Jump to content
Annons

Ljudet försvinner på överlappande audio?

Recommended Posts

Florian Bartos (oregistrerad)
Postat

Jag har i Cubase SL spelat in ett en kort gitarrslinga som jag kopierat upp och lagt flera gånger efter varandra på en och samma kanal.

Dock "överlappar" looparna varandra och bara den som ligger "överst" hörs.

Hur gör jag för att både slutet på slingan och början på slingan ska höras samtidigt när de "möts"?

Annons
Postat

Humm? Jag har aldrig ens funderat på att göra på något annat sätt. Vilka program har polyfoniska audiospår? Jag vill minnas att åtminstone ProTools fungerar likadant som Cubase.

/Majken

Postat
Humm? Jag har aldrig ens funderat på att göra på något annat sätt. Vilka program har polyfoniska audiospår? Jag vill minnas att åtminstone ProTools fungerar likadant som Cubase.

/Majken

I Cakewalk gick det nämligen alldeles utmärkt att överlappa.

Äsch, om ingen har en lösning på problemet så får jag väl helt enkelt skapa en 3-4 extra ljudkanaler då. Så onödigt bara...

Postat (redigerat)
Äsch, om ingen har en lösning på problemet så får jag väl helt enkelt skapa en 3-4 extra ljudkanaler då. Så onödigt bara...

Öh...varför är det onödigt?? 🙂

Man får ju mkt bättre översikt på överlappande loopar om man använder sig av flera spår.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Om det bara är två ljudfiler som skall överlappa varandra åt gången så räcker det ju med att öppna två spår och lägga filerna "om lott". Men som tidigare skribenter skrivit så är det ju en fördel att dela upp filerna på ett spår var.

Postat (redigerat)

Öh...varför är det onödigt?? 🙂

Man får ju mkt bättre översikt på överlappande om man använder sig av flera spår.

Mvh / djonas

Får man? När alla mina 50 kanaler inte får plats på skärmen samtidigt, tycker jag att översikten blir lidande om man säger så...

Aja, är väl kanske en vanesak. Har arbetat i Cakewalk sedan vargavintern 1834, så det handlar väl om att lära denne jycken att sitta.

EDIT: Jo, Hazzard, visserligen - men tänk om man har många slingor som ska "loopas" då?

Menmen, tack för ingjutandet av mod iaf... ;-)

Redigerat av Florian Bartos
Postat

hmm.....om det går i Cakewalk, hur många audiofiler lirar den samtidigt på ett audiospår då? Kan man ha hur många paralella spår som helst åp ett audiospår, eller är det just två stycken!?!?

Jag förstår kanske smidigheten i detta.....i och för sig......just när man jobbar med loopar som behöver ha decayen kvar....

samtidigt, i min värld: ett audiospår, möjlighet till ett ljud(samtidigt)......två audiospår, två ljud(samtidigt)....det är ju väldigt enkelt faktiskt...

Postat
hmm.....om det går i Cakewalk, hur många audiofiler lirar den samtidigt på ett audiospår då? Kan man ha hur många paralella spår som helst åp ett audiospår, eller är det just två stycken!?!?

Jag förstår kanske smidigheten i detta.....i och för sig......just när man jobbar med loopar som behöver ha decayen kvar....

samtidigt, i min värld: ett audiospår, möjlighet till ett ljud(samtidigt)......två audiospår, två ljud(samtidigt)....det är ju väldigt enkelt faktiskt...

Man kunde ha hur många som helst (tror jag). Tyckte det var jävligt bekvämt om man gjorde en låt som innehöll många likadana loopar (alltså en trumloop, en basloop, en riff-loop, en sångloop osv.)

Ibland är det ju bara några hundradelars sekund som "överskrider" och då känns det så onödigt att behöva skapa nya spår hela tiden.

Postat
Öh...varför är det onödigt?? 😛

Man får ju mkt bättre översikt på överlappande om man använder sig av flera spår.

Mvh / djonas

Får man? När alla mina 50 kanaler inte får plats på skärmen samtidigt, tycker jag att översikten blir lidande om man säger så...

Aja, är väl kanske en vanesak. Har arbetat i Cakewalk sedan vargavintern 1834, så det handlar väl om att lära denne jycken att sitta.

