Jump to content
Annons

copyright frågor?


djay_maxwell (oregistrerad)

Recommended Posts

djay_maxwell (oregistrerad)

hej nu är det så att jag har köpt en samplings skiva med en massa ljud.

men då kommer vi till frågorna om license och en massa annat.

på skivomslaget står det följande:

theese samples are royalty free and by puchasing this set you obtain the license to use any of these samples within your musical compositions; they must not however be used in isolation as part of a commercial project.

och då undrar jag vad menar de med detta?

att jag får använda det så länge jag inte tjänar pengar på det? men varför då köpa en skiva för 1000 kr och inte ens få använda det till att tjäna pengar på det?

låter inte bra det där.

samples skivor som säljs på marknaden är ju tillför att man ska göra precis som man vill med dem. inte sant? om jag använder det i en mix som jag sedan spelar på en klubb eller radio är ju min ensak? så länge jag köpt skivan?

snälla hjälp mig att förstå de här konstiga reglerna som finns!

mvh jean

Redigerat av djay_maxwell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
min fråga är får jag använda det i kommerciellt bruk?

Japp, du får använda samplingarna i dina låtar bäst du vill 😄 Allt står ju där! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

tack marcus för hjälpen...

vad menade dom med:

"they must not however be used in isolation as part of a commercial project" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

theese samples are royalty free and by puchasing this set you obtain the license to use any of these samples within your musical compositions; they must not however be used in isolation as part of a commercial project.

Du får använda samplingarna i kommersiella projekt, men inte "isolerade" i en mix, dvs. inte användas som enskilda samplingar. Du kan t.ex. inte göra en låt som är 10 olika bastrummor (från samplingsskivan) på raken, döpa låten till "10 små bastrummor", pressa på en skiva och sälja.

Isåfall kan ju Sven Samplare öppna din låt i sin audioeditor och stjäla t.ex. den där bastrumman i "nästan" samma skick som den ursprungligen fanns på samplingsskivan du köpte.

att jag får använda det så länge jag inte tjänar pengar på det? men varför då köpa en skiva för 1000 kr och inte ens få använda det till att tjäna pengar på det?

Säg att skriver en låt med t.ex. pads och gitarr och använder trummor från samplingsskivan för att kompa, så är ljuden från samplingsskivan i en mix med andra instrument. Då kan du använda ljuden till kommersiella projekt - och tjäna pengar på låten du har skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

djay_maxwell (oregistrerad)

ok vad snällt linus att du förklarade den saken. nu har jag fått svar på alla frågor.

tack så hjärtligt mycket.

/mvh Jean Maxwell

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...