Jump to content
Annons

Buggarna i SX? ärligt talat.

Recommended Posts

Shine (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

kommer ni ihåg min fråga om hur man hoppar över ett stycke med R L locator och loop knappen? att detta inte fungerade beror en bugg (varför e jag inte förvånad?)

Tack ORCACHRIS för detta svar:

Saken är som den att du måste uppdatera till SX/SL2.

Denna bugg rättades aldrig till i Generation 1.

Sen skrev Majken:

Så kan det vara ibland. Säg till när du hittat monoknappen när du uppdaterat till SL/SX2 - Steinberg måste vara ett av de få företag i världen som envisas med att ha en funktion för att sedan ta bort den i nästa version och sedan återinföra den i ännu nästa version. Verkligen smidigt!

Ovanstående reflektion är mycket intressant, tack Majken.

Undrar nu vad har jag mer att vänta? och hur verkar det i SX2

Och.......

Mina funderingar är:

Är sur på SX...... Buggit, och krångligt är inbiten i Cubase sen Atari tiden....SX har gett mer huvudbry än glädje, men kanske handlar det om att inse att SX har inget med Cubase att göra, det är ett helt nytt program, mina gedigna Cubase kunskaper är till föga hjälp i SX.

Det är lite som att börja om från början.

Sneglar mer och mer åt Logic. .... är det befogat?

Är SX2 det stora lyftet? saknas det fortfarande viktiga funktioner?

Är det fler än jag som kört Cubase sen Atari tiden och känner att SX inte riktigt är vad man hoppades på?

Förutom Det med monoknappen och R L locator loop så stör jag mej på Audio editeringen i SX

Det var smidigare förut.

Vad säger ni andra?

Mvh

PS:Tackar på förhand er som delar med er tankar kring detta ämne.

Annons
Postat

Ja, det verkar ha varit lite trassligt för Steinberg på sistone. Jag vet inte om det har något med Pinnacles övertagande att göra. Till min smala lycka är inga av de saker du nämner något stort problem för mig (förutom monoknappen). Men vem vet vad som händer vid nästa uppdatering?

Logic kan nog vara ett bra val om du kör på Mac. Det utvecklas ju inte för PC längre.

Postat
Ja, det verkar ha varit lite trassligt för Steinberg på sistone. Jag vet inte om det har något med Pinnacles övertagande att göra.

För tydlighetens skull: SX kom innan Pinnacle köpte Steinberg och SX 2 kom efter. Jag tror (ej tidningens åsikt) snarare att det har att göra med det omfattande utbytet av den så viktiga kärnan i Cubase. För programmet är det mer betydande än Pinnacles köp av Steinberg - på gott och ont. Med en så stor förändring i kärnan följer alltid en tid av intrimmning även om det på sikt medger fler förbättringar än vad som annars skulle ha varit möjligt.

Postat

Apropå buggar.

Jag känner igen det där mycket väl att när man tryckte på L eller R så motsvarade det markörerna i gamla Cubase VST 5.0 exempelvis. Men för att råda bot på detta så undrar jag ifall man inte kan gå inte under Preferences/Shortcuts och skapa ett nytt snabbkommando eller om man kan importera gamla snabbkommandon ifrån Cubase VST- tiden?

M.v.h.

Fred

Postat

Hej på er.

Även om jag kanske är den mest opartiska i ämnet så vill jag ändå göra ett litet inlägg.

Den version som är ute nu (2.02) är en av de stabilaste versionerna av Cubase jag har kört på flera år. Vi har det igång 8 timmar varje dag på flera PC och Macar på kontoret. Ofta beror de problem folk har på andra parametrar än Cubase.

Dessutom är det en ny version på väg med ytterligare "fixar". Denna kommer att heta 2.2 och kommer under Maj.

Steinberg har efter övertagandet av Pinnacle genomgått en STOR omorganisering. Man har skalat bort mycket av den administrativa sidan och flyttat detta till Pinnacles kontor i Tyskland. Sedan har man flyttat en del av supporten till Pinnacles STORA callcenter i Rotterdam. Med de pengar man har sparat har man nu anställt fler programmerare och utvecklare i Hamburg. Dessutom har man gjort om hela arbetssättet från idé till färdig produkt. Detta kommer att ge ännu stabila versioner i framtiden.

Stämningen bland Steinbergs personal på årets mässa i Frankfurt var verkligen på topp. Många trodde att Pinnacle skulle ”sabba” Steinberg, det har snarare blivit tvärtom.

Postat

Bara de fixar fram en uppdatering till SL2 så att inserts verkligen är inserts och inte post fader effekter.. garrarweaar!!.. Nåja jag älskar ju Steinberg tillräckligt mycket för att t.o.m. vara lärare i programmen. Jag måste ju givetvis ändå skälla lite på dem, men de är ju bäst. Det vet ju varenda kotte 😏

/Majken

Shine (oregistrerad)
Postat
Dessutom är det en ny version på väg med ytterligare "fixar". Denna kommer att heta 2.2 och kommer under Maj.

