Omni Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Hej på er! Jag är nyfiken på varför folk går över till Pro Tools LE. (alltså - jag ska nog skaffa programmet - inte spydigt menat) Vore intressant att läsa åsikter från de som jobbat i ett program/plattform men valt att byta till PT och varför? På PC eller Mac? - Ser helst inget PC/Mac-krig utan vill bara se hur många som kör med vad. Om ni orkar får ni gärna även lista upp de nackdelar ni tycker stör mest i PT-LE. Tackar, tackar! 🙂 Redigerat 24 oktober 2005 av Omni
Pusa Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Hej på er! Jag är nyfiken på varför folk går över till Pro Tools LE. (alltså - jag ska nog skaffa programmet - inte spydigt menat) Vore intressant att läsa åsikter från de som jobbat i ett program/plattform men valt att byta till PT och varför? På PC eller Mac? - Ser helst inget PC/Mac-krig utan vill bara se hur många som kör med vad. Om ni orkar får ni gärna även lista upp de nackdelar ni tycker stör mest i PT-LE. Tackar, tackar! 🙂 Jag valde PT eftersom jag fick en bra utgångspunkt tillsammans med digi002r.. Eftersom programmet medföljer, så var det lämpligt... Hade nog egentligen föredragit Cubase eftersom jag är inkörd på det programmet.. Och så tycker jag att MIDI-delen fungerar böttre där.. Dessutom finns en uppsjö av gratispluggar i VST format, medan de är färre i RTAS.. Jag saknar många av mina gamla VST-progra, som underlättade och gjorde det möjligt att skapa saker hastigt och lustigt.. Mycket saker blir omständigasre med PT enligt mig (detta komemr jag nog får höra)... Men hur som helst blir det ju billigare i slutändan.. och har du ett såpass bra ljudkort som ju Digi002/Mbox faktiskt är, så kan du ju alltid köpa till en budgetvariant av Cubase senare och använda det oxå... Det är jag nog inne på när jag får pengar över.. Jag har dock mer och mer vant mig vid PT och känner mig mer och mer hemma.. Men just MIDI-delen är en stor grej för mig och den upplever jag som betydligt enklare i Cubase (har använt programmen parallellt i typ ett år nu).. För övrigt kan jag nog tycka att PT är bättre vad gäller stabilitet... men... dock tillåter inte PT fler än 32 audiokanaler samtidigt vilket är i basolut minsta laget vid en full produktion.... (är konstigt att detta inte ändras, mååånga användare väljer bort PT pga av just detta) Så min anledning var delvis "det är ju vad proffsen använder", men oxå mycket en ekonomisk lösning.. digi002r-kortet i sig är ju oxå riktigt riktigt bra.. så det är jag helnöjd med.. Jag valde PC eftersom jag jobbat såpass lite med mac så att önnu en förändring hade nog helt tagit kål på kreativiteten.. Jag tror att det handlar mycket om vad du är inkörd med.. jobbar du mycket med Cubase, så är det vad som är enklast för dig... Man saknar alla småsaker kring programmet, likadant som det nog hade varit om det var omvänt.. då hade man saknat de saker som PT är bäst på... Lista med nackdelar: 1. endast 32 audiokanaler 2. "meddelanden" som berättar att du överbelastar processorn då den endast "peakar" upp under en bråkdels sekund.. (alltså det hade inte vart nödvändigt, men då stannar playbacken... Båda programmen är iaf jäkligt bra.. och du kommer säkert att vara nöjd vad du än väljer.. Lycka till! Redigerat 24 oktober 2005 av Pusa
Emaj7 (oregistrerad) Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 1. endast 32 audiokanaler2. "meddelanden" som berättar att du överbelastar processorn då den endast "peakar" upp under en bråkdels sekund.. (alltså det hade inte vart nödvändigt, men då stannar playbacken... borde man inte kunna fixa dessa meddelande? Jag har aldrig sett nåt annat program som gör nåt liknande. Utöver dessa två punkter är det bra... nu får man ju snart 7:an också. Det kanske är fixat där! 😛
Cliff Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Jag valde det enbart på grund av att jag har spelat in flera skivor med det (som musiker, inte bakom rattarna) och fått se hur det har arbetat och vad det kan ådstakomma. Jag hade sysslat med cubase och Fruity loops innan men när jag bestämde mig för att spela in hemma mer regelbundet var pro tools ett givet val för mig. Jag håller dock med om det som många säger att midihanteringen inte är den bästa, man hoppas ju på att 7:an innehåller en rejäl omarbetning av det för att få det lite enklare. Det är ju inte det att det inte funkar, men det är lite omständigt många gånger. Jag har kört PT på både PC och Mac nu, och föredrar absolut att köra det på mac. Hade många konstiga krascher med pc:n, inte en enda med macen. Att det finns färre gratispluggar, och pluggar i allmänhet till PT är för mig bara en befrielse, jag kan ägna min tid åt att göra musik istället för att leta efter den bästa gratispluggen, jag behöver inte femton olika reverb, jag behöver ett bra som funkar när jag vill använda det. 🙂 Nackdelen är väl då att bra pluggar till PT är rätt dyra. Vill man ändå köra vst-pluggar under PT så finns ju Fxpansion:s vst to rtas converter, har dock inte testat den själv. Redigerat 24 oktober 2005 av Cliff
favino Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Bytte av samma anledning som PUSA. M-box o LE blev det absolut billigaste alternativet när jag skulle överge mitt daterade Cubase. Saknar en del av Cubase funktioner, framför allt midieditorerna. PT sätt att förstora o förminska regionerna (kanalerna) känns omständigt o knöligt. Annars är jag faktiskt kanonnöjd, mycket smidigt att klippa Audio med PT. Kör fortfarande 6.4 o har förstått att mididelen blir bättre i sjuan. För priset på en Mbox o program tycker jag att det inte finns nån konkurrent (inte för mitt behov i alla fall) Däremot hade en riktig handbok gärna fått följa med. Att sitta o rådda i PDF:er när man har brådis e inge kul. Ska skriva ut alla sjuhundra sidor nån dag, NOT! Akademiebokhandeln har bra handböcker för PT som gör att man kommer i gång snabbt om man vill lägga några hundra extra.
