Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

AnvĂ€nder mig idag av amplitube och Ă€r kalas nöjd med det, kör guran rĂ€tt i min Yamaha Mg 12 mixer. Men skulle jag fĂ„ Ă€nnu bĂ€ttre ljud om jag kör med en DI-box ocksĂ„? Är nöjd med ljudet idag men kan det bli bĂ€ttre sĂ„ vill man sjĂ€lvklart det.

EDIT: LÀgger med en lÀnk hur mitt gitarr ljud lÄter nu.

LĂ„t

Redigerat av Mutz
Annons
Postat (redigerat)

Med en bra aktiv di-box fÄr du en renare signal som inte dras ner av impedansmissanpassningen mellan gitarren och mixern. Man brukar tappa lite diskant och signalen lÄter lite "klen" om man kör en elgitarr eller bas rakt in i en mixer eller ett ljudkort.

Kommer du att mÀrka nÄn skillnad? Ingen aning. Jag tycker du ska kosta pÄ en bra di-box om det ska vara nÄn idé överhuvudtaget. Jag har en Behringer DI20 som Àr det sÀmsta skit jag nÄnsin anvÀnt (och jag gillar behringer i vanliga fall). Min gitarr lÄter 1000 ggr bÀttre rakt in i mixern jÀmfört med den boxen.

Nu anvÀnder jag mig av min Bass V-AMP Pro Àven som di-box. Alla stÀrkare/effekter avstÀngda, och ut via digitalutgÄngen in i ljudkortet. Rent och snyggt.

DI-box kan jag inte tipsa om nĂ„gon, men Claes kommer inom nĂ„gra timmar att göra det, var sĂ„ sĂ€ker. 🙂

Redigerat av Fredrikgroth
Postat
  Fredrikgroth sa:
DI-box kan jag inte tipsa om nĂ„gon, men Claes kommer inom nĂ„gra timmar att göra det, var sĂ„ sĂ€ker. 😉

Ja jag vÀntar med spÀnning pÄ Claes han brukar va sugen pÄ detta med DI-box :-)

Postat

Med en DI-box kan du bl.a. spela in en helt ren gitarr- eller bassignal pÄ en kanal samtidigt som du spelar genom en förstÀrkare. (DI-boxen fixar rÀtt impedans in pÄ mic-ingÄngen). Den signalen kan du sedan i efterhand skicka till olika gitarrstÀrkare eller vad du nu vill och prova olika ljud med. Ganska skoj faktiskt! Du kopplar alltsÄ en utgÄng pÄ ljudkortet till ingÄngen pÄ en marshallstack t.ex.

Postat
  teddawid sa:
Med en DI-box kan du bl.a. spela in en helt ren gitarr- eller bassignal pÄ en kanal samtidigt som du spelar genom en förstÀrkare. (DI-boxen fixar rÀtt impedans in pÄ mic-ingÄngen). Den signalen kan du sedan i efterhand skicka till olika gitarrstÀrkare eller vad du nu vill och prova olika ljud med. Ganska skoj faktiskt! Du kopplar alltsÄ en utgÄng pÄ ljudkortet till ingÄngen pÄ en marshallstack t.ex.

Jag har ju dock en riktig Line ingÄng pÄ mixern som jag anvÀnder idag... Men Àr det rÀtt impedans pÄ den?

Postat
  illern sa:
Funkar det inte med MP Tubeampen emellan dÄ?

Har inte prövat att ta med den ocksĂ„... Tycker ju att det funkar bra idag men kanske att det kan funka Ă€nnu bĂ€ttre med en DI-box. Eller om det bli samma sak att lĂ€gga min tube mp emellan.? HAr inte sĂ„ bra kolla pĂ„ just detta med signalers impedanser osv... 😉

Postat
  Mutz sa:
  Fredrikgroth sa:

DI-box kan jag inte tipsa om nĂ„gon, men Claes kommer inom nĂ„gra timmar att göra det, var sĂ„ sĂ€ker. 😉

😆

Ok - here we go: Denna ska du ha om du inte har nÄgon högohmig instrumentingÄng. Den kopplas in pÄ micpreampen och drivs av fantommatningen.

1125:- kostar den, sĂ„ det Ă€r lite mer Ă€n den dĂ€r Behringermodellen, men med tanke pĂ„ hur kinkig Roger (Line Audio) brukar vara med ljudkvaliteten, sĂ„ Ă€r den antagligen bland det bĂ€sta man kan fĂ„ för rimliga pengar... 🙂

Postat
  Claes sa:
  Mutz sa:
  Fredrikgroth sa:

😆

Ok - here we go: Denna ska du ha om du inte har nÄgon högohmig instrumentingÄng. Den kopplas in pÄ micpreampen och drivs av fantommatningen.

1125:- kostar den, sĂ„ det Ă€r lite mer Ă€n den dĂ€r Behringermodellen, men med tanke pĂ„ hur kinkig Roger (Line Audio) brukar vara med ljudkvaliteten, sĂ„ Ă€r den antagligen bland det bĂ€sta man kan fĂ„ för rimliga pengar... 🙂

Tackar!!

Men hur vet jag om jag har en högohmig line ingÄng eller inte? Och kommer jag höra en skillnad som Àr vÀrd dom dÀr 1125kronorna?

