Plus o Minus Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 man kan inte låta bli att fråga vilken mp3 spelare du använder i dagar som detta då olsberg så fint dikuterar olika filformat i tidningen studio. mp3 spelare kanske är fel utryck med tanke på alla typer av filformat som existerar idag ... audio spelare kanske passar bättre ? 😏 anyway's, ... vilken mjukvaru-spelare använder du ? själv använder jag foobar2000 men kan även rekomendera jetaudio för er som vill ha lite mer visuell upplevelse 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
speed-focus Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Winamp & XMPlay Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 winamp... men sedan ja köpte mitt audiophile har ja börjat märka en viss kvalitetsförsämring i winamp... finns det en bättre spelare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 finns det en bättre spelare? denna 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 berätta mer... 😄 orkar inte klicka på länken... den kanske inte e work-safe 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Musiker Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Musicmatch Jukebox, fantastisk spelare som även kodar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 men va ja vill ha e: bäst ljudkvalitet drar lite system-res. lätt interface hyffsade funktioner ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 för att göra det enkelt 😏 foobar2000 v0.8.1 - specialIncludes nearly all official components and selected 3rd party components Supported input formats: MPEG-4 AAC MP3 MP2 Musepack Ogg Vorbis WAV AIFF VOC AU SND CDDA FLAC Monkey's Audio WavPack Speex Mod SPC TFMX Shorten OptimFROG LPAC WMA AC3 PSF NSF SID XA Matroska Included outputs: waveOut DirectSound DirectSound v2.0 Kernel Streaming Included general components: Console HTTP reader ReplayGain scanner Diskwriter Album list Masstagger Archive reader Extended search Binary comparator ABX comparator Audio CD writer ID3v2 tag support MPEG-4 Utilities APL support freedb masstagger Shuffle control History Playlist Generator Included DSP components: Standard DSP array Convolver Crossfeed Dynamics compressor SoundTouch Crossfader Skip silence Gap killer Pause between tracks Included diskwriter output components: Vorbis encoder Included visualization components: Simple spectrum VU meter systemkrav os: Windows 9X version - runs on Windows 95, Windows 98, Windows ME Windows NT version - runs on Windows NT 4.0, Windows 2000 and Windows XP note: You can run Windows 9x version on a Windows NT based OS, but unicode-related features will not function properly note: Very old versions of Windows 95 or NT 4.0 may need msvcrt.dll to be additionally installed cpu: 200 MHz, AMD K5 or Pentium or equivalent (500MHz Athlon or Pentium III recommended) ram: 32 MB display: 800x600 resolution Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 men va ja vill ha e:bäst ljudkvalitet drar lite system-res. lätt interface hyffsade funktioner ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande isf ska du plocka foobar2000. kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000. men jag kan mycket väl ha fel när det gäller den saken, ... vet dock att foobar2000 motsvarar dina krav 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande Har spelaren så mycket med ljudkvaliten att göra? Det beror väl mest på hårdvara och - inte minst - filformat. Kör själv på gamla WinAmp 2.91 (med en OGG-plugin). Utmärkt resurssnål och ljudet kan i alla fall inte jag klaga på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 vet inte varför.. men jag har märkt skillnad på olika spelare.