Chris Postat 23 oktober 2005 Postat 23 oktober 2005 Jag märker att jag har stora problem att arrangera mina låtidèer. Jag faller in i gamla mönster som inte fungerar särskilt bra. För länge länge sen spelade jag mycket metal på min elgitarr, och lyssnade främst på band som t.ex. Metallica och Megadeth. Om man lyssnar på produktioner av ovanstående band och koncentrerar sig på hur elgitarrerna mixas, så märker man att det väldigt ofta är såhär: * Det ligger en kompgitarr i vänster högtalare (som spelas av gitarrist #1) * Det ligger ytterligare en kompgitarr i höger högtalare (gitarrist #2 i bandet) * Gitarrsolon mixades vanligtvis in i mitten Detta visade sig vara en ganska bra utgångspunkt om man ska arrangera en metall-låt. Nuförtiden har jag dock nya musikaliska preferenser, mer pop och rock, och har problem att hitta en utgångspunkt likt den ovan. Finns nån sådan? Givetvis är det bästa att lyssna mycket på den musikstil som ens låtar tillhör, men det sitter liksom inte i ryggraden. Någon som har några tips och idèer att dela med sig av?
leifsounds (oregistrerad) Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Vad är det för musikstil din låt tillhör? Det är Svårt att hjälpa drömmare. Lyssna på den låt du tycker hänger ihop mest mot din musikstil och plocka ut arrangemanget. Det är inte bara i vilken pan gitarrna spelar utan vad dom spelar och melodin och arrangemanget. En låt kan arrangeras på 1000 olika sätt. När ABBA skulle splela in låtar gick dom igenom hela musikhistorien först. Jag tror inte det hänger så mycket på var man pannar osv. En bra låt är alltid bra, en dålig låt är alltid dålig. Sjung din låt a capella när du diskar så kommer du att höra. Du kanske inte blev så mycket klokare. Men den som söker skall finna, har Jesus sagt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.