Postat (redigerat)

Man fÄr en kÀnsla av att tubeampen vore bÀttre faktiskt eftersom mixeringÄngar i min erfarenhet brukar lÄta ganska trist om man drar in en gitarr direkt till dom. Tunt och diskantfattigt som sagt. Annars hÄller jag med andra om att en DI-box nog vore vÀrt att testa. Ett alternativ Àr en rördriven DI-box ocksÄ ifall du tillhör skolan som gillar lite analog distorsion(orkar inte kalla det vÀrme lÀngre alltsÄ)

[edit] Högohmiga ingÄngar pÄ ett mixerbord Àr inte standard sÄ vitt jag vet. Har du det stÄr det sÀkert i manualen nÄnstans eller till och med pÄ sjÀlva ingÄngen. Vad har du för mixer förresten? AngÄende LineAudio-burken tror jag nog att den lÄter bra som det brukar göra men ditt enda sÀtt att veta sÀkert Àr att koppla in den och lyssna. Endast du kan avgöra vilket ljud du Àr ute efter.

Redigerat av Murdock
Postat

Jag skulle vilja kidnappa trĂ„den lite eftersom det finns kunniga mĂ€nniskor hĂ€r.. hur Ă€r det med aktiva mickar, typ EMG81? Dessa har en impedans pĂ„ 10Kohm, Ă€r det lĂ„gt nog för att kunna köra in i en vanlig linjeingĂ„ng? Slogs av den tanken hĂ€romdagen... att det iallafall Ă€r vĂ€rt att stĂ€lla frĂ„gan. 😆

Postat (redigerat)
  Mutz sa:
  Claes sa:
  Mutz sa:
  Fredrikgroth sa:

DI-box kan jag inte tipsa om nĂ„gon, men Claes kommer inom nĂ„gra timmar att göra det, var sĂ„ sĂ€ker. 🙂

😉

Tackar!!

Men hur vet jag om jag har en högohmig line ingÄng eller inte? Och kommer jag höra en skillnad som Àr vÀrd dom dÀr 1125kronorna?

Om du i dag kör med en vanlig line-ingÄng, sÄ Àr jag ganska sÀker pÄ att det blir en ordentlig skillnad. LineingÄngen har betydligt lÀgre impedans och belastar dÀrför gitarrmicarna och ger dig ett tunnare ljud...

ADIB har en frekvensgĂ„ng pĂ„ imponerande 20-100000Hz +-0.5dB med en 2 kohm last - sĂ„ du kommer att fĂ„ precis det ljud som din gitarr lĂ€mnar ut. 🙂

Bilden pĂ„ min site Ă€r förresten lite fel. Den har bytt skepnad och Ă€r numera i en svart aluminiumlĂ„da, i stĂ€llet för den grĂ„ plastboxen som Ă€r den föregĂ„ende modellen... Samma data, men frĂ€schare design, alltsĂ„... 😉

Ja, ja - jag SKA lĂ€gga upp bild pĂ„ den nya modellen... 😆

Jag har sĂ„lt sĂ„dana till ett antal kunder vid det hĂ€r laget - och alla hittills har varit nöjda. Det trĂ„kiga Ă€r att det brukar vara lĂ„ng leveranstid pĂ„ dem - men för stunden har jag faktiskt en pĂ„ lager, sĂ„ det gĂ„r kvickt att fĂ„ fram denna gĂ„ng... 😉 Vidare diskussion angĂ„ende eventuellt köp kan vi ta via mail - det Ă€r ju lite onödigt att dra sĂ„dant i forumet...

EDIT: Fixat nya bilder och lagt till lite mer tekniska data... 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Tackar gubbs nu Àr jag nÀstan helt med pÄ noterna.

Kollade lite i manualen dĂ€r stĂ„r det att det Ă€r 10K ohm Input Impedance pĂ„ line ingĂ„ngarna, sĂ„ stĂ„r det ocksĂ„ Appropriate Impedance 600 ohm line... Är en Yamah Mg 12 mixer förövrigt.

Det lutar Ät att införskaffa en DI-box. Lite sugen pÄ den du har Claes, dock kostade ju den en slant. Du har inga andra förslag i lite lÀgre prisklasser?

Postat

Det finns ju denna ocksÄ.

Vet dock inte hur den lÄter, men du fÄr ju bÄde DI box samt pre-amp till ett bra pris.

NĂ„gon som testat denna?

Postat
  Mutz sa:
Tackar gubbs nu Àr jag nÀstan helt med pÄ noterna.

Kollade lite i manualen dĂ€r stĂ„r det att det Ă€r 10K ohm Input Impedance pĂ„ line ingĂ„ngarna, sĂ„ stĂ„r det ocksĂ„ Appropriate Impedance 600 ohm line... Är en Yamah Mg 12 mixer förövrigt.

Det lutar Ät att införskaffa en DI-box. Lite sugen pÄ den du har Claes, dock kostade ju den en slant. Du har inga andra förslag i lite lÀgre prisklasser?

Det finns ju nĂ„gon variant frĂ„n Behringer (som jag inte sĂ€ljer), men jag sĂ„g i nĂ„gon annan trĂ„d att det finns lite blandade meningar om den... Annars finns det ocksĂ„ vissa preamps som har en högohmig instrumentingĂ„ng - exempelvis Studio Projects VTB-1 och Summit 2BA-221 - men det blir ju inte billigare... 🙁

Postat
  Claes sa:
  Mutz sa:
Tackar gubbs nu Ă€r jag nĂ€stan helt med pĂ„ noterna. 

Det finns ju nĂ„gon variant frĂ„n Behringer (som jag inte sĂ€ljer), men jag sĂ„g i nĂ„gon annan trĂ„d att det finns lite blandade meningar om den... Annars finns det ocksĂ„ vissa preamps som har en högohmig instrumentingĂ„ng - exempelvis Studio Projects VTB-1 och Summit 2BA-221 - men det blir ju inte billigare... 🙂

Nej den dÀr behringer varianten vÀrkar inte va nÄgon höjdare. NÀmen det blir vÀll att satsa pÄ en sÄdan som du har, nÀr man fÄr en slant tillövers.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.