Jo0oHaN Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Om jag på ett audiospår i cubase sx endast vill höra frekvenserna mellan 800-2000hz (Alltså allt under 800 och över 2000 ska bort). Hur ställer jag in då? 😉 Blir helt förblindad av Q värden, hi, hi mid, low mid och low.. fattar ingenting 😳 tack/johan
Antevante Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Hej.. Litar du inte riktigt på enbart öronen så kan en spectrum analyzer kanske vara något. Voxengo har ju en gratis plugg som heter Voxengo Span där du enkelt ser vilka frekvenser du "skär" bort. Fram med din favorit eq och börja skruva ! 😳
Mr Keys Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Lowpass, LP ställer du in på 2000 High pass, HP, ställer du in på 800 Men ett eventuellt Q-värde kan du bestämma hur "brant" den skall skära från tex 800hz......det är svårt att skära helt rakt ner, men det går att få ganska brant.
Majken Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Men ett eventuellt Q-värde kan du bestämma hur "brant" den skall skära från tex 800hz......det är svårt att skära helt rakt ner, men det går att få ganska brant. Det beror lite på pluggen ifråga. Vissa pluggar använder q-värdet i filtret för att justera hur brant filtret skär, andra använder det för att höja nivån vid filterfrekvensen och slutligen finns även pluggar som inte använder q-värdet alls när låg- och högpass filter används. I fallet med Cubase är det q-värdet som väljer filter vilket gör att det istället är förstärkningen på eq-bandet som används för justeringar. Minns jag rätt så ändrar den då inte brantheten utan förstärker vid filterfrekvenen. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.