Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Vi är en kör i en kyrka som har köpt in ett (PA-)slutsteg för våra konserter, som oftast inte är i våran egen kyrka, och använder därför inte slutsteget i kyrkan. Men slutsteget som är i kyrkan nu är lite klent så jag undrar om det fina slutsteget kommer bli sämre av att kopplas in och användas mycket.

Så jag undrar om slutsteg blir sämre ju mer man använder dom. Eller tar det så lång tid att det knappast märks?

Annons
Postat

Omöjligt att svara på. Beror på hur mycket det används och om det får jobba för hårt plus en massa andra faktorer. De ljudfirmor jag har kontakt med byter vartannat till vart fjärde år. Å andra sidan har jag spelat på ställen där de inte bytt steg på, åtminstone, sex år. På dessa ställen går anläggningarna hårt och används flera gånger i veckan. Jag kan inte påstå att de låter vare sig bättre eller sämre än vad de gjorde första gången vi spelade där. Dock vet jag inte hur underhållet av anläggningarna ser ut.

Postat

All elektronik åldras. Generellt kan man väl säga att komponenter som sitter i effektsteg av olika slag ofta åldras snabbare än komponenter som sitter i delar som inte handhar lika höga effekter, värmeutvecklingen är en faktor. Att därför anta att en viss påverkan av en ökad användning i ert fall är rimlig är väl troligen inte helt fel.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej,

Vi är en kör i en kyrka som har köpt in ett (PA-)slutsteg för våra konserter, som oftast inte är i våran egen kyrka, och använder därför inte slutsteget i kyrkan. Men slutsteget som är i kyrkan nu är lite klent så jag undrar om det fina slutsteget kommer bli sämre av att kopplas in och användas mycket.

Så jag undrar om slutsteg blir sämre ju mer man använder dom. Eller tar det så lång tid att det knappast märks?

Ett slutsteg av hyfsad kvalitet och bra inbyggda skydd håller länge speciellt om det installeras på rätt sätt så att det får bra ventilation.

Många studios och diskotek har haft slutsteg i kontinuerligt bruk i upp till 20 år utan att serva dom alls, vilket jag iofs inte rekommenderar. Ger man slutstegen en genomgång och rengöring varje år så håller dom bra länge.

Postat

Rent teoretiskt så slits slutsteget mer på halv volym än när man kör fullt ös... transistorerna i slutsteget utvecklar mer förlusteffekt på halv volym...

Postat (redigerat)

Slits ett slutsteg ut över huvud taget? Det kan gå sönder pga överhettning, överbelastning o.s.v. Men slits...? Komponenter blir gamla, men fortfarande så känns det som om just "slits" är fel? Eller??!

Jag vill påstå att slutsteg inte slits! Så länge man inte överbelastar dem till den grad så att komponenter går sönder.

Kör hårt!

Samma sak med högtalare!

Redigerat av Light Head
Postat
Jag vill påstå att slutsteg inte slits! Så länge man inte överbelastar dem till den grad så att komponenter går sönder.

Kör hårt!

Samma sak med högtalare!

Njae..Högtalare kan man ju säga slits eftersom konen rör sig hela tiden. Man har alltså en mekanisk röresle vilken sliter på upphägningen till konen. 😉

Postat

Jo självklart så är högtalarna en "rörlig" grej, och som alla vet så kan saker som rör på sig gå sönder. Det finns alltid ett mekaniskt slitage, men jag tror att de delar som slits på grund av att de rör på sig i en högtalare håller längre än livslängden på det som kommer att gå sänder snabbast, och då tänker jag på spolen t.ex. Sedan så blir det förmodligen en viss påverkan av omgivande faktorer så som fukt, värme, torka, o.s.v. Vilket kommer att vara orsaken till att högtalaren går sönder.

Men genom vanligt användade så tror jag inte att högtalaren slits så att någon behöver vara det minsta orolig. Eller?? ("Vanligt" användande är självklart en definition som kan variera kraftigt, men sunt förnuft i kombination med "vanligt" användande?) Så länge hötalarna inte låter ansträngda så är man inom gränsen för vad som kan anses "normalt" användande, tror jag i alla fall.

/Messerschmidt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.