Jump to content
Annons

Gitarrinspelning för dummies

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)
Postat

Senaste demon vi lirade in så spelade vi in gitarren med 3 mickar(mest för att prova helt enkelt) En sm 57 mot konen, en sm 57 off axis samt en Röde Nt-1a en bit ifrån.

Ok till min fråga. Ni som lirar in gitarr med fler än 1 mick hur gör ni i mixen. Har ni varje mick separat på ett spår(provade det och det blir en massa spår att hålla reda på asg) Eller mixar ni ihop spåren till ett och sen använder i mixen. Hm, lät lite otydligt men ni fattar nog vad jag menar.

Läste i Inspelningsspecialen att den killen körde ihop allt och inte mixade spåren separat på Hauntedskivan.

Men det vore lite spännande om med lite åsikter här.

Annons
Postat

Jag kör alltid in varje gitarr som ett spår, oavsett mickantal. Dels för att spara cpu och dels för att slippa sitta och mixa så jävla mycket.

Postat

De flesta som kör med riktigt feta gitarrer oftast spelar in samma grej flera gånger. Hade t ex polare i ett metallband som lade på varje kompgitarr 16 gånger... vilket för mig känns som overkill men de ville ha det så. Jag brukar köra 2-3 pålägg när jag vill ha lite fetare komp och det brukar räcka för mig.

Postat
De flesta som kör med riktigt feta gitarrer oftast spelar in samma grej flera gånger. Hade t ex polare i ett metallband som lade på varje kompgitarr 16 gånger... vilket för mig känns som overkill men de ville ha det så. Jag brukar köra 2-3 pålägg när jag vill ha lite fetare komp och det brukar räcka för mig.

Tror inte Andrew frågade efter dubbar utan efter vad han ska göra med flera mickar på en och samma tagning.

Dom flesta jag snackar med brukar ta besluten så tidigt som möjligt istället för att ha 60 spår i mixen. Flera mickar in på samma kanal, alltså. Har nog mer med arbetssätt än cpu att göra i deras fall.

Själv tar jag beslutet beroende på vad jag vill göra. Ibland kanske man vill panorera en tagning med flera mickar åt olika håll i en mix. Även om man dubbar kan man göra så med båda tagningarna. Kan låta bra eller bli alldeles för diffus ljudbild. Bara att testa.

/giggsy

• 2 veckor senare...
wellhung (oregistrerad)
Postat

Jag brukar spela ett riff/låt med ett ljud och panna det åt vänster så långt som möjligt och sen spela in samma sak och ljud igen fast panna det på höger. Sen Kör jag en annan mickning eller ett annat ljud och kör samma fiff igen centrerat. Då blir det 3 guror: 2 med samma ljud och en med ett litet annat och det brukar räcka för mig. En gång under en inspelning hade jag 24 spår med bara guror och det gör jag aldrig om igen.

Man kan testa lite olika eq mellan gurorna men också att köra olika kompressorer för det brukar blanda ljuden ganska bra.

Andrew (oregistrerad)
Postat

Tack tack nu har jag fått lite nya ideér.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.