Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Min fråga är helt enkelt om Wavelab kan något som SX inte kan? Är Wavelab på något sätt bättre att "mastra" i än Cubase?

(Som det är nu lägger jag i Cubase bara upp ett fåtal, eller en enda, audiomixdown i ny .cpr när jag ska "mastra" ett track!

Annons
Postat

När jag låtsas-mastrar så gör jag det i Cubase. Wavelab har dock en hel näve trevliga funktioner som spektrumanalysator och dylikt men handlar det bara om att skruva till en eq, en kompressor, göra klipp, in- och utfade'ar och liknande justeringar så tycker jag att Cubase fungerar precis så bra som jag vill.

/Majken

Postat

Precis som Majken skriver så fungerar Cubase, Logic mm mkt bra att mastra i också. Jag brukar dock använda Wavelab dels för att det finns bra funktioner och jag gillar gränssnittet men framförallt så är det skönt att "byta miljö". En annan fördel är också mastersektionen där det är lätt att flytta runt i effektkejdan. Det kanske man kan göra lätt i cubase och nyare versioner av Logic också.

Postat

Jag använder Wavelab för all slutredigering mastring.. Man kan säga att Wavelab är som en schweizisk armekniv när det gäller slutredigering av ljud och musik. Framförallt så ordningtäller du din CD/DVD enl. redbook och bränner skivan innefrån Wavelab.. Det kan inte SX. Sen så kan Wavelab använda alla dina VST effekter som du använder i SX också..

Wavelab är helt enkelt bättre gjord för att redigera audiofiler..

Men jobbar man med att ordninsgtälla en låt åt gången så duger nog de funktioner som finns i SX bra också... Bara om du ska vara riktigt seriös du kan behöva Wavelab.

Postat

Jag tycker som Fredster att det är skönt att byta miljö.. men det är nog mer en mental grej att man mixar o fixar i Cubase och gör sista putsen i ett program (Wavelab )som i princip är gjort för ändamålet.. jag tycker det är så läckert att analysera vågformen grafiskt o "se" hur låten ser ut..

låter det perverst?

..det är det 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.