Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Skaffade mina grejer för en dryg månad sen, och har hela tiden haft samma problem.

Jag har: NT1A, Presonus Firebox, SX2

När jag spelar in i micingångarna så måste jag ha mina preamp-rattar på max för att det ska bli "någorlunda" volym. Om jag sjunger normalstarkt ca 20cm från micken så hamnar ljudkurvan i Cubase då runt 50%.

Om jag skulle sätta preampen klockan 12 (rakt upp) så hamnar ljudkurvan på ca 1-2%.

Detta gäller för båda micingångar. Om jag istället använder instrumentingången (som är samma ingång) så verkar volymen fungera finfint.

Dessa grejer tycker jag lutar åt att det är något fel på mikrofonen? Dock så är ljudet väldigt klart och det blir inget surr eller brus.. Jag vet egentligen inte varför jag skriver detta inlägg 😉 då det givna svaret blir att jag ska tillbaka till musikpunkten och testa min mikrofon där. Eller har ni någon annan idé?

Och en annan grej: Hörlursutgången kan jag ha pekandes åt klockan 9, alltså ganska låg volym, medan Main out måste jag ha på max för att volymen ska bli bra. Detta kan dock ha att göra med att jag kopplar in till min stereo och inte till studiomonitorer, eller vad tror ni?

Tack åt alla er som orkat läsa ända hit 😳

Redigerat av mtornros
Annons
Postat

Mikrofonen kan det förstås vara fel på. Det kan också vara att fantommatningen är för svag eller trasig i preampen. Lämnar den 48V fantommatning, eller är det lägre? Vissa micar låter betydligt sämre med lägre matningsspänning än 48V, medan vissa låter precis lika bra med 12V som med 48V...

Postat

Det är 48V, vilket är det min mic vill ha. Jag funderade först att preampen var trasig också, men eftersom felet gäller på båda preamps så antog jag att detta inte var så sannolikt. Om nu inte felet ligger nånstans i kortet så att båda preampsen faktiskt drabbas.

Men visst låter det som om nånting är fel?

Postat
När jag spelar in i micingångarna så måste jag ha mina preamp-rattar på max för att det ska bli "någorlunda" volym. Om jag sjunger normalstarkt ca 20cm från micken så hamnar ljudkurvan i Cubase då runt 50%.

Om jag skulle sätta preampen klockan 12 (rakt upp) så hamnar ljudkurvan på ca 1-2%.

Detta gäller för båda micingångar. Om jag istället använder instrumentingången (som är samma ingång) så verkar volymen fungera finfint.

Funkar micen (som kräver fantommatning) när du kör instrumentingång? Vet inget om Firebox'en, men inte borde det väl ligga fantommatning på instrumentingången. Du har inte förväxlat inställningarna?

Postat
Funkar micen (som kräver fantommatning) när du kör instrumentingång? Vet inget om Firebox'en, men inte borde det väl ligga fantommatning på instrumentingången. Du har inte förväxlat inställningarna?

På Fireboxen så är micingången (fantommatning) och instrumentingingen (tele) "samma" ingång...eller, teleingången sitter mellan fantomens 3 hål. Om man trycker in 48V-knappen så aktiveras fantommatningen, annars används telen.

Preamp-ratten går dock att höja och sänka volymen med, oberoende vilken ingång man använder.

Jag var iaf inne på Musikpunkten och testade min mic, och vi fick samma resultat där, och även med annan av deras mikrofoner vi testade. Så det verkar ju inte som det är nåt fel på mina grejer, men det känns fortfarande jättekonstigt att volymen "ser" så låg ut i Cubase.

Vad brukar era ljudkurvor hamna på när ni spelar in? Har ni spelat in på högsta preamp-volym då?

Postat

Gå ner till musibutiken och låna en annan mic som kräver fantommatning och testa.. Funkar det med den ja då är det ju NT1A som är problemet.. Om inte så får du börja med att kolla igenom inställningarna ordentligt.. Eller så är det fel på din firebox helt enkelt.

Postat
På Fireboxen så är micingången (fantommatning) och instrumentingingen (tele) "samma" ingång...eller, teleingången sitter mellan fantomens 3 hål. Om man trycker in 48V-knappen så aktiveras fantommatningen, annars används telen.

Preamp-ratten går dock att höja och sänka volymen med, oberoende vilken ingång man använder.

Om du inte bytt till tele-kabel när du kört "instrumentingången" så ligger du ju fortfarande på mic-ingången. I sådana fall verkar det ju som om fantommatningen på nå't sätt blivit omkopplad...dvs att den är på när knappen är ute. Låter det bra när du kör "utan" fantommatning? Det borde väl gå att mäta upp ingången så att du ser när fantomen är på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.