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande Har spelaren så mycket med ljudkvaliten att göra? Det beror väl mest på hårdvara och - inte minst - filformat. med din komentar som underlag så skulle man kunna säga att carl_b har ett dårligt ljudkort ? självklart har alla produkter olika kvalitet's bemärkningar utifrån grundkod och eventuella modifieringar. titta/lyssna bara på differansen mellan en sequencer som sx2 versus fl studio ... det räcker t.o.m att jämföra fl studio med reason, och skillnaden är hörbar. nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig 😄 håller därimot med om att filformatet har en hel del att säga om den totala ljudbilden, om man nu kan säga att en eventuell mp3:a kan ha en ljudbild 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Körde WinAmp tidigare, men fr.o.m Windows Media Player ver 9.x har jag gått över till den. Visst, visst.. jag vet, det är inte alls sådär våga-vara-nörd-och-vägra-microsoft-patriotiskt som många tycker man ska vara... men med 5-siffrigt antal mp3-filer värdesätter jag Media Playerns funktioner för att kategorisera musiken - överlägset WinAmp (iaf dåvarande version). Att rippa över och kategorisera egna CDs var oxå hur smutt som helst. Samt lite andra funktioner, och för att inte nämna den tajta integrationen med Windows f.ö. som endast Microsoft lyckas med (av mer eller mindre etiska skäl 🙂). Nackdelen är dock att jag inte hittat någon OGG plug-in samt att fanskapet hela tiden ska ut o prata på Internet. Går dock att blocka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig Nu anger jag inte hårdvaran som "ensam bov i dramat". Jag nämner i samma mening filformatet och med det menar jag givetvis även olika komprimeringsgrader etc. Kanske skulle ha varit tydligare där. Och om du är orolig för att jag skulle såga Carl_B:s hårdvara så kan jag lugna dig med att det inte var min avsikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000. Det stämmer helt. Peter Pawlowski var tidigare en av Winamps tungviktare när det glällde att ta fram pluggar för ljudformat. Det var till exempel han som såg till att Winamp tidigt hade inbyggt stöd för Vorbis. Men han tröttnade, hoppade av och började koda sin egen minimalistiska spelare, utan lull-lull, med fokus på kvalitet och resultatet är just foobar2000. Det bör ju i sammanhanget sägas att vilken avkodare man använder för mp3 är av klart överskattad betydelse. Det finns såvitt jag har hittat inga tillförlitliga blindtester som visar att exempelvis MAD-avkodaren skulle vara bättre än något annat. För avkodningen gäller mp3-standarden - men det finns undantag! Vissa mp3-filer kan "klippa" vid starka ljud, och här kan Foobar avkoda internt till 32 bitar för att förhindra denna eventuella bieffekt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 vet inte varför.. men jag har märkt skillnad på olika spelare.. Med största sannolikhet handlar det i dessa fall om att ljudet efter avkodningen behandlas på något sätt, exempelvis att det ligger en mjukvaru-EQ eller effekt efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig Nu anger jag inte hårdvaran som "ensam bov i dramat". Jag nämner i samma mening filformatet och med det menar jag givetvis även olika komprimeringsgrader etc. Kanske skulle ha varit tydligare där. Och om du är orolig för att jag skulle såga Carl_B:s hårdvara så kan jag lugna dig med att det inte var min avsikt. >>> håller därimot med om att filformatet har en hel del att säga om den totala ljudbilden, om man nu kan säga att en eventuell mp3:a kan ha en ljudbild 🙂<<< Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Kvaliten hos avkodare som vi pratar om när det gäller Foobar, är alltså endast aktuell vid destruktivt kodade format som aac, wma, vorbis, mp3 osv. Ice-destruktiva format som wav, flac, shn och ape berörs inte alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 21 april 2004 Trådstartare Dela Postat 21 april 2004 kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000. Det stämmer helt. Peter Pawlowski var tidigare en av Winamps tungviktare när det gällde att ta fram pluggar för ljudformat. tack för verifieringen herr olsberg 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 okay tack... då vet ja lite mer... ska prova foobar2k sen efter jobbet då... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Vad är det för fel på Windows MediaPlayer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Vad är det för fel på Windows MediaPlayer? segt drar mycke sys-res. ingen sökfunktion klarar inte ogg tycker microsoft borde vara kapabla till att göra en mini-variant... liknande winamp med bättre stöd o mindre krävande istället för alla meningslösa funktioner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 (redigerat) Vad är det för fel på Windows MediaPlayer? segt drar mycke sys-res. ingen sökfunktion klarar inte ogg tycker microsoft borde vara kapabla till att göra en mini-variant... liknande winamp med bättre stöd o mindre krävande istället för alla meningslösa funktioner. segt - ja (med långsam dator) drar mycket res - usch ja ingen sökfunktion - fel klarar inte ogg - ja detta är den största nackdelen tycker jag meningslösa funktioner - individuellt, jag har gått över till media playern just pga funktioner som inga andra verkar erbjuda (vad jag sett) Redigerat 21 april 2004 av hackeman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 segt - ja (med långsam dator) vet inte riktigt vad dina benämningar är för en långsam dator... men mina 2600 miljoner svängninar... PER SEKUND! borde räcka utan att slakna... 🙂😄 e nog snarare med musikprogrammet o dc++ igång som den e seg... vilket iofs winamp också e... äh.. fan.. till o me notepad e segt då... för väl sluta använda så mycke effekter eller stänga ner den skiten... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Ja dc++ är en killler - men sen ska ju syndaren straffas oxå! 🙂 Gjorde precis en rek på nätet och uppenbarligen ska Ogg vorbis även stödja Windows Media Player nu, åtminstone enligt bl.a dessa sidor: http://tobias.everwicked.com/oggds.htm http://www.updatexp.com/codec-for-windows-...a-player-9.html Kan dock inte ladda ner skrället för Ogg Vorbis hemsida på http://www.vorbis.com/ har typ "nollats"... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Ja dc++ är en killler - men sen ska ju syndaren straffas oxå! 😕 Gjorde precis en rek på nätet och uppenbarligen ska Ogg vorbis även stödja Windows Media Player nu, åtminstone enligt bl.a dessa sidor: http://tobias.everwicked.com/oggds.htm http://www.updatexp.com/codec-for-windows-...a-player-9.html Kan dock inte ladda ner skrället för Ogg Vorbis hemsida på http://www.vorbis.com/ har typ "nollats"... 😄 hehe jaa... hade de inte dratt några system-resurser samt allt haft max nerladdningshastighet hade jag nog fått dåligt samvete... så ja e glad att de e _lite_ 🙂 buggit... okay... trodde inte ogg funka... men då har ja lärt mej nåt nytt... lär iofs va ett riktigt hemma-snickeri 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
patrik Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Det finns bara en spelare för mig... Winamp 2.91 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morta Postat 21 april 2004 Dela Postat 21 april 2004 Winamp av vissa enkla anledningar. Flyter hur bra som helst på min burk. Då jag sysslar med cubase rullar inget annat än cubase på min burk så jag har dlrig behövt upplevt att det drar ner systemresurser. Lättanvänd inbygd eq, snygga nerladdbara skins. Lättanvänd med numpaden. Lättredigerad spellista. DVS jag faller för en spelare med onödigt lullull. Jag är dock en sån som använder klassisk look i xp och har max 4 ikoner på skrivbordet. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 22 april 2004 Dela Postat 22 april 2004 Winamp av vissa enkla anledningar. Flyter hur bra som helst på min burk. Då jag sysslar med cubase rullar inget annat än cubase på min burk så jag har dlrig behövt upplevt att det drar ner systemresurser. Lättanvänd inbygd eq, snygga nerladdbara skins. Lättanvänd med numpaden. Lättredigerad spellista. DVS jag faller för en spelare med onödigt lullull. Jag är dock en sån som använder klassisk look i xp och har max 4 ikoner på skrivbordet. 😱 då är vi väldigt lika morta... fast förra veckan var hela skrivbordet täckt med filer... flyttar dock alla till en mapp varje månad ungefär... sen så såg ja att mappen är 2gb... borde nog rensa de... 😱 angående eqn hade man väl önskat att den var lite mer transparant istället för att verkligen skära bort allting som man säger... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 23 april 2004 Trådstartare Dela Postat 23 april 2004 varför inkludera en eq i winamp om det nu är som carl b säger, att den inte är fullt så transparant som den kanske borde vara 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.