Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Om man köpt en produkt som inte funkar och man vill ha ny produkt eller pengarna tillbaka kan man förvägras det?

Och ifall den splitter nya produkten istället skickas iväg på reparation finns det någon gräns för hur lång tid denna får ta?

En månad, 2 månader, 1 år? När det gått 1 år kan ju produkten komma tillbaka trasig och om man då klagar hänvisas

bara till att garantin ju faktiskt gått ut 😆!

Annons
Postat

Är det fel på produkten så är det upp till försäljaren om den ska repareras eller bytas ut - och det beror i sin tur på hur distributören ställer sig till det.

Inte förrän vid tredje reparationsförsöket av samma fel, har du rätt att kräva ett utbyte - s.k. "omleverans" enligt KKL.

När det gäller reparationstid, finns det egentligen inget fastställt, utan vad som nämns är "skälig tid" och är något som bedöms från fall till fall, beroende på omständigheterna. Börjar det dra sig upp emot en månad, så skulle jag se det som oskälig tid - och ett år är absolut oskäligt och en orsak till att kräva både kompensation och återköp eller omleverans av varan...

"Garanti" innebär nu för tiden att man har 6 månaders "garanti", där det är säljarens uppgift att påvisa att det är du som har orsakat felet, om han inte vill ta det som garanti - och dessutom har man 3 års "reklammationsfrist för ursprungliga fel", vilket innebär att efter 6 månader och fram till 3 år efter köpet, är det upp till kunden att påvisa att det är ett "ursprungligt fel", om man vill ha det åtgärdat kostnadsfritt... En vanlig konsument har förstås otroligt svårt att avgöra om det är ett "ursprungligt fel", så förlängningen av reklammationsfristen från 2 år till 3 år, som skedde 1 April i år, är en ganska meningslös ändring, tror jag.

De flesta brukar tillämpa 1 års garanti, även om lagen numera bara säger 6 månader.

Postat (redigerat)

Hej!

Kolla med Konsumentverket eller ring konsumentvägledaren i din kommun.

Jag vet, men allt är lite sådär lagom småluddigt så att det ändå kan innebära vadsomhelst!

Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade.

Hans vill ha raka puckar! Har man köpt ett ljudkort/mikrofonförstärkare för 3 - 10,000 och det bevisligen är fel på

varan och ifall kunden vill ha pengarna tillbaka eller ny produkt kan kunden då förvägras det, enligt gällande regler?

Här kom svaret: Är det fel på produkten så är det upp till försäljaren om den ska repareras eller bytas ut -

och det beror i sin tur på hur distributören ställer sig till det. Inte förrän vid tredje reparationsförsöket av samma fel,

har du rätt att kräva ett utbyte - s.k. "omleverans" enligt KKL Tack 😳!

Och angående hur lång tid som får gå innan reparation är klar så vad är egentligen Inom skälig tid? Kunden kanske anser

1 dag vara skäligt medan affärer anser att inom 1 år så är det skäligt! Luddiga regler kunde lika gärna vara inga regler alls!

Inom 6 månader borde vara absoluta max då ju garantin därefter gått ut!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.