Jump to content
Annons

Kolla sin mix i mono

Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

Ok det hĂ€r Ă€r en riktigt nybörjarfrĂ„ga. 😠😉

Hur kollar man sin mix i mono. Jag anvÀnder Cubase SE.

InnebĂ€r att man kollar hur det lĂ„ter opanorerat kanske? Eller finns det nĂ„n typ monoknapp? 😏

Hoppas nÄn kan svara...

Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

I Sonar kan man för varje kanal vÀlja mono/stereo. För att fÄ mixen i stereo sÄ skickar du allt till en buss som sedan skickar ljudet till ljudkortet. Sen stÀller du bara in den bussen pÄ mono och vips sÄ funkar det.

Dela pÄ andra sajter

I Cubase SL/SX 1 sÄ fanns det faktiskt en monoknapp pÄ alla stereokanaler. Av nÄgon outgrundlig anledning sÄ försvann denna nÀr tvÄan kom. Jag förstÄr inte varför.

varför kollar man sin mix i mono?

Mono kan vara bra att kolla sin mix i pga ev. radiostationer som sÀnder i mono eller för att folk som anvÀnder enkla monoradio skall kunna höra musiken utan att denna förvanskas alltför mycket.

/H.

Dela pÄ andra sajter

Är det inte nĂ„n lĂ„t pĂ„ nĂ„n platta med Michael "Jack the Wack" Jackson dĂ€r lĂ„ten faller ihop som Leksand nĂ€r man lyssnar pĂ„ den i mono? SĂ„ngen försvinner vĂ€l nĂ€stan helt.

/giggsy

Dela pÄ andra sajter

Steinberg tycker inte att det Àr viktigt att kunna kolla sina mixar i mono, dÀrför finns det ingen monoknapp.

Lögnare! Han anvĂ€nder ju Cubase SE sĂ„ chansen Ă€r stor att han anvĂ€nder version 1 och inte version 3. I sĂ„na fall finns faktiskt en mono knapp pĂ„ mastern, bara att aktivera sĂ„ bli allting ihopmosat till en kanal 😄

Varför de tagit bort den i version 2 och 3? Ja vadfasen de mĂ„ste ju ha nĂ„got att göra igen till version 4, eller? 🙂

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Varför de tagit bort den i version 2 och 3? Ja vadfasen de mĂ„ste ju ha nĂ„got att göra igen till version 4, eller? 🙂

Eller rentav till den nya VST-pluggen Steinberg Big Mono Button 😄

Dela pÄ andra sajter

• 3 veckor senare...

HÀr Àr ett tips för att göra monolyssning smidigare i senare versioner av Cubase. Det finns en hel del VST-pluggar som kan göra stereo till mono. Kolla t ex in Betabugs Moneo och Phasebug (som Àr gratis).

LĂ€gg en sĂ„n VST-plugg pĂ„ mastern och stĂ€ll den i det lĂ€ge som ger monosignal. StĂ€ller du pluggen i bypasslĂ€ge gĂ„r signalen opĂ„verkad igenom (dvs stereo). Varje gĂ„ng du vill kolla mono-kompabiliteten Ă€r det bara att slĂ„ igĂ„ng pluggen. 😄

Dela pÄ andra sajter

Hittade ocksÄ följande tips nÀr jag letade lite:

Check mono compatibility

To create your own mono button, insert the Mix6to2 plug-in from the surround folder into a master slot and set it for mono-merging. Now CTRL-click on all 4 faders so they snap to -6dB and save the preset as "Mono”. The Mix6to2 plug-in is to be found in the "Surround" Folder

Dela pÄ andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Tack för tipsen. Förstod inte riktigt hur jag skulle göra med Claes förslag men joachimes ska provas. Sen kom jag ju pÄ att man kan köra mixdown ner till mono med.

Fast sen kommer ju nÀsta problem. Eftersom jag har en ovan(vana) att panorera ut gitarrerna fullt ut sÄ försvinner dom ju i mono. NÀsta sak att fundera pÄ. MÄste jag har dom fullt panorerat...? Anders filosoferar vidare.

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)
Fast sen kommer ju nÀsta problem. Eftersom jag har en ovan(vana) att panorera ut gitarrerna fullt ut sÄ försvinner dom ju i mono.

đŸ˜Č

Om de försvinner i mono, Àr det nÄt fasproblem.

Saker försvinner inte bara för att de panoreras ut.

Dela pÄ andra sajter

Jag har Mono-lÀge pÄ mitt ljudkort (0404) har inte alla det?

NĂ€, sjĂ€lv sĂ„ har jag ett stereo-ljudkort... đŸ˜Č

(eller nu ljög jag, har ett ljudkort med 26 kanaler, men mono.... hmmm??? 😆 )

/H.