EDIT: Jo, Hazzard, visserligen - men tänk om man har många slingor som ska "loopas" då?

Menmen, tack för ingjutandet av mod iaf... ;-)

Hehe ok men mina erfarenheter kommer ifrån Cubase och inte Cakewalk men skillnaden mellan de två programmen torde inte vara speciellt stor vad gäller audiofiler. 🙂

Om jag skulle ha ett projekt med 50 audiofiler i Cubase skulle först och främst gruppera dem i "foldertracks" för att lättare kunna orientera mig. Finns det inget liknande i Cakewalk?

Mvh / djonas

Postat

Prexis! Folderspår och Gruppspår är lösningen 🙂 - Då ser det ut som ett enda spår men går att fälla ut och är enkelt att böka på med.

/Majken

Postat

Folder tracks måste testas! Spelar ofta in gitarrer med 3-4 mickar. Blir några kanaler i slutänden...

Cubase och Pro Tools kanske är gjorda med analoga mixerbord i tanken?

Postat

OK, här får jag dessvärre bevisa min okunnighet i Cubase; vänner, vad är "folder tracks" och hur gör jag?

Postat
Ibland är det ju bara några hundradelars sekund som "överskrider" och då känns det så onödigt att behöva skapa nya spår hela tiden.

Om det bara handlar om några hundradels sekunder överlappning, skulle jag markera alla events och trycka X (som i crossfade).

Postat (redigerat)
Prexis! Folderspår och Gruppspår är lösningen 😄 - Då ser det ut som ett enda spår men går att fälla ut och är enkelt att böka på med.

/Majken

Nån som vet om det går att "gruppa" gruppspår. Har försökt men efter att ha sparat och öppnat igen funkar det inte. Måste då antingen skicka "förstagrupperna" till stereo out eller ta bort "andragrupp-spåret" och göra ett nytt och därefter gruppa om...om ni fattar vad jag menar.

kanske man kan foldra gruppspåren istället?

Och när jag ändå är igång vad är de väsentliga skillnaderna mellan att "gruppa" eller "foldra"? 😉

EDIT: stavfel

Redigerat av pwayne
Postat

Att gruppera audiospår innebär i praktiken att de får en gemensam egen kanal ut i Cubasemixern, att skapa en folder är bara en funktion för att få bättre överskådlighet.. kan jämföras med vanliga kataloger i ex. windows.

Att skapa en gruppkanal är lika enkelt som att skapa vilka andra spår som helst: Högerklicka någonstans där alla övriga spår ligger och välj Groupchannel från menyn. den dyker sedan upp tillsammans med valbara utgångar i Cubasemixern samt som routingalternativ för nya audiokanaler.

Postat (redigerat)

Ett gruppspår kan skicka signal till efterföljande gruppspår men inte till tidigare.

Med andra ord kan Gruppspår1 skicka signal till Gruppspår2 men däremot kan inte Gruppspår2 skicka till Gruppspår1 eftersom det så skulle kunna bli rundgång.

Kan kanske vara bra att känna till 🙂

/Majken

Redigerat av Majken
Postat (redigerat)
Ett gruppspår kan skicka signal till efterföljande gruppspår men inte till tidigare. [...] eftersom det så skulle kunna bli rundgång.

Det är faktiskt synd att de har begränsat routingen på det viset.

Jag blir lika irriterad varje gång jag, efter att redan ha lagt upp alla trummor på en grupp, kommer på att jag vill gruppera ambiensmickarna före trumgruppen. Gör samma misstag typ varenda gång.

Om de ville förhindra oavsiktlig återkoppling skulle de kunna lägga en varningsruta innan man gjorde en faktisk återkoppling: "Varning! Routingen kan medföra återkoppling mellan kanalerna. Vill du ändå genomföra kopplingen? Ja/Nej/Kanske"

Edit: en liten liten grej

Redigerat av joachime
Postat
Vill du ändå genomföra kopplingen? Ja/Nej/Kanske"

[Rejäl O/T]

För att även täcka in alla nybörjare på en såpass avancerad frågeställning kanske det istället skulle stå:

Vill du ändå genomföra kopplingen? Ja / Nej / Kanske / Vet ej

[slut rejäl O/T]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.