Jump to content
Annons

Nytt från Propellerheads?


Majken

Recommended Posts

Annons

Låt mig gissa?

En uppdatering till Reason Drum Kits, innehållandes Combinator-presets (innehållandes färdiga trummixar med eq och kompressorer m.m.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig gissa?

En uppdatering till Reason Drum Kits, innehållandes Combinator-presets (innehållandes färdiga trummixar med eq och kompressorer m.m.)

Var det inte du som även gissade rätt på ljudexemplen för sisådär ett halvår/år sedan? Jag tror att du har rätt igen Linus 😎

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason Drum Kits är ju en av Propellerheads mindre lyckade produkter, tror inte man sålt speciellt många. Detta verkar vara ett sista tappert försök att övertyga folk om dess förträfflighet.

Inte konstigt egentligen - även om Propellerheads gång på gång poängterar att massor av yxmördarrockers och countryproducenter kör Reason, så är det ju i första hand ett program för folk som sysslar med elektronisk musik; en syntstudio, helt enkelt.😆

Och säg den technoslyngel som uppskattar multisamplade fintrummor?

Jag tror inte på nån Drum Kits 3.0 om man säger så. 😳

Synd, för det är ju inget fel på ljuden i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason Drum Kits är ju en av Propellerheads mindre lyckade produkter, tror inte man sålt speciellt många. Detta verkar vara ett sista tappert försök att övertyga folk om dess förträfflighet.

Inte konstigt egentligen - även om Propellerheads gång på gång poängterar att massor av yxmördarrockers och countryproducenter kör Reason, så är det ju i första hand ett program för folk som sysslar med elektronisk musik; en syntstudio, helt enkelt.😄

Och säg den technoslyngel som uppskattar multisamplade fintrummor?

Jag tror inte på nån Drum Kits 3.0 om man säger så. 😆

Synd, för det är ju inget fel på ljuden i sig.

Jag gillar visserligen Propellerheads nya riktning att försöka tillgodose fler än bara syntharna. Själv använder jag Reason som sampler tillsammans med Live. Det var längesedan jag ens sneglade åt någon annan device än nn-xt eller combinatorn ( förutom effekterna då ), men om de menar allvar med sin plan är det dags att de inför hårddiskiinspelning i Reason. Men den diskussionen kanske vi inte ska gå in på IGEN 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

För att gå tillbaka till själva Reasontrummorna så tyckte jag att det var lustigt att Propellerhead kör på en "lustig" approach ( se videopresentationen och previewfilmen ). James Bernard har jag inte sett dra på smilbanden en enda gång under någon av sina presentationer ( tacka vet jag tysken som demar Yamaha 😠 ).

Får se om det är värt att lägga ut 300:- på det här för att få uppgraderingen. Visserligen finns det en del nya kit men jag tycker att jag har nog med beslutsångest som det är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, tror du missförstår mig lite Pluffo.

Jag vill alltså helst inte ha trumtakten som ett audiospår, utan vill helst ha den i midi format.

Midiprogrammeringen i Live kommer jag inte överens med. (att spela in grejerna med ett midi keyboard funkar visserligen kanon, men ibland vill man ju "programmera" med musen.) Och midiprogrammeringen i reason trivs jag mycket bättre med.

Vet inte hur jag skall beskriva det hela riktigt... vi provar så här.

1. Jag vill kunna programmera en / ett par takter trummor i reason (r drumkit 2).

2. Jag vill kunna hantera dem som "clip" i live.

3. Jag vill helst att det är "mididata" som skyfflas fram och tillbaka. (underlättar vid ändringar.)

Är det import av midispår som gäller då?

Ok...då är jag med.

Ja, då får du göra som mornel tippsade om.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, tror du missförstår mig lite Pluffo.

Jag vill alltså helst inte ha trumtakten som ett audiospår, utan vill helst ha den i midi format.

Midiprogrammeringen i Live kommer jag inte överens med. (att spela in grejerna med ett midi keyboard funkar visserligen kanon, men ibland vill man ju "programmera" med musen.) Och midiprogrammeringen i reason trivs jag mycket bättre med.

Vet inte hur jag skall beskriva det hela riktigt... vi provar så här.

1. Jag vill kunna programmera en / ett par takter trummor i reason (r drumkit 2).

2. Jag vill kunna hantera dem som "clip" i live.

3. Jag vill helst att det är "mididata" som skyfflas fram och tillbaka. (underlättar vid ändringar.)

Är det import av midispår som gäller då?

Ok...då är jag med.

Då får du göra som mornel tippsade om.

Gräjt!

Tack och bock gubbar! 🙂

Blir ju kanonbra det där, speciellt när man samlat på sig en hel bunt egna trumtakter man använder ofta och kan spara dem som "clip" och kasta runt i live med... (Jag förutsätter att man kan spara sina egna "clips")

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig gissa?

En uppdatering till Reason Drum Kits, innehållandes Combinator-presets (innehållandes färdiga trummixar med eq och kompressorer m.m.)

Var det inte du som även gissade rätt på ljudexemplen för sisådär ett halvår/år sedan? Jag tror att du har rätt igen Linus 🙂

/Majken

*visslar oskyldigt* 😳

RDK skulle nog sälja mer om priset var lägre.

Men att pluggar som DFH och BFD är populärare beror mycket på att de har "Disk Streaming"-funktioner, medan NN-XT vill ladda varje sampling i RAM. 😉

Men bortsett från dessa problem med priset och RAM-brist, så är RDK schysst och låter faktiskt snyggt! Jo, Technoslynglar kanske klarar sig utan det, men de som är inne på breakbeat/drum and bass/jungle kanske kan vara lyckliga över trumseten ändå.

Man måste inte vara popsnöre för att använda trumset. Kul förresten att Pelle Gunnerfeldt och Eric Gadd har mixat patchar 😛

Börjar nästan bli rädd för dig  😎

BU! 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget för riktiga artister som uppträder...

Kan inte riktiga artister använda programmerade trummor, även om de uppträder? 😳

Många artister har lirat till programmerade trummor även på ett liveframträdande - oavsett om det är Lisa Miskovsky eller Eva Dahlgren...

EDIT:

Död åt skivbolagen!

...eller det kanske var sarkastiskt inlägg? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktiga artister använda programmerade trummor, även om de uppträder? 😳

Många artister har lirat till programmerade trummor även på ett liveframträdande - oavsett om det är Lisa Miskovsky eller Eva Dahlgren...

Njo, men nu hade jag ju mer ett helt band i åtanke... Jag skulle nog iof tycka det var en rätt kul grej om trummisen i ett band, som har ett traditionellt rocksound, använde sig av ett digitalt trumset med samplingar på en livespelning. Inget jag skulle kunna ta som seriöst dock. Låtsastrummor passar ju Eva Dahlgrens låtar bra, något annat vore ju pärlor för svin. Inte glömmer du väl att trummisen är en riktig artist?

Men jag tycker inte om skivbolag, förhoppningsvis dör de ut så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...