Dela pÄ andra sajter

Visst ska man kolla sin mix i mono men jag anser inte att det Àr lika nödvÀndigt idag som det var förr i tiden. Idag sÄ sÀnder alla (nÀsta iaf) radiostationer i stereo, alla har möjlighet till stereolyssning eller Ànnu fler kanaler. Varför ska man dÄ fÄ det att lÄta bra i mono? Jag vet att mÄnga kommer skriva att jag Àr dum i huvet osv men det Àr vad jag tycker.

Det jag mixar ska njutas av i stereo eller fler kanaler sÄ hur det lÄter i mono Àr jag inte speciellt intresserad av. Men som jag sa sÄ brukar jag ÀndÄ lyssna i mono för att stÀmma av fasriktigheter mm......men har jag en grymt bra stereomix som lÄter lite halvkakkigt i mono sÄ kan jag ÀndÄ köpa det ibland.

//Fredster

Dela pÄ andra sajter

Visst ska man kolla sin mix i mono men jag anser inte att det Àr lika nödvÀndigt idag som det var förr i tiden. Idag sÄ sÀnder alla (nÀsta iaf) radiostationer i stereo, alla har möjlighet till stereolyssning eller Ànnu fler kanaler.

Nog tror jag att det Ă€r en del som har monoradio, i alla fall i t.ex köket. Har man köpt en Tivoli Audio Model One för över tvĂ„ lakan sĂ„ vill man att monomixen ska vara okej... đŸ˜±

Dela pÄ andra sajter

Visst ska man kolla sin mix i mono men jag anser inte att det Àr lika nödvÀndigt idag som det var förr i tiden. Idag sÄ sÀnder alla (nÀsta iaf) radiostationer i stereo, alla har möjlighet till stereolyssning eller Ànnu fler kanaler. Varför ska man dÄ fÄ det att lÄta bra i mono? Jag vet att mÄnga kommer skriva att jag Àr dum i huvet osv men det Àr vad jag tycker.

Pilottonsstereotekniken som anvÀnds vid stereosÀndning i FM-radio bygger ju pÄ M/S-stereotekniken. Vid sÀmre mottagning kommer i första hand S-signalen att bli svagare och med andra ord kommer man dÄ bara att höra M-signalen, dvs monomixen.

Dela pÄ andra sajter

Kasta in pluggen Stereoexpander pÄ masterbussen och sÀtt den till 0% stereo.

Sen bypassar du pluggen igen nÀr du vill tillbaka till den orörda stereokanalen ett tag.

Dela pÄ andra sajter

LĂ€ste hĂ€r ovan att gitarrerna försvann i mono... jag har ocksĂ„ upplevt det dĂ„ och dĂ„. Beror det pĂ„ fasfel? Vart ligger det felet dĂ„? Om man har spelat in tvĂ„ gitarrer och panorerar ut dom, sen lĂ„ter dom vĂ€ldigt lite i mono... vart har fasfelet blivit? jag förstĂ„r inte đŸ˜±

Dela pÄ andra sajter

• 4 mĂ„nader senare...
Hej!

HÀr kommer en kanske Àn mer nybörjarfrÄga - varför kollar man sin mix i mono? Kanske ska börja göra det sjÀlv i sÄ fall!

Och orsaken till att man söker fasfel genom att lyssna pÄ det i mono Àr att fortfarande har 90% (gissat procenttal) av befolkningen mono i sina tv-apparater och mÄnga radios Àr ocksÄ mono. Det kan lÄta vÀldigt spÀnnande med fasfel, speciellt vid klassiska inspelningar (i alla fall vad jag mÀrkt)... ibland försvinner nÀmligen grundtonen och bara övertonerna i en sektion stannar kvar (det har att göra med upmikningarna) och dessa lÄter lite sura.

I pop-musik Ă€r det efterstrĂ€vansvĂ€rt med fasfel hela tiden! 🙂🙂

Dela pÄ andra sajter

man kan Àven högerklicka pÄ den lilla panoreringsrutan i mixfönstret och vÀlja "split pan" och dra in reglarna i mitten för att fÄ mono. sedan drar du ut dem till L/R igen nÀr du kollat klart..

de alternativa panoreringslÀgena funkar sÄklart fint Àven för enskilda track nÀr man vill placera feta pads och breda reverb lite smalare i ljudbilden.

Dela pÄ andra sajter

kop EN dyr monitor och stall den i mitten och slang pa en mono plugg pa mastern.

speciellt om du gor dansmusik. mono ar kung. stalla nivaer och gora panoreringar gors bast i mono. dessutom ljuger inte mono. namde jag att mono ar bra?🙂

Dela pÄ andra sajter

Kasta in pluggen Stereoexpander pÄ masterbussen och sÀtt den till 0% stereo.

Sen bypassar du pluggen igen nÀr du vill tillbaka till den orörda stereokanalen ett tag.

Stereoexpander.

Jag har sökt pĂ„ Google, men jag hittar den inte. Du har inte en lĂ€nk till hands? Om den Ă€r gratis vill sĂ€ga... 🙂

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.