trombonisten Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag bytte från ProTools LE. Hade en MBox och ville ha mer kanaler. Avsett för inspelning av akustisk musik på plats i konserlokaler och så. PT LE hade bara 002 att erbjuda. Med andra program kan jag välja själv. Använder MBoxen ibland, mer och mer sällan dock. Har ett M-Audio Transit (billiga grejor) för att köra utgång på s/pdif när det behövs. Och ett Motu 828mkII med ADAT ingång när det behövs fler kanaler. En riktigt viktig orsak till att jag bytte var hur bökigt det var för mig att skapa en CD från ett antal verk inspelade på plats. I PT LE måste man bounca en sats i taget, och det tar lika lång tid som satsen är lång. I det program jag valde, så sätter man bara upp var spåren börjar och 8 minuter senare har jag en färdig CD. Klippningen funkar precis lika bra i mitt program som i PT LE. Filerna är vanliga wave filer, men programmet kan läsa och skriva en hel mängd format. Att sen effekterna som följde med är så bra att jag inte känt behov av att köpa några andra är ju inte fel för plånboken. Totalt sett tycker jag programmet jag valt låter bättre än PT LE, men det kan ju vara saker som hjärnan hittar på. Slutligen, så behövde jag inte köpa programmet, utan jag hyr det för några hundralappar i månaden. Och då ingår uppdateringarna. Programmet jag valde heter Samplitude, se www.samplitude.com Gunnnar
brojd Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag bytte från ProTools LE. Hade en MBox och ville ha mer kanaler. Avsett för inspelning av akustisk musik på plats i konserlokaler och så. PT LE hade bara 002 att erbjuda. Med andra program kan jag välja själv. Använder MBoxen ibland, mer och mer sällan dock. Har ett M-Audio Transit (billiga grejor) för att köra utgång på s/pdif när det behövs. Och ett Motu 828mkII med ADAT ingång när det behövs fler kanaler. En riktigt viktig orsak till att jag bytte var hur bökigt det var för mig att skapa en CD från ett antal verk inspelade på plats. I PT LE måste man bounca en sats i taget, och det tar lika lång tid som satsen är lång. I det program jag valde, så sätter man bara upp var spåren börjar och 8 minuter senare har jag en färdig CD. Klippningen funkar precis lika bra i mitt program som i PT LE. Filerna är vanliga wave filer, men programmet kan läsa och skriva en hel mängd format. Att sen effekterna som följde med är så bra att jag inte känt behov av att köpa några andra är ju inte fel för plånboken. Totalt sett tycker jag programmet jag valt låter bättre än PT LE, men det kan ju vara saker som hjärnan hittar på. Slutligen, så behövde jag inte köpa programmet, utan jag hyr det för några hundralappar i månaden. Och då ingår uppdateringarna. Programmet jag valde heter Samplitude, se www.samplitude.com Gunnnar Har själv gått och varit nyfiken på Samplitude, men det har aldrig blivit något inköp pga. priset.... (schveindürt). Finns alla pluggar och effekter med i demoversionen man kan ladda ned?
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Körde en del Cubase innan, men jag tycker att Pro Tools är mycket bättre. Jag jobbar betydligt fortare och de eventuella skillnaderna som sägs finnas vad gäller midi är isåfall sådant jag inte behövt. Som sagt så finns wrappern som omvandlar vst till rtas och vissa vstpluggar är inte så välprogrammerade så de kan vara en del strul med nån plugg här och där men annars funkar det hur bra som helst.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.