Då kanske man skall vänta till Maj, men det är väl så att man måste köpa 2.0 först för 2000kr och sen betala ytterliga nån 1000 lapp för 2.2, e skit trött på att alla uppgr kostar och dessutom ganska mycket. Vågar knappt tänka på vad Cubase har kostat under dom 15år som jag använt det.

mvh

Postat

Då kanske man skall vänta till Maj, men det är väl så att man måste köpa 2.0 först för 2000kr och sen betala ytterliga nån 1000 lapp för 2.2, e skit trött på att alla uppgr kostar och dessutom ganska mycket. Vågar knappt tänka på vad Cubase har kostat under dom 15år som jag använt det.

mvh

Har svårt att tro att någon uppdatering innan 3.0 kommer att kosta pengar.

/Majken

Postat

Vill du skicka oss 1000:- för 2.2 uppdateringen så är det OK 😱

Eller så kan du bara ladda ner 2.2 uppdateringen gratis när den släpps! 😱

Bland nyheterna i 2.2 finns bl.a.:

* Ny monosynth (Monologue)

* Ny padsynth i surround (Embracer)

* Ny filterplug (Tonic)

* Stöd för Mackie Control Expander

* Återkomst av Generic Remote!!

Postat

Vill du skicka oss 1000:- för 2.2 uppdateringen så är det OK 😄

Eller så kan du bara ladda ner 2.2 uppdateringen gratis när den släpps! 😱

* Ny filterplug (Tonic)

Lalalala jag vandrar på små moln.. lalalala, monosynt, padsynth, filterplug? :-))))))

Då ska vi nog kunna skaka fram en monoknapp så småningom 😱

/Majken

Postat

Vill du skicka oss 1000:- för 2.2 uppdateringen så är det OK 😎

Eller så kan du bara ladda ner 2.2 uppdateringen gratis när den släpps! 🙂

* Ny filterplug (Tonic)

Lalalala jag vandrar på små moln.. lalalala, monosynt, padsynth, filterplug? :-))))))

Då ska vi nog kunna skaka fram en monoknapp så småningom 😳

/Majken

Woohooo...tjoflöjt...nya pluggar...känns lite som om Steinborg vill plåstra om sina användare lite, elle?... det har ju varit STORA tunga diskussioner på Cubase.net ett bra tag nu om när, hur, varför, därför..alla buggar kommer att fixas och om ditt o datt..

Sitter själv med SX 2 och irriterar mig på vissa saker som inte har blivit adresserade än.. en lite skitgrej som att ändra miditiming i trackinspector utan att slidern "fryser" är bara en sak..

..Men steinberg har aldrig haft ett sånt här bra och stabilt sequencerprogram...så dom får väl hållas tycker jag..mmm..nya pluggar...och ahhh...en filterplugg... bara en sån sak va???

/D

Postat

Ok, inte för att jag kan erbjuda någon monoknapp, men det är ju faktiskt bara att lägga in "stereoexpander" som sista plugg i insertkedjan för masterkanalen... så har man ju sin monoknapp... Lägg in det i en mall, så behöver man ju inte tänka på det i fortsättningen heller...

Fast visst hade det varit fräsigt att ha en liten monoknapp på varje stereokanal, helt klart!

Postat
Fast visst hade det varit fräsigt att ha en liten monoknapp på varje stereokanal, helt klart!

Hade varit fräsigt om de aldrig tagit bort monoknappen överhuvudtaget 🙁 - Nåja sedan är det väl en sak som har blivit nästan snudd på klassisk att gnälla på.

Tyvärr läste jag på VST-Forum Sverige att de nya pluggarna ej kommer att gälla SL2. Förhoppningsvis löser de dock problemet med att Inserts i SL2 ej är inserts utan ligger Post Fader. Löser de inte detta så kommer en hel bunt SL2 ägare att vara väldigt, väldigt arga på ett tyskt litet företag.

/Majken

Postat
Förhoppningsvis löser de dock problemet med att Inserts i SL2 ej är inserts utan ligger Post Fader. Löser de inte detta så kommer en hel bunt SL2 ägare att vara väldigt, väldigt arga på ett tyskt litet företag.

Hej på er.

Skall jag avslöja en hemlighet?

OK! Insertbuggen kommer att vara löst i SL2.2!!!! Jag är 104,3% säker på det!

Postat (redigerat)
Jag är 104,3% säker på det!

Kan man vara så säker? 🙁😳

100% borde la va max... 😲

Du borde bugfixa ditt procenträknande också 😆

Redigerat av Carl_B
precisionsound (oregistrerad)
Postat

Och jag hoppas på att man i 2.2 gör SX till ett fungerande program för MIDI inspelning, på alla PC datorer med någorlunda prestanda.

Allt för många har MIDI som driver snett över tiden.

Jag känner 2 personer som plus mig själv som har detta problem.

Massor av folk har påpekat detta på bl.a cubase forumet.

MIDI hamnar före. Mer och mer ju längre tiden går.

Sen inbillar jag mig att de många fler som har problemet men inte märkt de p.g.a att dom kanske duttar med loopar och audio enbart. petar in tonerna med penna och är dåliga på att spela så dom tror att de är dom själv som inte spelar rätt. o.s.v.

Lösningen i dag är att resetta Windovs MIDI. Problemet finns i SX 1 och 2 om man har Windows XP som OS i allfall.

mvh

lars

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.