.. Är det någon som kan tänkas veta vad i helvete som försigår? Jag är sååå lack nu.. har en go låt på G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn måste ta 20 sek fullständing inaktivitet var gång.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. Då stoppar den även efteråt... ) Men detta händer endast då och då... så är inget kroniskt som att en preroll är på eller så.. nej.. är någon fysiskt FEL!!!

Någon?

måhända en dum fråga, pratar vi MIDI eller Audio 🙂

Postat

Du har inte lyckats komma åt pre roll och satt den på x antal takter?

Kanske dum fråga men men... 😆

Postat

Aaah, det är en intelligent funktion i Protools. När den känner på sig att tagningen inte kommer att bli bra så stoppar den upp i 20 sekunder så att musikanten/inspelaren skall hinna tänka om.

Postat

Jag åkte på liknande problem (fast i Logic) när jag ställde in att data skulle skrivas direkt till hårddisken utan att "buffra" innan. Men då hände exakt som för dig....att det tog en jävla tid innan allt drog igång. När jag sedan skulle ändra tillbaka så kvarstod problemet med att allt hängde sig när man tryckte på rec....ju fler spår jag "recade" detso längre tid tog det innan det kom igång.

Provade att installera om Logic men inte f-n funkade det ändå. Testade allting utan framgång. Tillslut installerade jag om windows och då var allt frid och fröjd igen.

Postat

Är det inte så att man ska ställa ned "låtlängden" från oändlig till ca 10 min el nåt? Så att inte PT behöver förbereda hela hårddisken för en inspelning.

Kan inte minnas exakt och sitter inte vid PT nu, men något sånt var det som tog bort det problemet för mig....

Postat
Är det inte så att man ska ställa ned "låtlängden" från oändlig till ca 10 min el nåt? Så att inte PT behöver förbereda hela hårddisken för en inspelning.

Har jag aldrig hört talas om. Jag undrar om det inte är fysiska skador på disken eller väldigt väldigt fragmenterat eller nåt som är boven. Just eftersom det bara sker ibland.

Postat
Aaah, det är en intelligent funktion i Protools. När den känner på sig att tagningen inte kommer att bli bra så stoppar den upp i 20 sekunder så att musikanten/inspelaren skall hinna tänka om.

😉 !

Sorry, har ingen aning själv.. 😱

Postat

Har jag aldrig hört talas om. Jag undrar om det inte är fysiska skador på disken eller väldigt väldigt fragmenterat eller nåt som är boven. Just eftersom det bara sker ibland.

ja, 20 sek är såklart alldeles för långt tid för att bara vara det, men det hjälper betydligt att sätta ned låtlängden. Prova!

Postat

Nej nej.. den funktionen finns endast då man använder POD.. och det är en kombination av att datorn känner av att denna inspelning inte är "paw recktegt".. utan någon form av plastinspelning.. samt att snubben med gitarren är ett gubbslem...

Postat

Någon?

måhända en dum fråga, pratar vi MIDI eller Audio 😉

Det är Audioinspelningar...

problemet är ju som sagt tidigare att detta inte är något kroniskt.. Det blir värre av och till, vilket försvårar felsökningen en massa..

Windows är rätt nyominstallerat, men kan testa med de tips som getts..

Pre-rollen är alltså inte problemet.. ALLT läser sig.. det står "svarar inte" och program-ramen blir vit och "död"... sen återkommer medvetandet efter ca 20 sek.. det verkar som om processorn belastas till 100% men det är inget jag har kollat...

Postat

Men jag har inte problem med något annat i datorn.. så det verkar orimligt.. och är ju svårt att hävda att man vill byta en disk eftersom PT inte verkar vilja spela in förrän efter 20 sek.. 😉😱 <--- så hade de nog sett ut!

Postat (redigerat)

Någon?

måhända en dum fråga, pratar vi MIDI eller Audio 😉

Det är Audioinspelningar...

problemet är ju som sagt tidigare att detta inte är något kroniskt.. Det blir värre av och till, vilket försvårar felsökningen en massa..

Windows är rätt nyominstallerat, men kan testa med de tips som getts..

Pre-rollen är alltså inte problemet.. ALLT läser sig.. det står "svarar inte" och program-ramen blir vit och "död"... sen återkommer medvetandet efter ca 20 sek.. det verkar som om processorn belastas till 100% men det är inget jag har kollat...

Då antar jag att inräkning för midi inte spökar... ibland kan prerollen på en eller två takter få det att se ut som om system har hängt sig när det egentligen är så att den räknar ner för inspelning...

Är det någon skillnad om du drar ner "open ended recording" till någon minut? Mest för att avgöra om det är problem med allokering av ledigt utrymme..

Redigerat av aolsson
Postat
Är det någon skillnad om du drar ner "open ended recording" till någon minut? Mest för att avgöra om det är problem med allokering av ledigt utrymme..

Ahh...det var typ det jag försökte säga, fast med mycket klumpigare formulering.... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.